جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
یادداشت/علی دارابی

نهاد نماز جمعه

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 536469
از بزرگترین یادگارها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و امام راحل عظیم الشان، مسئله اقامه نمازجمعه در سراسر کشور است. امروز در ۹۰۰ نقطه ایران هر هفته، نماز جمعه برگزار می شود و ائمه جمعه، مردم را به تقوا و اخلاق و همدلی دعوت می کنند.
نهاد نماز جمعه

به گزارش جهان نيوز، متن یادداشت علی دارابی معاون رسانه ملی با عنوان «نهاد نماز جمعه» به شرح ذیل است:
از بزرگترین یادگارها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و امام راحل عظیم الشان، مسئله اقامه نمازجمعه در سراسر کشور است. امروز در 900 نقطه ایران هر هفته، نماز جمعه برگزار می شود و ائمه جمعه، مردم را به تقوا و اخلاق و همدلی دعوت می کنند و درباره وظایف مومنین و افراد جامعه و تکلیف متقابل مردم و حکومت، به ایراد خطبه می پردازند و روشنگری می کنند.
سنگر نماز جمعه، سنگری بسیار قابل توجه و بزرگ است و نقش مهمی در تثبیت انقلاب، دفاع و مبارزه با ضدانقلاب داشته و همواره مرکزی برای تجمیع نیروهای انقلاب می باشد. در دوران دفاع مقدس نیز کانون گرمابخش جبهه بود و اعزام نیروها عمدتا از مراکز نمازجمعه با مشایعت و همراهی مردم صورت می گرفته است.
امروز هم ائمه جمعه در سنگر نماز جمعه نقش مهمی را در روشنگری و تبیین مسائل دینی و گسترش ارزش های انقلاب و پیوند میان مردم و روحانیت و نظام ایفا می کنند. از سوی دیگر نهاد نمازجمعه، فرصتی را فراهم می کند که دولتمردان و خدمتگزاران، از آن تریبون خدمات و کارنامه اقدامات انجام شده را در اختیار مردم قرار دهند و به خصوص امروزه شبکه های استانی صداوسیما در سراسر کشور خطبه ها و سخنرانی ها را پوشش می دهند و فرصت بسیار مغتنمی برای برقراری ارتباط با مردم از طریق رسانه است.
با تقدیر از دست اندرکاران نمازجمعه و تجلیل از امامان جمعه در سراسر کشور، به بهانه استعفای حضرت آیت الله سیدیحیی جعفری ، نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه کرمان که از روحانیان خدوم و دلسوز و ساده زیست و مردمی این استان بودند و اخیرا استعفا دادند و در فضای مجازی بازتاب هایی داشته است، چند نکته ای را تقدیم می کنم:
1- حضرت آیت الله جعفری فرمودند من به خاطر کهولت سن پس از 37 سال استعفا دادم. به نظر من، کار بزرگ این روحانی مردمی، دوست داشتنی و خدوم، قابل تقدیر است. چرا ما باید سرمایه های خود را به موقع وارد صحنه نکنیم و به موقع از صحنه خارج نکنیم؟! با این اقدام عزت، اعتبار و ارج و قرب آنها محفوظ می ماند.
چندی قبل رهبران چند کشور آسیایی در ژاپن و کره اعلام کردند به خاطر کهولت سن، از سمت های مختلف حتی پادشاهی استعفا می دهند تا نسل جوان، کارها را به عهده بگیرند.
2- شورای سیاستگذاری ائمه جمعه باید با برنامه ریزی مناسب، به زمان دار کردن منصب امامت جمعه اقدام کنند تا هم امام جمعه و هم نهاد نماز جمعه آسیبی نبینند. این موضوع خصوصا برای آن دسته از امامان جمعه که مهاجر هستند و از استان دیگری به استان مقصد می روند، بیشتر صادق است و باید برای این امر فکری کرد.
امروزه برخی از ائمه جمعه به رغم خدماتی که کردند به خاطر مواضع گوناگون در انتخابات و سیاست، آنها را محصور در جناحی سیاسی کرده است و اینچنین اتفاقی حتی محدود و نادر بخشی از جریان سیاسی مقابل که مورد نقد امام جمعه قرار گرفته است، در نماز جمعه حضور پیدا نمی کند که این مطلوب نیست.
3- باید سازوکارهایی را طراحی کرد که ضمن حضور امامان جمعه از نسل های اول و دوم انقلاب، روحانیون جوان باسواد، فاضل و تحصیلکرده، مسئولیت ها را بر عهده بگیرند.
یاد شهیدان محراب، حضرت آیت الله شهید مدنی ، شهید صدوقی ، شهید قاضی طباطبایی ، شهید دستغیب و شهید اشرفی اصفهانی را گرامی می داریم. استاد قرائتی می گفتند که پیشنهاد وجود چند امام جمعه موقت در جهت اینکه فرصتی برای بیان حرف های جدید باشد در ابتدای انقلاب، از طرف شهید آیت الله سید اسدالله مدنی -رضوان الله- در همایشی در قم مطرح شده است.
نهاد نمازجمعه و سنگر نمازجمعه باید با اقتدار و باعزت محفوظ بماند و همه برای عزتمند کردن این مجموعه تلاش کنیم. بی شک اگر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازوکاری را به موقع طراحی کند و در اختیار ائمه جمعه و رسانه ها و افکار عمومی قرار دهد، به صواب نزدیک تر است. با گذشت بیش از 38 سال و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، ضرورت دارد در برخی مناصب و مسئولیت ها بازنگری و نوآوری هایی صورت گیرد. لذا این اقدام آیت الله جعفری روحانی پارسا، ساده زیست، فاضل و مردمی استان کرمان را باید به فال نیک گرفت و از این جهت رسانه ها بهتر است که کمک کنند تا حواشی برای این اقدام به موقع و مناسب امام جمعه صورت نگیرد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *