جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

دهقان: دشمنان ما به هیچ پروتکلی پایبند نیستند

يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب: 530718
وزیر دفاع گفت: دشمنان ما به هیچ پروتکلی پایبند نیستند و اینکه گفته می شود بر دنیا قانون جنگل حاکم است حرفی درستی است چرا که صاحبان قدرت و ثروت، خود را حاکمان بلا منازع می دانند.
دهقان: دشمنان ما به هیچ پروتکلی پایبند نیستند
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، سردار حسین دهقان در اجلاس ویژه بیستمین سالگرد کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی و سی امین سالروز حمله شیمیایی رژیم بحث صدام به سردشت اظهارداشت: هزاران غیرنظامی در حمله شیمیایی رژیم صدام به شهر بی دفاع سردشت به شهادت رسیدند و بعد از جنایات دیکتاتورهایی مثل هیتلر و چنگیز در تاریخ این جنایت هم با آنها برابری می کند.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: در جریان حمله ۲۸ ژوئن ۱۹۸۷ میلادی (هفتم تیرماه ۱۳۶۶) در سردشت از اثر این حمله نظامی ۱۱۱ غیرنظامی شهید و بالغ بر هشت هزار نفر دچار مصدومیت شیمیایی شدند و هنوز هم هستند افرادی که دشواری های همراهی با پیامدهای استنشاق گاز خردل را با خود به همراه دارند.
 دهقان با بیان اینکه ما تلاش کردیم که چهره های آسیب دیده از این اقدام را به دنیا نشان داده و جهانیان را از پیامدهای چنین جنایتی آگاه کنیم ابراز امیدواری کرد: عزم همگانی و جهانی برای مقابله با کسانی که بخواهند از چنین امکاناتی استفاده کنند به وجود بیاید.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: ما این تجربه را به خصوص دردوران حیات جمهوری اسلامی ایران داریم و شاهد بودیم که دشمنان ما به هیچ پروتکل حقوق و بین المللی پایبند نیستند.

 وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود در دنیا قانون جنگل حاکم است حقیقت غیرقابل انکاری است چرا که صاحبان قدرت خود را صاحب حق می دانند و منابع خود را منافع جامعه بشری معرفی می کنند و هر موضوعی که منافع آنان را تهدید کند برای خود این حق را قائلند که برای مقابله با آن هر ابزاری را به کار بگیرند و از مجرای آن هر جنایتی علیه ملت ها انجام دهند.

وی یادآور شد: در ۸ سال دوران دفاع مقدس ایران ۵۸۳ بار در معرض بمباران و پرتاب سلاح های شیمیایی قرار گرفت و در معرض عواملی همچون سارین و خردل بودند. عملیات والفجر هشت و در شهر فاو صدام از گاز خفه کننده استفاده کرد و حتی امکان اینکه رزمندگان به توانند به دفاع از خودشان اقدامی انجام دهند را از آنان گرفت.
 وزیر دفاع کشورمان اضافه کرد: جای تاسف است که چرا نهادهای بین المللی که برای حفظ و صلح و امنیت بین الملی تشکیل شده اند و باید اقدامات بدون ضابطه کشورها را در کسب، تولید و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی کنترل کنند فقط شاهد بی طرف شده اند به معنایی که احساس نمی کند وظیفه ای متوجه آنهاست.
دهقان تصریح کرد: این در حالی است که آنها خود هم تولید کننده و هم در اختیار دهنده این سلاح ها بودند و هم مجوز کاربرد آن رامی دهند و هم از کاربر آن دفاع می کنند.

وی تاکید کرد: امروز با شکل دهی پرونده های اتهامی و پرونده سازی و بکارگیری سرویس های اطلاعاتی علیه برخی از دولت ها ملت ها هستیم و این سرویس ها به سادگی پرونده سازی می کنند و افکار عمومی را بسیج می کنند و با ارائه تصویری از تهدید جهانی زمینه اقدامات خود را فراهم می کنند.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: اخیرا شاهد بودیم به رغم اینکه رژیم قانونی سوریه قبلا خلع سلاح شیمیایی شده و نهادهای مربوطه عدم بهره مندی سوریه را از سلاح های شیمیایی اعلام کرده اند به بهانه اینکه ارتش یک شهر را مورد حمله شیمیایی قرار داده تهاجم وسیعی را علیه رژیم قانونی سوریه انجام دادند و تهاجماتی به مناطق خاصی صورت گرفت و می بینیم که همچنان بر شیپور جنگ می دمند.

وی گفت: چرا بایستی یک نظام سیاسی به رغم اراده آنها توانسته بر یک جنگ چند ساله مقاومت کند و دنبال استقلال خود باشد آن را مغایر با منافع خود می دانند.
دهقان افزود: طی چند روز گذشته شاهد بودیم که حدود سه الی چهار هزار سورتی پرواز انواع هواپیماها در محیط عمومی منطقه ما از کشورهای مثل ایتالیا و انگلستان صورت گرفته است و اعلام کرده اند که رژیم سیاسی سوریه بنای بکارگیری سلاح شیمیایی را دارد باید آن را تنبیه کرد چه مرجع قانونی و بین المللی وجود دارد که بخواهند در این خصوص نظارت کند و برای چنین ادعایی کجا می توان شکایت کرد و کدام اراده است که این را بکار بگیرد.
وزیر دفاع کشورمان بیان کرد: دلیل آنچه که باعث شد صدام حلبچه را مورد حمله شیمیایی قرار دهد همان است که امروز تروریست ها بهانه و مجوز داشته باشند که سلاح های کشتار جمعی را بکار بگیرند. برخی ادعا می کنند که با تروریست مقابله می کنند و ائتلاف علیه تروریست ها شکل دادند اما شاهدیم که تروریست ها به راحتی پشتیبانی مالی می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند و سران آنها به سادگی هر چه می خواهند انجام می دهند.

وی گفت: این به این معناست که جهان ما جهانی است که صاحبان قدرت، ظلم و تبعیض و تجاوز را به عنوان عدالت، رفاه و استقرار امنیت بر جهانیان تحمیل می کنند و به جای اینکه حافظ امنیت و مبلغ صلح باشند خودشان بزرگترین ناقض حقوق بشر هستند.

دهقان ادامه داد: امروز در یمن شاهدیم عربستان تمامی ابزارها را علیه مردم به کار گرفته و هیچ مکان و اجتماعی مصون از حمله نیست و هیچ مرکز درمانی و آموزشی و فرهنگی را سراغ نداریم که در معرض تهدید و یا اصابت بمب های صعودی قرار نگیرد.

وزیر دفاع کشورمان ادامه داد: در این شرایط می بینیم که کسانی با شعارهای فریبنده حقوق بشری به منطقه سفر می کنند و با سران مغرور، جاهل و آدمکش رقص شمشیر می کنند و کشتار ملت یمن را جشن می گیرند کجای این حرکات اخلاق و حقوق انسانی دارد؟

وی اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی درخصوص سلاح های کشتار جمعی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب با تکیه بر مبانی دینی، مخالفت با هر نوع تولید، ذخیره سازی و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی بوده و ما هر جا توانسته ایم فریاد بلند خود را علیه تولیدکنندگان، نشردهندگان و همچنین به کارگیرندگان آن داشته‌ایم.
 دهقان اضافه کرد: ما در دوران دفاع مقدس هیچ گاه به خود اجازه ندادیم به سمت تولید سلاح های کشتار جمعی برویم و تنها اقدامات حفاظتی و پدافندی را افزایش دادیم و امروز ایران در زمینه های مختلف دارای تجارت باارزش و توانمندی های وسیعی است.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: ما تجارب خود را در حوزه درمان و پزشکی سعی کردیم در معرض اطلاعات جهانیان قرار دهیم و اگر اتفاقی رخ داد آسیب ها را کاهش دهند و دستاوردهای علمی خود را هم در اختیار جهانیان قرار دادیم.

وی تاکید کرد: ما در جریان حمله عراق به کویت با توجه به احتمال بکارگیری سلاح های شیمیایی امکانات پدافندی را در اختیار کویت قرار دادیم و ما از نشست های آموزشی همچون نشست امروز استقبال می کنیم و با تولید، بکارگیری و انباشت سلاح های کشتار جمعی مقابله خواهیم کرد.

دهقان تصریح کرد: ما انتظار داریم کشورهای مستقل و خارج از اراده صاحبان قدرت که صلح و امنیت برای آنها به عنوان یک اصل مطلوب است، در این زمینه همکاری داشته باشند.

وزیر دفاع کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران قربانی ترور و سلاح کشتار جمعی است و این ملت تا آنجا که برایش امکان دارد اجازه نخواهد داد در این حوزه ها سایرین کارهای خلافی انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هشدار جدی می دهم فضایی که امروز در منطقه و جهان وجود دارد می تواند پیامدهای وحشتناک و هولناکی برای جامعه بشری داشته باشد، اگر تروریست هایی که در سوریه و عراق شکست خورده اند در سراسر جهان پخش شوند و به سلاح کشتار جمعی مسلح شوند نمی دانیم فردای جهان چگونه خواهد شد و حامیان آنها چگونه از شر آنها در امان خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *