شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲

«نفرین صالحی» کاش ترامپ برجام را پاره کند...

دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۴
کد مطلب: 533742
ما که خدا نیستیم، برجام نمره قبولی گرفت!
«نفرین صالحی» کاش ترامپ برجام را پاره کند...
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به تازگی در بخشی از اظهارات خود در همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور درباره برجام گفته است: در مجموع عملکرد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۱۰۰ امتیاز، حداقل ۷۰ است؛ بنابراین برجام نمره قبولی گرفته است... در زمینه ۳۰ درصدی که اختلال در عملکرد برجام ایجاد می کنند نیز باید با آمریکا مذاکره کرد، فشار آورد.
به گزارش ایرنا، او افزود: من و بقیه اعضای تیم مذاکره کننده با دستورالعملی برای برجام به آن مذاکرات رفتیم و نظام برای ما کف تعیین می‌کرد. اینها را تاریخ خواهد نوشت و زمانی همه این مباحث روشن می‌شوند.
صالحی در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: آن زمان چقدر این در و آن در می زدیم که چند دلار پول فروش نفت را به داخل کشور بیاوریم. امروز پول به سهولت وارد کشور می شود و نفتکشها و کشتیرانی ما آزاد شده و بانکهای بزرگ آرام آرام وارد صحنه می شوند. اینها نتیجه تلاشها در سرانجام برجام است...هر چند در این میان معتقدم، می توانستیم بهتر از این هم عمل کنیم و بارها هم گفته ام هر بار وارد مذاکره شویم بهتر عمل خواهیم کرد. ما که خدا نیستیم به کمال رسیده باشیم!
 
صالحی گفت: امروز ما نمی فهمیم چه می گوییم، نقد هم می کنیم و نمی‌فهمیم چه نقد می کنیم اما تاریخ نشان خواهد. امیدوارم ترامپ برجام را پاره کند. آن زمان خواهید فهمید...[1]
*تناقضات صحبتهای آقای صالحی که چند هفته قبل گفته بود: «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد»[۴] حکایت از حقایق بسیاری دارد...
او همچنین در حالی از نمره قبولی برجام و همکاری بانک‌های بزرگ با دولت ایران حرف می‌زند که سال گذشته طی اظهاراتی گفته بود:
«من در مصاحبه با یک خبرگزاری عربی گفتم "برخی بانک‌های بزرگ هنوز به طور کامل با ما همکاری نمی‌کنند"، در صورتیکه باید می‌گفتم "کل بانک‌های بزرگ هنوز هیچ همکاری با ما نکرده‌اند". این موضوع الآن مشهود است و همه به این موضوع اعتراف دارند؛ تا بانک‌های بزرگ نیایند کارهای بزرگ انجام نمی‌گیرد.»[2]
البته شاید کسانی بگویند این صحبت‌های آقای صالحی متعلق به ماه‌ها قبل است! اما این استدلال صحیحی نیست زیرا بانک‌های بزرگ هنوز هم با ایران همکاری نمی‌کنند، در برخی موارد حتی یک ال‌سی هم باز نشده و از طرفی گفته آقای صالحی مبنی بر اینکه هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد، همین چند روز قبل اظهار شده است.
صالحی کسی است که زمان دیگری اظهار کرده بود: دنیای پسابرجام دنیای دیگریست! اظهار نظری که البته در پسابرجام و سال‌های پس از آن مشخص شد تا چه اندازه درست یا غلط بوده است.
جدای از این مقولات، چهره‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای علی‌الدوام در حالی بر رعایت شرایط نظام اسلامی در مذاکرات تأکید می‌کنند که گویا نه بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی مبنی بر شکسته شدن برخی خطوط قرمز کشور در مذاکرات را شنیده‌اند و نه صحبت‌های عراقچی مبنی بر اینکه خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب در مواردی رعایت نشده است را![3]
در بحث نفرین آقای صالحی نیز باید گفت ایشان روغن سوخته را نذر امامزاده کرده‌اند زیرا برجام بر اساس تحلیل‌های موجود و حتی بر اساس اظهارات نزدیکان به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در معرض شکست رسمی قرار دارد و البته بدیهیست که در هنگام شکست آن نیز هرگز اتفاقی بدتر از آنچه در روزهای پسابرجام بر ملت ایران گذشت، نخواهد افتاد و از نفرین عجیب رئیس سازمان انرژی اتمی، حقیقت خاصی متولد نمی‌شود.


1_ mshrgh.ir/741095
2_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950912000560
3_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13950428001339
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کیان
جهان نیوز شما هم فقط بلدی مخالفت کنی یه کم انصاف هم خوبه یعنی خداوکیلی برجام هیچ عملکرد مثبتی نداشته؟ هرچند می دونم این مطلب رو پخش نمی کنی ولی نوشتم حداقل خودتون بخونید
Iran, Islamic Republic of
آقای صالحی شما وتیم دیپلماسی لبخندکه خدا نیستید وبه کمال هم نرسیده اید ونخواهید رسید ولی آمریکائیها در مذاکرات به کمال رسیده اند باز هم وارد مذاکره شوید شما را شکست مفتضحانه خواهند داد. همچنانکه در برجام چنان بازی کردند که حتی هم تیمیهای شما هم همجهت با خواسته های آنها بازی کردند وگل به خودیهای زیادی هم به خودمان زدند.