جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فیاض: اصولگرایی نیازمند بازتعریف گفتمانی است

شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب: 535064
تا جریان اصولگرایی قبول نکند که شکست‌خورده هرگز نمی‌تواند خودش را بازسازی کند. در نتیجه شکست گفتمانش را نمی‌پذیرد، سر جای خود باقی می‌ماند و رو به فرهنگ‌های پاپ، سطحی، تبلیغاتی و رنگ‌آمیزی شده می‌آورد که این هم شکست می‌خورد.
فیاض: اصولگرایی نیازمند بازتعریف گفتمانی است
به گزارش جهان نيوز، دکتر ابراهیم فیاض معتقد است: «اصولگرایان باید قبول کنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خوردند.» او معتقد است اصولگرایان باید در خصوص مفاهیمی نظیر عدالت، اعتدال،‌ آزادی گفتمان خود را بازتعریف کنند او در گفتگو با هفته‌نامه مثلت گفت: من همان سال 92 که اصولگرایان در مقابل روحانی شکست خوردند، گفتم که باید شکست را قبول کنند و بپذیرند گفتمان‌شان شکست‌خورده است، حالا دلایل شکست گفتمان اصولگرایی هم بحث‌های مفصلی دارد. اما تا جریان اصولگرایی قبول نکند که شکست‌خورده هرگز نمی‌تواند خودش را بازسازی کند. در نتیجه شکست گفتمانش را نمی‌پذیرد، سر جای خود باقی می‌ماند و رو به فرهنگ‌های پاپ، سطحی، تبلیغاتی و رنگ‌آمیزی شده می‌آورد که این هم شکست می‌خورد.
 
اصولگرایان مردم را نشناخته‌اند
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر قرار بود اصولگرایان با تتلو رای بیاورند، این اتفاق با ملاقاتی که آقای رئیسی با تتلو داشت رخ می‌داد و در انتخابات ریاست‌جمهوری رای می‌آورد. گفت: اصولگرایان هنوز مردم ایران را نشناخته‌اند و نمی‌دانند که دیگر مردم ایران عوام نیستند و به‌شدت از نظر تحصیلات اوج گرفته‌اند. الان خودمان از طریق قوم و خویش و بستگان با چند جای دنیا مثل آمریکا، کانادا،‌ سوئیس یا کشورها در تماس هستیم. در واقع در یک آن همه چیز تعیین می‌شود. فرضا الان از من می‌پرسند «تو که استاد دانشگاه هستی به چه کسی رای می‌دهی؟» یعنی مرجعیت‌هایشان خاص است. منظورم این نکته است که مردم به‌شدت تحصیلکرده و فرهیخته شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی به‌شدت امواج ذهنی را شکل می‌دهد، در نتیجه به جای اینکه گفتمان‌سازی کنند که البته از عهده‌اش هم برنمی‌آیند، رو به موارد تزئینی آورده‌اند. در واقع ساختمان در حال خراب شدن است و خواجه در بند نقش ایوان است. 
 
فیاض در خصوص علل افول گفتمان اصولگرایی می‌گوید: در واقع وقتی یک طرف دچار افول گفتمانی می‌شود، قشر مقابلش هم دچار افول گفتمانی می‌شود. مثلا اول اصلاح‌طلبی دچار افول گفتمانی شد، اصولگرایی هم که در مقابلش بود دچار افول گفتمانی شد و یک گفتمان جدید به نام اعتدال آمد. الان هم اگر این گفتمان اعتدال نتواند در مقابل خودش هم یک گفتمان قوی ایجاد کند خودش دچار افول گفتمانی خواهد شد. یعنی می‌خواهم بگویم در یک جامعه بالنده، گفتمان پیروز باید سعی کند گفتمان مقابل خودش را هم بالا بیاورد.
 
او با بیان اینکه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی با همدیگر سنتز و تبدیل به گفتمان اعتدال شدند. افزود: این گفتمان اعتدال یا می‌تواند یک گفتمان قوی در مقابل خودش درست کند که خودش هم بالنده شود وگرنه خودش هم افول می‌کند و گفتمان بعدی که کسی هم نمی‌داند چیست به‌وجود خواهد آمد. از اول هم دیدیم که این قصه رخ می‌دهد و بازتابش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که خودم در آن هستم به خوبی هویداست که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه وضعیتی پیدا می‌کنند.
 
تقدیر از تتلو یعنی اصول‌گرایان شکست را نپذیرفته‌اند
 
فیاض با اشاره به تقدیر از تتلو در جشن یکسالگی فارس پلاس گفت: اصولگرایان دارند با این کار از شکست فرار می‌کنند. و نخواستند که واقعیت را بپذیرند. اگر می‌خواستند شکست را بپذیرند باید بدون سر و صدا کار می‌کردند و بدون شلوغی شروع به برگزاری کنگره می‌کردند. ولی چون اصولگرایان را می‌شناسم و با آنها در ارتباط هستم، هیچ خبری نیست. اتفاقا با آوردن تتلو می‌خواهند بگویند که ما اصلا شکست را نپذیرفته‌ایم. می‌خواهند بگویند که ما با تتلو رای می‌آوریم. اما این را درک نمی‌کنند که رای تتلو در همان اندازه است که خوانندگی می‌کند. ممکن است رای خوانندگی داشته باشد اما رای سیاسی با تتلو نیست. دوره اینها دیگر گذشته و در دنیا با شبکه‌های اجتماعی است که رای تعیین می‌شود. آن وقت که گروه مرجع برای رای‌آوری می‌ساختیم،‌ ارتباطات یکطرفه بود. مثلا مایکل جکسون کنار ریگان می‌ایستاد و برایش رای جمع می‌کرد. یا زن رئیس‌جمهور کندی چهره زیبایی داشت و مردم آمریکا به کندی رای دادند. 
 
اصولگرایان برای رای آوری نیازمند مفاهیم عدالت و آزادی هستند
 
اصولگرایی که می‌خواهد رای بیاورد باید دنبال اصول و مفاهیم اسلامی مثل عدالت باشد چون الان دولت فعلی اعتدال را قبول دارد و عدالت را قبول ندارد که این خودش بحث مفصلی است. اما واقعا اصولگرایی چه چیز را قبول دارد؟ عدالت، اعتدال،‌ آزادی؟ الان دولت می‌گوید «من لیبرالم، عدالت به مثابه انصاف است که اسم فارسی یا عربی آن اعتدال از باب افتعال یعنی انگیزش عدالت و نه اجرای عدالت است». البته اینها بحث‌های مفصلی است اما حالا اصولگرایی می‌خواهد چه کار کند؟ آنچه الان در دولت فعلی هم دارم می‌بینم، کاری خواهد کرد که اصولگرایی از بیخ بخشکد. همان‌طور که مشاهده می‌شود دولت آقای دکتر روحانی به احتمال 90 درصد به طرف بازار میل می‌کند. یعنی پایگاه اقتصادی اصولگرایی و از آنجا که آقای روحانی هم راست مدرن است، خودش را براساس راست سنتی از این به بعد عنوان می‌کند و با بازار به معامله و تعامل می‌رسد و سهم خودش را هم از بازار خواهد گرفت. یعنی برای اینکه بتواند آینده را شکل دهد یقین دارم که پایگاه اقتصادی اصولگرایان را هم از آنها خواهد گرفت .
 
اصولگرایان تند باید از ایران بروند
 
 آقایان اصولگرایی که الان شلوغ می‌کنند مثل اصلاح‌طلبان تندی که یک گوشه نشسته‌اند و دیگر راهی به هیچ جایی ندارند، یا باید از ایران بروند یا اینکه گوشه‌نشین شوند. دقیقا همان چیزی که از نامه احمدی‌نژاد خواندم و همین بود. اتفاقا نامه احمدی‌نژاد یک تیر خلاص بر پیکر اصولگرایی بود. هرچند خود احمدی‌نژاد هم اصولگرایی را تمام کرد و گفت که اصولگرایی باطل است. یعنی دولت احمدی‌نژاد که خودش با اصولگرایی سر کار ‌آمده بود، تیشه به ریشه اصولگرایی زد و وقتی احمدی‌نژاد رفت،‌ اصولگرایی هم رفت.

منبع: فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *