سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
ترکیه به دنبال فروش بحران خلیج فارس به ایالات متحده آمریکا

در دیدار اردوغان با ترامپ چه گذشت ؟

دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 532278
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در نشستی از پیش اعلام‌نشده در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ موسوم به «جی-۲۰» با ترامپ همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرد.
در دیدار  اردوغان  با ترامپ  چه  گذشت ؟
به گزارش جهان نيوز، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در نشستی از پیش اعلام‌نشده در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ موسوم به «جی-۲۰» با ترامپ همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرد.
بسیاری از رسانه‌های ترکیه با پرداختن به حواشی این دیدار اعلام کردند که این نشست ۲۰ دقیقه‌ای باهدف کسب رضایت دونالد ترامپ برای مبادله در مورد بحران سوریه و قطر صورت گرفته است. در همین راستا برخی از تحلیلگران ترک با پرداختن به زوایای بحران سوریه و قطر تصریح کردند که در این دیدار در مورد دو قضیه سوریه و قطر صحبت‌های مخفی‌ای صورت گرفته است.
بحران سوریه :
بحران سوریه یکی از بحران‌های بزرگ و پیچیده‌ی خاورمیانه است که در سال‌های اخیر با حمایت همه‌جانبه آمریکایی‌ها از کردها و ارسال تسلیحات پیشرفته به آن‌ها و آموزش نیروهای پیشمرگه کرد توسط ایالات‌متحده آمریکا وارد فاز جدیدی گشته و امنیت داخلی ترک‌ها را به‌شدت تهدید کرده است. در حقیقت ترک‌ها معتقدند که نیروهای پیشمرگه کرد در سوریه همان شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان(pkk) هستند که با دریافت سلاح‌های پیشرفته آمریکایی، خود را برای نبردی همه‌جانبه با ارتش ترک آماده می‌نمایند.
بسیاری از نظریه‌پردازان امنیتی ترک معتقدند که جنگ کردها با داعش درواقع رزمایشی همه جانبه درراستای آمادگی قومیت کردی برای نبرد با ترک‌هاست و آن‌ها از نبرد با داعش به‌عنوان حیله‌ای بزرگ برای فریب جهان استفاده می‌نمایند درحالی‌که هدف اصلی و اساسی آن‌ها کشور ترکیه است. بنابراین با گوشزد کردن خطر عظیم قومیت کردی برای کشور ترکیه، معتقدند که ترک‌ها باید هزینه‌های حمایت ایالات‌متحده آمریکا از کردها را افزایش داده و آن‌ها را درگیر معمای امنیتی پیچیده‌ای نمایند و این هشدار را به گوش رهبران ایالات‌متحده برسانند که ترک‌ها حاضر به هزینه‌تراشی برای آن‌ها هستند.
پس بااین‌وجود و با افزایش عملیات و اقدامات نظامی کردها در داخل ترکیه ، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اردوغان خود شخصاً و در نشست اجلاس ۲۰ این خطر و امکان تقابل منافع ترک‌ها با آمریکایی‌ها را به ترامپ تذکر داده و به آن‌ها یادآوری نموده است که در صورت استمرار عملیات کردها در ترکیه ، آمریکایی‌ها نیز از طریق هم‌پیمانان ترکیه در سوریه تهدید خواهند شد.
بحران قطر:
بحران قطر با کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز از دیگر موضوعاتی بوده که به نظر کارشناسان ترک در این دیدار ۲۰ دقیقه‌ای مطرح‌شده است.
کارشناسان ترک معتقدند که با افزایش تنش‌ها میان عربستان و قطر و روند صعودی هزینه‌های مالی ترکیه و رشد امکان سازش میان قطر و عربستان ، اردوغان در این ۲۰ دقیقه دیدار تلاش کرده تا ترامپ را به مبادله بحران کردها در سوریه با بحران قطر راضی کند.به‌عبارت‌دیگر برخی از کارشناسان ترکیه معتقدند که اردوغان با بیم از امکان تقویت سازش میان قطر و عربستان تلاش کرده تا راه حل این بحران را با بحران کردها در سوریه معاوضه نماید.
بنابراین آن‌ها معتقدند که بحران کردها و قطر و افزایش هزینه‌های امنیتی ترکیه باعث شده که اردوغان ۲۰ دقیقه به مذاکره با ترامپ بپردازد و سعی کند تا او را راضی نماید.


مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *