پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نامه جمعی از فعالان محیط زیست به رئیس جمهور

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 537299
اتخاذ مواضع تند سیاسی که هر از گاهی سازمان حفاظت محیط زیست را دچار درگیری با جناح‌های سیاسی رقیب کرده موجب به حاشیه کشیده شدن این سازمان و کاهش اقتدار حاکمیتی آن می شود.
نامه جمعی از فعالان محیط زیست به رئیس جمهور
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، جمعی از فعالان حوزه محیط زیست با انتشار نامه ای از اتخاذ مواضع تند سیاسی که هر از گاهی سازمان حفاظت محیط زیست را دچار درگیری با جناح های سیاسی رقیب  کرده  و موجب به حاشیه کشیده شدن سازمان، کاهش اقتدار حاکمیتی و هدر رفتن انرژی و زمان برای پاسخگویی به انتقادات رقبای سیاسی و دور ماندن از اهداف ماموریت اصلی سازمان شده است انتقاد کردند و از ریاست جمهور خواستند با انتخاب رئیس شایسته در سازمان محیط زیست به وعده های زیست محیطی اش وعده عمل بپوشاند.
 
در این نامه آمده است:
« اتخاذ مواضع تند سیاسی که هر از گاهی سازمان حفاظت محیط زیست را دچار درگیری با جناح های سیاسی رقیب  کرده  و موجب به حاشیه کشیده شدن سازمان، کاهش اقتدار حاکمیتی و هدر رفتن انرژی و زمان برای پاسخگویی به انتقادات رقبای سیاسی و دور ماندن از اهداف ماموریت اصلی سازمان شده است.

رواج فساد در برخی واحدهای تابعه سازمان محیط زیست  که ناشی از انتصابات ناصحیح مسئولان آن واحدها بوده که منجر به برکناری و حتی بازداشت برخی از آنها نیز شد که تبعات و حاشیه های جبران ناپذیری را بر سازمان تحمیل نمود.
جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با اهدای سلام و آرزوی توفیق در عبور میهن عزیز اسلامی از  دوره تاریخی دولت دوازدهم همانگونه که مستحضرند تحقق اصلاحات مبتنی بر رکن رکین «تغییر» است و تغییری به سمت اصلاح پیش خواهد رفت که بر کارآمدی و شایستگی و به دور از ملاحظات جانبی و  حواشی سیاسی استوار گردد. از سوی دیگر بحرانهای محیط زیستی آنچنان نگرانی های اجتماعی را به خود معطوف داشته که برای دومین مرتبه پیاپی، شعارها و وعده های محیط زیستی در انتخابات اخیر، یکی از مهمترین برنامه های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری را به خود اختصاص داد.

این روزها که  دغدغه انتخاب اعضای کابینه فضای اجتماعی حقیقی و مجازی کشور را لبریز نموده نگرانی انتخاب فردی کارآمد در راس سازمان مسئول حفظ محیط زیست ایران به یکی از مهمترین مباحث اساتید، فعالان و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و کنشگران محیط زیستی کشور تبدیل شده و نام گزینه های مختلفی که تقریبا هیچیک از تجربه و کارآمدی لازم برای تصدی این مسئولیت مهم برخوردار نیستند در فضای مجازی به گوش میرسد.

واقعیت این است که یکی از دلایلی که جامعه محیط زیست کشور تا این حد به نگرانی رسیده است ضرورت تغییر مدیریت در این سازمان به دلایل عدیده از جمله موارد ذیل است:

*اتخاذ مواضع تند سیاسی که هر از گاهی سازمان حفاظت محیط زیست را دچار درگیری با جناح های سیاسی رقیب نموده و موجب به حاشیه کشیده شدن سازمان، کاهش اقتدار حاکمیتی و هدر رفتن انرژی و زمان برای پاسخگویی به انتقادات رقبای سیاسی و دور ماندن از اهداف ماموریت اصلی سازمان شده است.

*فقدان تفکر سیستمی و نگاه استراتژیک ‌ و یک برنامه جامع درازمدت در سازمان حفاظت محیط زیست
*بی‌توجهی به نیازهای واقعی محیط‌ زیست کشور و طرح‌های بنیادی و پژوهش‌های کاربردی در سازمان

*توجه ویژه به تبلیغات و کارهای نمایشی در فعالیت‌های محیط زیستی به‌جای انجام وظایف محوله قانونی و ترجیح سلبریتی‌ها به‌جای متخصصان در همایش و جلسات تخصصی ملی و بین‌المللی، مشابه کنفرانس اخیر گردوغبار و سطحی‌نگری در مدیریت محیط‌زیست.

*ارائه آمارها و اطلاعات غیر شفاف از موفقیت‌های سازمان (مثال احیای دریاچه ارومیه که اگر هم پیشرفتی بود ارتباطی به سازمان محیط‌ زیست نداشت)

*عدم توجه به کارآفرینی برای دانش‌آموختگان محیط‌ زیست و رشته‌های مرتبط.
*رنجاندن و دور کردن کارشناسان و مدیران، متخصصان دلسوز شامل خبرگان، کارشناسان بیرون و درون سازمان و بی‌توجهی به خرد جمعی و عدم تعامل واقعی با بدنه کارشناسی در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها.

* عدم استفاده از نیروهای پرتوان و بی‌توجهی به تخصص و توانمندی در انتصابات
*ناکافی بودن تلاش برای بالا بردن سطح دانش تخصصی و ترمیم و تقویت و دانش‌افزایی بدنه کارشناسی و مدیریتی سازمان و....

متخصصین و صاحبنظران این حوزه، که امضاء کنندگان این نامه هستند، خروج از وضعیت فعلی را در گرو انتصاب فردی مقتدر و صاحبنظر از دورن سازمان و یا دارای سابقه موفق در حد معاونت این سازمان میدانند. لذا عدم وجود اسامی نامداری همچون: دکتر نوریان، دکتر علیمحمد شاعری، دکتر احمد علی کیخا، دکتر دلاور نجفی حاجی پور، دکتر محمد یزدی که همگی سابقه معاونت این سازمان را در دولتهای مختلف در رزومه ی خویش دارند موجب نگرانی مفرط متخصصین و فعالان محیط زیست کشور شده است.

امضاء کنندگان این نامه ضمن اینکه انتخاب اعضای کابینه را از حقوق مسلم مقام ریاست محترم جمهوری میدانند از حیث وظیفه ملی و میهنی بر خود فرض دیدند در این انتخاب دشوار از باب  مشاوره، و یاری به رئیس جمهور محبوب و منتخب خود، گزینه‌های فوق را مورد بررسی و ارزیابی توسط ریاست محترم جمهور قرار دهند. و امید دارند همانگونه که همواره دولتهای یازدهم و دوازدهم پایبند به اصول و ملاحظات محیط زیستی دانسته شده‌اند سکانداری وظیفه خطیر حفظ محیط زیست این کشور نیز بر عهده فردی جامع الشرایط محول شود انشاء الله.

امضاء کنندگان:
اساتید دانشگاه، متخصصین و فعالان محیط زیست، کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و اعضاء سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینه حفظ محیط زیست ایران»
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *