پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۸
۶
یادداشت//

برخی فقها، توجیه‌گر سرمایه‌داری شده‌اند/ پیش از این که بانک‌ها نظام را دچار بحران مشروعیت کنند، فکری به حالشان کنیم

شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 531943
امیدوارم تا دیر نشده است و وضعیت بانکی کشور،نظام را دچار آسیب مشروعیت نکرده است چاره‌ای اندیشیده شود و مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با شنیدن این زنگ خطر حرکت اساسی کنند و اقتصاد کشور را از سقوط نجات دهند.
برخی فقها، توجیه‌گر سرمایه‌داری شده‌اند/ پیش از این که بانک‌ها نظام را دچار بحران مشروعیت کنند، فکری به حالشان کنیم
گروه اندیشه جهان نيوز،عبدالحسین خسروپناه: وضعیت بانکهای ایران علاوه بر مشکل ربا خواری با مشکل تعارض با اهداف اقتصادی شریعت نیز مواجه است. پس اگر عالمی با توجیهات خاصی رباخواری بانک ها را نپذیرد بی شک باید مشکلات کارکردی آنها را پذیرا باشد.

فکرش را بکنید شخصی وام بیست درصدی برای چندین سال بگیرد و در نتیجه دو یا سه برابر مبلغ وام را پرداخت بکند با چه معضلی مواجه می شود وامی که قرار بود گره این انسان بیچاره را باز کند حال چقدر او را بیچاره تر می کند شاید مشکل مقطعی او را حل کند و لکن مشکل مستمری برای او پدید می آورد.

وضعیت بانک ها پدیده کنز را نیز به وجود می آورد چون باعث تجمیع ثروت در بانک ها می شود و بانک نیز ثروتش را در مسیر تولید و رشد کارگران بکار نمی گیرد.

 الان هم با نقشه ای زیرکانه سرمایه ها را از بانک های خصوصی به بانک های دولتی سوق می دهند تا نقش پدیده کنز در آنها پررنگ تر گردد و انحصارگرایی مالی در بانکهای دولتی بیشتر شود.

امروزه بانک ها کشور را دچار بحران می کند و اقتصاد کشور را فلج می‌سازد.

خدا در قرآن کریم در سوره بقره آیه  278و279 می فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید,  از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید و آنچه از ربا باقی مانده رها کنید و اگر چنین نکردید , بدانید به جنگ با خدا و رسول  او برخاسته اید;  و اگر توبه کنید , سرمایه های شما از آن شماست ; نه ستم میکنید و نه بر شما ستم وارد می شود.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :هرکه ربا خورد خداوند به مقدار آن شکم او را از آتش جهنم پر میکند ، و اگر با آن پول مالی به دست آورد خداوند از عمل او چیزی قبول نمیکند و تا آن مال با اوست همیشه در لعنت خدا و فرشتگان میباشد.

جامع الاخبار صفحه 169

امام على علیه السلام : اى مردم! ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید! به خدا قسم که ربا در میان این امت ناپیداتر از حرکت مورچه بر روى تخته سنگ است.

من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 195

امام صادق علیه السلام : ربا خوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانه اش کند.

بحارالانوار(ط-بیروت) ج 100  ، ص 120

دو گروه در وضعیت کنونی بانکها و بحران مالی و اقتصادی کشور شریک هستند و باید پاسخگو باشند اول برخی از فقهایی که مرتب توجیه شرعی برای وام ها و سودهای بانکی را صادر می کنند و با عنوان های فقهی بر حلیت این فعالیت‌ها حکم می رانند و گاهی هم از کلاه شرعی برای توجیهات خود بهره می برند و چشم خود را از کارکردهای منفی فعالیت های بانکی می بندند.

گروه دوم برخی از اقتصاد دانان کشور هستند که سود مجموعه ها و شرکت های خصوصی خود را در دادن وام های کلان و گرفتن سودهای فراوان می دانند.

بنده در یک سال پیش سخنی گفتم که به مزاج برخی خوش نیامد و آن جمله این بود که این فقه در خدمت نظام سرمایه داری است معنی جمله بنده این است که فقه این دسته از فقها در خدمت نظام سرمایه داری آن دسته از اقتصاددانان است و الا فقه آل رسول الله در خدمت عدالت است.

سوال اساسی این است اگر بانک، نظام غربی است چرا همانند بانک های غربی عمل نمی شود؟ چرا هیچ یک از نظام های بانکی در جهان به شکل بانک ایران وام نمی دهند و سود نمی گیرند؟ سخن ما این است که قدری غربی شوید و مانند آمریکا و اروپا باشید.

