شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

راه مواجهه با تحریم جدید آمریکا پیش پای دولت

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 536817
دولت تاکنون درباره نقض متعددبرجام، سیاست"صبر و مدارا"(به تعبیر افواه عمومی "ماله کشی")اتخاذ کرده است.ادامه این سیاست و عدم برخوردقاطع و جدی با عهدشکنی،آمریکایی‌ها را برای تحریم های جدید مصمم می کند.
راه مواجهه با تحریم جدید آمریکا پیش پای دولت
به گزارش جهان نيوز، محمدعبداللهی کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:
تحریمهای جامع و چند نکته:
1. «طرح جامع تحریمهای جدید علیه ایران» «CIDA» بی سابقه ترین تحریم های آمریکا پس از برجام است که با اکثریت قاطع (419 رأی موافق و سه رأی مخالف) در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. «پاول رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این تحریمها را «یکی از جامع‌ترین بسته‌های تحریمی در طول تاریخ» توصیف کرده.
2.تحریمهای جامع نشان میدهد استراتژی تحریم همچنان راهبرد اصلی آمریکا برای تضعیف ایران است. چرا که تجربه هسته ای نشان میدهد «تحریم + مذاکره» آسانترین راه برای وادادگی و عقب نشینی ایران بوده است.
3. این طرح، تحریم‌های جدیدی علیه تسلیحات متعارف، سپاه، نیروی قدس، حقوق بشر و صنعت موشکی وضع کرده؛ قرار دادن نهادهای نظامی در لیست تحریم، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حق برابری حاکمیت هاست که ایران میتواند علیه این موضوع به دادگاههای بین المللی شکایت کند. برخلاف تحریمهای هسته ای یا حتی حقوق بشری، هیچ مرجع بین‌المللی وجود ندارد که کشوری را از تولید یا تهیه تسلیحات نظامی منع کند.
4. آیا تحریم های جدید نقض برجام است؟ بله. طبق بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام  هر گونه مصوبه و اقدام اتحادیه اروپا یا امریکا که تاثیر منفی بر عادی سازی تجاری با ایران داشته باشد ممنوع است. این تحریمها علاوه بر نقض آشکار برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز آشکارا نقض می‌کند.
5. تهدیدها و تحریم های اخیر علیه ایران بسیار مشابه تحریم های هسته ای است، اما با عنوانی دیگر. این بدین معناست که #مذاکره با #کدخدا هرگز نتوانسته سایه تحریم را از کشور بردارد، بلکه عامل و محرک تحریم بیشتر نیز شده است. افکار عمومی باید این تجربه چندبار آزموده را بپذیرد که هرگز نخواهد توانست با آمریکا به صلح و صفا برسد مگر آنکه یک #لیبی یا افغانستان یا عربستان دائم در حال دوشیدن شود.
6.  در این تحریمها علاوه بر دیگر نهادها، بر #سپاه و نیروهای دفاعی ایران تمرکز بیشتری شده است. هدف این امر، علاوه بر تضعیف بیرونی سپاه، ایجاد نوعی شکاف در حاکمیت هم هست. این تحریمها، پاسخ آمریکا به کدهایی است که #روحانی و اصلاح طلبان علیه سپاه فرستادند.. مانور موشکی در آستانه برجام، دولت باتفنگ و...
7.  راه حل چیست؟
دولت روحانی تاکنون درباره نقض متعدد برجام، سیاست "صبر و مدارا" و حتی به "توجیه" (به تعبیر افواه عمومی "ماله کشی") اتخاذ کرده است. ادامه این سیاست و عدم برخورد قاطع و جدی با عهدشکنی، تنها آمریکایی ها را برای تحریمهای سخت تر مصمم تر میکند. دولت روحانی، همچنان باید تعهد لسانی خود به #برجام را ابراز کند ولی از همه سازوکارهای اندکی که در برجام برای مقابله با نقض عهد، تمهید شده باید کمال بهره را ببرد. تست ماهواره بر سیمرغ توسط سپاه، قدم بسیار مناسبی برای مقابله به مثل با آمریکایی ها بود، که تناقض آشکاری با متن برجام ندارد
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *