جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

۹۰درصد سفرای ایران کمترین اطلاعات اقتصادی هم ندارند

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 537188
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۹۰ درصد سفرای کشورمان در همه حوزه ها آشنایی دارند اما کمترین اطلاعات اقتصادی و تخصصی در این زمینه ندارند گفت: حوزه اقتصادی جزو مغفول ترین وظایف وزارت امور خارجه است.
۹۰درصد سفرای ایران کمترین اطلاعات اقتصادی هم ندارند
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا پور ابراهیمی درگفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه این نتیجه سه سال بررسی مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس است افزود: ساختار وزارت خارجه ساختار امنیتی و سیاسی بوده و رویکرد اقتصادی جایگاهی در این وزارتخانه نداشته است.

وی گفت: البته در یک سال گذشته تحرکی در وزارت امور خارجه درباره حوزه اقتصادی ایجاد شده است.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بجزء وزارت امور خارجه و سفیران کشورمان کسی مسئول رایزنی اقتصادی نیست و پایگاه اصلی سیاست گذاری اقتصادی در کشور های دیگر سفارتخانه ها هستند.

پورابراهیمی با بیان اینکه سفرای کشورمان در همه حوزه ها آشنایی دارند اما کمترین اطلاعات اقتصادی و تخصصی در این زمینه ندارند گفت: اکنون بیش از 90 درصد سفرای کشورمان نمی توانند به فعالان اقتصادی کمک کنند.

وی افزود: یکی از نمونه های این ضعف در ساختار دیپلماسی کشورمان موضوع صادرات به روسیه با توجه به شرایط منطقه ای بود که کل صادرات کشورمان به روسیه در سال 95 فقط به 500 میلیون دلار رسید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رقابت های منفی تجار کشورمان در خارج از کشور و ندانستن روش حضور در بازار های بین المللی از چالش هایی است که در رابطه اقتصادی ایران با روسیه و بیشتر کشورها دیده می شود.

پورابراهیمی افزود: تاکنون چهار بار در وزارت خارجه در زمینه فعال شدن این وزارتخانه در موضوع اقتصادی نشست برگزار کردیم و بر این اساس راهکارهایی را در برنامه توسعه ششم قرار دادیم.

وی ادامه داد: بزودی ساختار وزارت خارجه را در راستای اقتصادی اصلاح خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *