جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

آتش‌بس یعنی حاشیه را رها کن، متن را بچسب

دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب: 530761
شکی نیست که آتش‌بس سیاسی به معنای تعطیل شدن نقد منصفانه و مصلحانه و همچنین تعطیل شدن نظارت کامل نیست.
آتش‌بس یعنی حاشیه را رها کن، متن را بچسب
به گزارش جهان نيوز؛ «مهدی مهدیان» در سرمقاله روزنامه «افکار» نوشت:
گفت‌وگوی ملی، اتحاد ملی، آشتی ملی کلمات تکراری است که در بره‌های از سال بر سر زبان یا قلم برخی از اصلاح‌طلبان و بعضا مخالفان جمهوری اسلامی ایران می‌افتد و این روزها هم با بهانه پیشنهاد علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس توسط اصلاح طلبان دوبار تکرار شده است. اما با نگاهی اجمالی به پیشنهاد زاکانی می‌توان دریافت که آتش‌بس سیاسی به معنای آشتی ملی یا عبارات این چنینی نیست، چرا که اصلا در میان مردم و احزاب قهری صورت نگرفته که نیازمند آشتی ملی باشد و عملا این تفاسیر از اساس غلط تلقی می‌شود.
تفاسیری که این روزها عملا با هدف به حاشیه راندن این پیشنهاد و ماهی گیری‌های سیاسی و حزبی در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است، در حالی است که منظور از آتش‌بس سیاسی با دولت آن هم به صورت یک طرفه به این معناست که منتقدان مطالبه گری خود را از دولت به منظور محقق شدن وعده‌های دولت که مستقیما به نفع مردم و جامعه است، ادامه دهند و از واکنش به حاشیه‌سازی‌های دولتی زند بپرهیزند. اگرچه شاید در بره‌های از زمان دولت به دنبال حاشیه باشد تا بتواند افکار عمومی را از متن دور کند.
شکی نیست که آتش‌بس سیاسی به معنای تعطیل شدن نقد منصفانه و مصلحانه و همچنین تعطیل شدن نظارت کامل و جدی دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی نبوده و نیست بلکه به معنای پایان دادن یکطرفه به پینگ پنگ سیاسی با دولت است.
از سوی دیگر آتش‌بس سیاسی می‌تواند توان دولت را بیشتر از گذشته به جای پاسخ دادن به منتقدان به حل مشکلات معیشتی جامعه، بهبود وضعیت کسب و کار و همچنین عبور واقعی از رکود و مشکلات بزرگ اقتصادی که این روزها جامعه به شدت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، معطوف کند. البته این اتفاق مهم زمانی می‌تواند محقق شود که دولت و حامیان آن به معنای واقعی کلمه تفسیر درستی از این آتش‌بس داشته باشند و به دنبال حاشیه زایی جدید یا تفاسیر غلط نباشند، در چنین صورتی می‌توان امیدوار بود که دولت بعد از چهار سال حاشیه‌زیستی در دوره جدید و آغاز دولت دوازدهم به متن که دغدغه اصلی مردم است وارد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جواد
Iran, Islamic Republic of
خیلی نگران معیشت و مشکلات مردمی که به آقایان رای دادند نباشید زیرا مشکل مردم فقط کنسرت ، آزادی ، ربنای شجریان و شکستن حصر فتنه گران بود. توجه که دارید!!!
Iran, Islamic Republic of
کار و همت همه‌ی رنگ و بوی این خاک است
عرق کارگران آبروی این خاک است
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
پینه دست کم از پینه پیشانی نیست
کارگر، گرچه عرق، آب وضویش باشد
عرق شرم مبادا که به رویش باشد
آه از آن دست پر از پینه که حسرت بکشد
پدری کز زن و فرزند خجالت بکشد
ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم
پی اقدام تو هستند هنوز این مردم
پی اقدام تو هستند هنوز این مردم
پی اقدام تو هستند هنوز این مردم