امیدوارم تا دیر نشده و نظام بانکی کشور، نظام جمهوری اسلامی را دچار آسیب مشروعیت نکرده است چاره ای اندیشیده شود و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با شنیدن این زنگ خطر حرکت اساسی کنند و اقتصاد کشور را از ورطه سقوط نجات دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
استاد لاتفاقاً اصلی ترین ابزار مبارزه با نظام همین بانک ها هستند!
مردمی که به جای کار به سود بانک دل خوش کنند، حتماً بر استمرار این سود رسان! یعنی روحانی رای خواهند داد.
Iran, Islamic Republic of
کسی که ربا را جایز میداند فقیه است!؟
Iran, Islamic Republic of
هر چه بگندد نمکش می زنند وای .....
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی: اگر عالم فاسد شود عالم فاسد میشود؛ البته اول انقلاب میگفتند سپرده گذاری در بانک ها لازم و عبادت است و نباید مردم بیخودی پولشان را از بانک ها بیرون بکشند تا دولت تضعیف نشود ولی امروز چون دولت یازدهم ابتدا برای پایین آوردن نرخ تورم به جذب نقدینگی و هجوم پولها به طرف بانک های دولتی وخصوصی بامجوز وبی مجوز، نظر مثبت داشته ودیگر بازارها مثل مسکن ارز و سکه مدتی آرام بود الانه در میان دو راهی است چون نمیدانست دوباره سرکار میآید لذا یا باید تورم را کنترل کند ویا به رونق اقتصادی برسد که هر کدام مشکلات خودش را دارد
Iran, Islamic Republic of
حوزه هاي علميه در توليد علم اقتصاد اسلامي كوتاهي كرده اند
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که فقه ما منهای عرفان و فلسفه و به ویژه به دور از عرفان باشد، باید منتظر کارکردهای خطرناک تری از مدعیان فقاهت هم شد. فقه محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) بی نقص ترین فقه شریعت است، چون با هدف متعالی خلقت و با جهان بینی معرفتی و باطنی همراه است؛
لذا فقها باید به تاسی از فقه و عرفان اهل بیت(علیهم السلام) بین فقه و عرفان پیوند بزنند تا بلکه از ظاهرگرایی محض کمی هم به عمق و باطن شریعت یعنی عرفان ورود پیدا کنند. فقهای ما وقتی عارف و فیلسوف شوند، میشوند علامه طباطبایی، علامه طهرانی، علامه حسنزاده، علامه بحرالعلوم و... که وقتی نظر فقهی می دهند ظاهر و باطن و پوسته و مغز را با هم می بینند. فقاهت بعلاوه عرفان است که وقتی بخواهد در مورد نظام بانک داری نظر دهد، علاوه بر منافع مادی، کارکردهای چندلایه باطنی تر نفسانیات جامعه را هم با تلفیق شریعت و حقیقت بیان می کند. مشکل فقاهت ما (که رهبر معظم انقلاب و قبل تر امام راحل آن را گوشزد کرده اند و بارها بر رفع آن تاکید کرده اند) فاصله گذاری فقهای ما با عرفان و فلسفه و به ویژه با عرفان است. وقتی فلان فقیه برجسته، عرفان و فلسفه (ای که بزرگانی چون امام راحل، علامه طباطبایی، علامه حسنزاده، علامه قاضی، علامه طهرانی و... در دل آن پرورش پیدا کرده و فقاهت و عرفان را با هم جمع نموده اند)، را «کشک» می‌خواند! چه توقعی باید برای حل معضل جامعه توسط این طیف فقهای بریده از باطن دین داشت؟!! این می شود که این طیف صبح و شب در جلسات گعده ای و محفلی خود بر قیل و قال طلبگی می کوبند، و بخشی از جامعه هم صبح تا شب غرق در معضلات اخلاقی، شبهات اعتقادی و مشکلات اقتصادی و... می شود! فقاهت ما باید با عرفان و فلسفه گره بخورد.

به نظر حقیر به عنوان یک مخاطب که قبلا هم حضورا و هم غیر مستقیم از سخنان بسیار پربار علمی و معرفتی حجت الاسلام جناب آقای دکتر خسروپناه استفاده کرده ام، پیشنهاد می کنم جهان نیوز از ایشان بخواهد تا سلسله مباحثی معرفتی- اجتماعی را با رویکرد فلسفی - عرفانی به منظور ارتقاء جهان بینی مخاطبان خود، برای سایت بیان کنند. به نظرم یکی از انقلابی ترین کارهای رسانه ای و سیاسی ترین آن ها این است که مباحث عمقی معرفتی از طریق دانشمندان ولایتمدار خوش ذوقی چون جناب خسرو پناه، حجت الاسلام دکتر سید مهدی میرباقری و امثالهم برای مخاطب بیان شود. این بزرگواران را از نزدیک دیده و سخنانشان را شنیده ام، بهترین نیروهای انقلابی- ولایی هستند که بین فقاهت و عرفان و فلسفه جمع زده اند. به نوبه خودم خواهش می کنم از این بزرگواران برای مطالب بلند معرفتی حتما استفاده فرمایید. مطمئن باشید اگر با یک برنامه ریزی درست و با مشورت خود این عزیزان صورت گیرد، مورد اقبال شدید مخاطبان خود روبرو خواهید شد.