شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

روزهای سخت حقوق شهروندی در ۴ سال آینده

شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 530395
یکی از امضاکنندگان اصلاح‌طلب «طرح حبس منتقدان در مجلس» از رئیس‌جمهور روحانی خواسته است هزینه رفتارهای معارض سیاسی را برای منتقدان و شهروندان افزایش دهد!
روزهای سخت حقوق شهروندی در ۴ سال آینده
به گزارش جهان نيوز به نقل ازفارس، سال گذشته بود که تعدادی از معاریف اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس دهم طرحی دوفوریتی را امضا  کردند که بر مبنای آن هرکس که در یک مراسم سخنرانی سؤال بپرسد باید به زندان برود.
در بند یکم این طرح نوشته بود:

«هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی که عرفاً بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می‌‌گردد»!

در ذیل طرح مذکور امضای کسانی همچون محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، محمدرضا تابش، محمود صادقی و علی مطهری که بعنوان معاریف اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس شناخته می‌شوند نیز به چشم می‌خورد.

سؤالی که افکار عمومی و نُظّار سیاسی با این اتفاق از خود پرسیدند این بود که چطور جریانی که مدعی آزادی بیان و پناه بردن به خدا از بستن دهان منتقدان است؛ به ناگاه اینچنین نقاب از چهره برمی‌دارد و به همین سادگی اعلام می‌کند که هر نوع جلب توجهی در یک مراسم سخنرانی مستوجب حبس و زندان است؟!

نکته جالب توجه ماجرا نیز آن بود که افرادی طرح حبس منتقدان را امضا کرده بودند که خود را مدعی اعتدال و آزادی و البته منتقد «زندان» معرفی می‌کردند.[1]

جالب آنکه «محمدرضا عارف» بعنوان یکی از امضا کنندگان این طرح دوفوریتی، قبل از این رخدادها طی اظهاراتی در یک دیدار سیاسی ژست جرم زدایی و انتقاد از وضعیت زندان‌ها را گرفته و گفته بود:

«قبح زندان رفتن ریخته شده است، در حالی که در گذشته خیلی‌ها به کلانتری هم نمی‌رفتند. بنابراین اگر جرم زدایی در قوانین پذیرفته شود، زندان‌ها به چنین وضعیتی در نمی‌آید!»[2]

*تابش: روحانی هزینه سیاسی را برای منتقدان و شهروندان افزایش دهد!
اگرچه اصلاح‌طلبان چند روز بعد و پس از دریافت بازخوردهای شدید این اقدام خود که فی‌الواقع یک بروز ژنتیکی در جبهه اصلاحات محسوب شد، به صرافت افتادند و از این گفتند که کار ما نبوده است و یا ما از محتوا مطلع نبودیم! اما رخدادهای بعدی نشان داد که جریان اصلاحات نه تنها از کار خود پشیمان نیست که البته اختراعات بیشتری را هم برای ایجاد استبداد و به محاق بردن منتقدان و مخالفان در آستین دارد...

محمدرضا تابش، فعال اصلاح‌طلب و از کسانی که نامش در زمره امضا کنندگان طرح زندانی کردن منتقدان به چشم می‌خورد، به تازگی طی اظهاراتی در یکی از نشریات کشور گفته است:

«به نظر من آقای روحانی باید در مرحله اول هزینه عبور از قانون و قانون‌شکنی را برای جریان‌های سیاسی و گروه‌های مختلف اجتماعی و حتی شهروندان افزایش بدهد تا کسی به‌راحتی نتواند بر خلاف قانون و مصالح کشور اقدامی انجام بدهد»[3]

صحبت‌های تابش معنای واضح و آشکاری دارد که هر کس و ناکسی می‌تواند متوجه آن شود.تشویق دولت به ایجاد فضای استبدادی بیشتر و به کار بردن «وَن و پاسبان» برای هرکس که بر خلاف نظر دولت و اصلاح‌طلبان (که در اینجا نام قانون بر آن گذاشته شده) عملی انجام دهد!

البته ستاد مرکزی دولت اعتدال نیز نشان داده است که کار خود را بلد است و فی‌المثل می‌توان گفت که اولین کسی که در دوران جدید اعتدال_اصلاحات، منتقدان را تلویحاً به زندان وعده داد، شخص رئیس‌جمهور روحانی بود.
او در اوایل سال گذشته طی اظهارات خود در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران و در لابه‌لای کنایه‌های همیشگی‌اش به منتقدانش گفت:‌

«نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند. نقادی یک نعمت است. البته بحث کسانی که دروغ می‌گویند، اتهام می‌زنند و قدرت ملی را تضعیف می‌کنند جداست.»[4]

*کادوپیچی اعتدال برای کتمان یک ژنتیک خطرناک/روزهای سخت منتقدان و شهروندان ایرانی در 4 سال آینده...

البته ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان در حین تأکید بر همین رفتارهای استبدادی اما از «کادوپیچی» هم غافل نیستند و احساس می‌کنند می‌توان این ژنتیک را در لابه‌لای یک کاغذ زیبا پنهان کرد.

رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در دیدار با فعالان زن و بدون هیچ اشاره‌ای به جهنم و زندان و ضرورت بالا بردن هزینه‌های سیاسی برای شهروندان گفته است:

«تقسیم جامعه به خوب و بد ما را به هدف نمی رساند. اینکه برخی، افراد جامعه را ‏به خوب و بد تقسیم و فکر می کنند عده ای همواره بد هستند و باید همیشه با چهره عبوس به آنها نگاه ‏کنیم، چنین چیزی نیست»[5]
به نظر می‌رسد شهروندان و منتقدان ایران، روزهای سختی را در 4 سال آینده پیش رو خواهند داشت...
***
1_http://fna.ir/2Z3OOD
2_http://khordadnews.ir/fa/news/159792
3_http://www.mashreghnews.ir/news/741571
4_http://www.isna.ir/news/95021408470
5_http://fna.ir/DBFLO3
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *