پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
سعیدجلیلی:

هدف تحریم‌های آمریکا ایجاد دودستگی در ایران

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 536725
عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام گفت: آمریکا با تصویب تحریم‌های جدید به دنبال آن است که در ایران لیست سیاه و سفید به وجود آورد و هدف و حاصل وضع این تحریم‌ها دودستگی در کشورخواهد بود.
هدف تحریم‌های آمریکا ایجاد دودستگی در ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سعید جلیلی در نشست تبیین بندهای قانون H.R. ۳۳۶۴ که با ۹۸ درصد آرا در مجلس سنا و ۹۷ درصد آرا در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، گفت: این قانون ابعاد مختلفی دارد از جمله باید توجه کرد که با اکثریت قاطع در دو مجلس آمریکا به تصویب رسیده است.

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام افزود: نکته دوم این است که این قانون تحریم، جدید است و سوم اینکه این تحریم هسته‌ای است.

وی افزود: نکته چهارم این است که این قانون نقض برجام است و بعد اینکه ناقض قطعنامه است.
جلیلی در ادامه تبیین قانون جدید تحریم‌ها علیه ایران برای برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعلی مجلس و برخی نمایندگان ادوار مجلس گفت: بر خلاف آنچه بیان می‌شود که این قانون چیزی ندارد و تنها یک عده را از ورود به امریکا منع می‌کند باید گفت که اینگونه نیست این قانون تجمیع تحریم‌های قبلی است که به صراحت کل سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرارمی دهد.

وی گفت: این قانون کل سپاه، تمام افراد، مقامات و عوامل سپاه و نهادهای وابسته و تمام دستگاه‌ها و نهادهایی را که با سپاه مراوده دارند تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و مشمول دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ (قانون مربوط به گروه‌های تروریستی) می‌کند.

جلیلی با اشاره به اینکه این قانون فراتر از مسدود شدن حساب بانکی و ممانعت از حضور برخی افراد در آمریکاست، گفت: با این قانون اضلاع اثرگذاری تحریم‌های علیه سپاه گسترده‌تر شده و هر نهادی که با سپاه در تعامل باشد اعم از شرکت ها، کسانی که بخواهند خدمات و یا مشورت بدهند وحتی خود دولت که رابطه مالی در بودجه با سپاه دارد نیز متوجه این تحریم‌ها خواهد شد.

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام تصریح کرد: مثلاً قرارگاه خاتم الانبیاء که فعالیت‌های عمرانی عمده‌ای دارد با بیش از ۵ هزار شرکت و نهاد در ارتباط است و لذا شاید بعد از اجرای این قانون برخی بانک‌ها و نهاد‌ها خودشان بیایند و به شرکت‌هایی مانند قرارگاه خاتم بگویند که حسابشان را از آن بانک‌ها ببرد و در این صورت یک دو دستگی به وجود خواهد آمد.
 
  •  
     
     
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *