جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رویارویی ایران و آمریکا در سوریه؛ از تئوری تا عمل

دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 530758
برخی از پژوهشکده‌های آمریکایی در گزیده پژوهش‌ها و بخشی از گزارش‌های خود به بررسی نقش و اهداف ایران در منطقه و همچنین مدل‌های کنشگری تهران در مقابل واشنگتن پرداخته‌اند.
رویارویی ایران و آمریکا در سوریه؛ از تئوری تا عمل
به گزارش جهان نيوز به نقل از پژوهشکده‌های آمریکایی «جنگ»، «اَمریکن اینترپرایز» و «اف.دی.دی»؛ ایران به چالش آمریکا در سوریه تبدیل شده است. تا امروز آمریکا در سوریه بیشتر انرژی‌ خود را صرف شکست داعش می‌کرد تا درگیری با ایران. بازتاب این واقعیت در درگیری‌های فیزیکی اخیر در جبهه‌ها بوده که نیروهای مورد حمایت آمریکا پایتخت خودخوانده داعش یعنی رقه را پس گرفتند. در نتیجه قدرت‌های دیگر درگیر در سوریه در پی این بازپس‌گیری سرزمینی درصدد استقرار مجدد نیرو‌هایشان برای نفوذشان در آینده سیاسی و اقتصادی و نظامی آن هستند. 
در این گزارشات گفته شده همین تلاش نیروهای درگیر بر‌ای پر کردن خلا قدرت در سوریه موجب شده امروز درگیری با ایران مهم‌تر از درگیری با داعش باشد. این رقابت میان ایران و امریکا در منطقه شرقی و جنوبی جریان دارد و همین درگیری احتمالا تعادل قدرت در منطقه را تعیین خواهد کرد. 
در بخشی دیگر آمده است که تهدید سوریه توسط کاخ سفید به بهانه ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در پی تشدید درگیری میان نیروهای حامی اسد با آمریکا و حمله این نیرو‌ها به ائتلاف مورد حمایت آمریکا در منطقه شمال و جنوب سوریه بوده است. این هشدار آمریکا بعد از سرنگونی جت جنگنده سوریه توسط آمریکا وهمچنین حمله موشکی ایران به شرق سوریه مطرح شد. 
آنها مدعی شده‌اند که ایران همچنان یک تهدید استراتژیک برای آمریکا و متحدان آمریکا است. اولویت ایران ایجاد یک کوریدور حمل و نقلی از ایران به دریای مدیترانه است. 
نویسندگان این گزارش‌ها مدعی شده‌اند که تهران سه اولویت برای ایجاد کوریدور عراق تا شرق سوریه دارد. اولین راه می‌تواند از مناطق جنگی رقه به سمت رود فرات باشد که در این منطقه نیروهای دموکراتیک کرد سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند، حضور دارند. اینجا‌‌ همان مکانی بود که آمریکا جت جنگنده سوری را سرنگون کرد.  کوریدور بالقوه دیگر می‌تواند وصل کردن جنوب شرقی دیرالزور از مرزهای ابوالکمال قیم باشد. 
در ادامه این تحلیل‌ها آمده است: این استان همچنان محل سکونت داعشی‌هاست و اخیرا نیز مورد حمله موشکی ایران قرار گرفته است. نظامیان عراقی مورد حمایت ایران مرزهای شهر بعاج را از دست داعش آزاد کردند و به دنبال ایجاد مسیری به سمت دیر الزور هستند. 
از نظر موسسات و پژوهشکده‌های مذکور این گزارش استراتژیک‌ترین مسیر برای ایران مسیر ارتباطی بین بغداد به دمشق از طریق مرزهای جنوب شرقی سوریه با اردن و عراق است و اینجا جایی است که آمریکا و نیروهای متحدش در مرزهای التنف مستقر شده‌اند. 
آنها هم‌چنین مدعی هستند که نیروهای متحد آمریکا دائما تحت حمله‌اند و سامانه موشک‌های بالستیک از اردن برای جلوگیری از حمله نظامیان مورد حمایت ایران در این ناحیه مستقر شده است. همه این حوادث در خلا اتفاق نیافتده و همگی نشان‌دهنده آغاز فاز جدید درگیری‌ها در سوریه است. در واشنگتن تعداد کمی از افراد در دولت ترامپ خواستار چالش مستقیم با ایران در سوریه‌اند. 
بر اساس گزارش‌های اخیر فارین پالسی جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش و بت مک گورک دیپلمات ارشد آمریکایی همگی خواستار تمرکز نظامی آمریکا بر داعش و دور نگه داشتن نیروی این کشور از ایران هستند. 
به گزارش این پایگاه خبری این شرایط در بیانیه ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز تکرار شده و بر ماموریت آمریکا برای شکست داعش تاکید شده است. در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به دولت بشار اسد و یا همراهی با بشار نشده است.
کلونل رایان دیلون سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به خبرنگاران گفته ما به عنوان ائتلاف به دنبال ورود به تجارت زمین بعد از آزادسازی مناطق نیستیم. ما دنبال کشتن داعشی‌ها هستیم. اگر رژیم سوریه بخواهد با داعش بجنگد و ثابت کند تنها به دنبال این هدف است چه در دیرالزور چه در ابوکمال یا هر جای دیگر این بدان معنی است که لازم نیست در این مناطق اقدامی کنیم. 
در ادامه گزارش آمریکن اینترپرایز آمده است: این تعریف قدیمی از منافع آمریکا در درگیری‌های سوریه با ادامه رویه نیروهای مورد حمایت ایران و تنگ کردن عرصه به موقعیت آمریکا بی‌اعتبار به نظر می‌رسد. از این گذشته این پیام برای تهران بیشتر معنای تشویقی داشته است تا هشدار.  نابودی داعش با هدف بازگشت اسد به قدرت هدف ایران است. اگر این هدف باشد یکی باید از نیروهای نظامی آمریکا بپرسد آیا این کار به ضرر سوریه نیست؟ بهتر است نیروهای آمریکایی به خانه‌هایشان برگردند.
نویسنده این گزارش تاکید دارد که نیروهای شیعه برای تقویت جنوب غرب سوریه در بلندی‌های جولان متحد شده‌اند. داعش دیگری قطعا در  قلب خاورمیانه بار دیگر اتفاق خواهد افتاد.
یکی از مقامات ارشد کاخ سفید روز پنجشنبه گفته بود داعش هدف ارتش ما در سوریه است. این بدان معنا نیست که ما متوجه واقعیت‌های ژئواستراتژیک بزرگ‌تر در منطقه نیستیم. دولت از همه این شرایط پیچیده منطقه آگاه است. هیچ کس نباید جدیت موضوع ایران را در کاخ سفید دست کم بگیرد.
منبع: پایگاه دیدبان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *