پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
در کمیسیون مشترک برجام مطرح شد؛

امکان خروج ایران از برجام

شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۵۴
کد مطلب: 534755
در نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام ایران با انتقاد از عدم پایبندی آمریکا به برجام، حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ دانست.
امکان خروج ایران از برجام
به گزارش جهان نيوز؛ در این نشست، مروری بر وضعیت اجرای بخشهای مختلف برجام چه در حوزه رفع تحریمها و چه در حوزه های هسته ای صورت گرفت. در حوزه هسته ای، آخرین وضعیت اجرای پروژه های مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک، احداث تاسیسات تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو، موضوعات مرتبط با تولید سوخت هسته ای در ایران و جنبه های فنی و ایمنی مربوطه مرور شد و تدابیری برای تسریع و تسهیل پیگیری این فعالیت ها مورد توافق قرار گرفت. همچنین همه هیات ها از اینکه آژانس اخیرا برای ششمین بار متوالی از زمان اجرایی شدن برجام، پایبندی جمهوری اسلامی  ایران به تعهدات هسته ای خود وفق برجام را تایید کرده است استقبال و ابراز خرسندی نمودند.
در حوزه «همکاری های هسته ای صلح آمیز» که در پیوست سوم برجام بدانها پرداخته شده است، گزارشی از دومین نشست کارشناسی ایران و پنج بعلاوه یک که روز گذشته برگزار شده بود به نشست کمیسیون ارائه شد و کمیسیون ضمن استقبال از همکاریهای گسترده دوجانبه و چندجانبه ای که در این چارچوب صورت گرفته و یا در دست اجرا است، خواستار توسعه و تعمیق این همکاریها شد.
همچنین در ارتباط با کانال خرید برجام، هماهنگ کننده کارگروه مربوطه گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت این کانال که با هدف برقراری دسترسی صنایع ایران به اقلام حساس دارای کاربری دوگانه ایجاد شده است به کمیسیون ارائه داد. کمیسیون از فعالیت مطلوب و مستمر این کانال خرید استقبال نمود.
در حوزه رفع تحریم ها، هیات جمهوری اسلامی ایران به تفصیل و به شکل مستند به موضوع بدعهدی ها و کارشکنی ها و تعلل های ایالات متحده امریکا در اجرای تعهدات خود در برجام پرداخت.
در برابر انتقادات شدید کشورمان، هیات آمریکایی تاکید کرد که علیرغم تغییر دولت در آن کشور دولت آمریکا همچنان به برجام پایبند است و تمام اقداماتی که به لحاظ قانونی باید برای رفع تحریم های هسته ای صورت دهد را کماکان انجام داده است.
تمامی هیات‌ها، بدون استثنا، بر اهمیت توازن در اجرای برجام و ضرورت برخوردار شدن ایران از نتایج رفع تحریمها که در برجام پیش بینی شده است تاکید کردند و پایبندی کامل همه طرفهای برجام به تعهدات خود را خواستار شدند.
کمیسیون مشترک نهایتا پیامی قوی از حمایت همه اعضا از اجرای برجام و ضرورت اجرای همه مفاد آن توسط همه اعضا همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده را ارسال نمود که در بیانیه مطبوعاتی خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک به صراحت اعلام شده است.
جمهوری اسلامی ایران البته موضوع عدم پایبندی کامل طرف آمریکایی به تعهدات خود در برجام را با جدیت در دستورکار پیگیری خواهد داشت و در پایان کمیسیون مشترک اعلام نمود که حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ می داند.  
بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران در کنار پیگیری های سیاسی و دیپلماتیک، ضمن رصد دقیق تمامی اقدامات سلبی و ایجابی ایالات متحده، و در مشورت با شرکای بین المللی خویش تمامی گزینه های مناسب را در ارزیابی های خود مدنظر خواهد داشت.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *