پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

وسط جنجال‌ها به این «نظرسنجی» هم توجه کنید!

چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 532718
دولت روحانی در آزمون اقتصادی به اذعان کارشناسان شکست خورده است.
وسط جنجال‌ها به این «نظرسنجی» هم توجه کنید!
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از وطن امروز، میان هیاهوی سیاسی ۲ ماه اخیر کشور که شاید تصور می‌شد با پایان انتخابات ریاست جمهوری فروکش کند، مشکلات اقتصادی کشور پابرجاست، جامعه هم زودتر و بزرگ‌تر از اعداد و ارقام مراکز رسمی، مشکلات را درک می‌کند. سیاست راهبردی رئیس‌جمهور در ماه‌های اخیر «پا فشردن» بی‌محابا و کم‌سابقه بر «پدال تند کردن» فضای سیاسی کشور است. برای نشان دادن «شوری آش» تند شدن رئیس دولت، صدای اعتراض «خودی‌ها»ی دولت کافی است؛ برای نمونه غلامحسین کرباسچی «عابربانک» رسانه‌های مهم حامی دولت گفته: «از دولت منتخب که سرمایه نظام است می‌خواهیم حرف‌های گزنده نزند و معتقدم به‌ نفع مصالح ملی نیست. حرف‌هایی در ایام تبلیغات زده می‌شود اما حرف زدن علیه قوای دیگر و شخصیت‌های نظام به‌ سود منافع ملی و کشور نیست».

«شعله‌ور» کردن مکرر دوقطبی‌های سیاسی توسط بالاترین مقام اجرایی کشور مضر است، آنقدر که صدای اعتراض نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور هم بلند شده است و حتی برخی وزرا به اظهارنظرهایی خلاف مشی فعلی روحانی اقدام می‌کنند، مثل واعظی وزیر ارتباطات که می‌گوید: «سیاست قطعی دولت، ارتباط نزدیک با سپاه است.» این جمله در فضای فعلی که جناب روحانی حتی در ماجرای حملات موشکی به داعش هم اظهاراتی مثل اینکه «موشک‌هایی را که زده شد ما ساخته بودیم» را دارد، معنادار است.

میزان «تند شدن» فضای کشور هم قاعدتا ارتباط مستقیمی با «دور شدن» از مسائل اصلی مردم و جامعه دارد. انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری به هر ترتیبی بود گذشت، حسن روحانی هم پنجمین رئیس‌جمهور ۲ دوره‌ای ایران شد. هم طرف پیروز و هم رقبای جناب روحانی به تعدد بر اینکه دولت بعدی باید حجم انبوهی از مطالبات اجتماعی را لبیک بگوید و بار «ملت» را کم کند، تاکید می‌کردند.

ناظر «منصفی» هم وجود ندارد که نگوید وضع فعلی، یعنی فراموشی مشکلات اصلی کشور. در این میان اما یکی از مهم‌ترین رسانه‌های تخصصی اقتصادی که اتفاقا نزدیکی سیاسی- تشکیلاتی هم به دولت آقای روحانی دارد، روز گذشته خبر از یک نظرسنجی مهم داد و نوشت: «در یک نظرسنجی که از برجسته‌ترین اقتصاددانان کشور انجام شد، ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان خواستار تغییر اساسی در تیم اقتصادی دولت شدند».

گزاره فوق که یک رسانه حامی و دوست دولت مطرح کرده آنقدر مهم است که باید «تیتر یک» آن رسانه می‌شد که احتمالا به دلیل معنی مهمی که منتقل می‌کند، فقط در درون متن خبر آمده، خبری که خودش ضریب کمی در آن رسانه داشت.

 جالب‌تر اینکه ۱۸ درصد باقیمانده هم خواستار تغییرات کمتری شده‌اند، یعنی حتی یک نفر هم تیم فعلی را نمی‌پسندد. شاید به قول صادق زیباکلام که گفته بود فعالیت‌های انتخاباتی‌اش به‌خاطر روحانی نبوده، بلکه فقط قصد داشته رقبای وی رای نیاورند(!) شرکت‌کننده‌ها در نظرسنجی اقتصادی اخیر هم فقط خواستار حفظ رئیس‌جمهور در تیم اقتصادی دولت شده‌اند! هر چند معنای نظر قاطعانه ۸۲ درصدی «اقتصاددان‌های برجسته» برای «تغییرات گسترده» در تیم اقتصادی دولت روحانی «شکست قطعی» در اصلی‌ترین ماموریت دولت است اما آیا دست فرمان فعلی دولت نشانه‌ای از لزوم این تغییر را نشان می‌دهد؟

آیا دمیدن بر آتش دعواهای سیاسی سخیف و بدتر از آن حمله به نهادهایی مثل سپاه، آن هم در اوضاع کنونی منطقه که شاه‌بیت «امنیت» به آرزوی کشورها تبدیل شده، توانی برای دولت می‌گذارد تا برای «تغییرات اساسی» کاری کند؟ آیا با سیاه و سفید کردن بدنه کشور که حداقل ۱۶ میلیون آنها به رقیب دولت فعلی رای دادند، می‌توان امیدی به انجام ماموریت حیاتی دولت روحانی داشت؟

در نظرسنجی آن رسانه نزدیک به دولت از اقتصاددان‌های برجسته علاوه بر مورد بالا «سازمان برنامه و بودجه» به مدیریت «محمدباقر نوبخت» یعنی از نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور به عنوان اولویت اول تغییر در دولت دوازدهم مطرح شده، یعنی باید «عقل منفصل» رئیس‌جمهور در حزب اعتدال و توسعه و دولت یازدهم را جزو ضعیف‌ترین نیروهای نزدیک به وی دانست.

در دومین سالگرد امضای توافق هسته‌ای برجام که دیگر «نوزاد» هم نیست، دولت روحانی در آزمون اقتصادی به اذعان کارشناسان شکست خورده؛ شاید به همین دلیل است که «بمباران سیاسی» و «تندکردن فضا» را از دستور کار خارج نمی‌کند، هرچند این مسیر همانطور که آینده نشان خواهد داد نه برای روحانی «آب» می‌شود نه برای مردم«نان».

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *