پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
آیت‌الله محقق‌داماد:

مسلمانان ومسیحیان فرزندان حضرت ابراهیم هستند

اسراف و تبذیر در بهره‌گیری از منابع طبیعی را گناهی بزرگ می‌دانیم
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب: 529368
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در پاسخ به پیام تبریک رئیس شورای پاپ جهت گفت‌وگوی بین ادیان نوشت: رسالت عالمان دینی همه آن است که مؤمنان را بار دیگر به ندای توحید الهی، وحدت و اخوت انسانی دعوت کنند.
مسلمانان ومسیحیان فرزندان حضرت ابراهیم هستند

به گزارش جهان نيوز، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم خطاب به دانشمندان بزرگ جهان اسلام پیام تبریکی به شرح ذیل صادر کرد:
باسمه‌تعالی
اندیشمندان بزرگ جهان اسلام!
فرا رسیدن عید فطر را که یکی از دو عید بزرگ ما مسلمانان است به حضورتان تبریک عرض میکنم و قبولی اعمال و عباداتتان را از درگاه حق متعال مسألت دارم.
فرصت را برای مطرح ساختن چند نکته بسیار مهم غنیمت میدانم:
1- ما در حالی عید فطر را جشن میگیریم که دنیای اسلام در آتش جنگ و خونریزی و برادرکشی می‌سوزد. قرآن مجید عداوت و بغضاء را ناشی از شیطان دانسته است، بنابراین به یقین عناصر شیطانی دشمنان مسلمان، پشت پرده اینگونه اختلافات خونین قرار دارند و نباید از برادران ما به عنوان ابزار استفاده کنند. ما همه بندگان خدای یکتا و پیروان یک پیامبر و یک کتاب الهی هستیم و همگی به سوی قبله واحد، او را عبادت میکنیم. مایه شرم است که دنیای شرک و کفر و پیروان خدایان گوناگون همه در صدق و صفا باشند و مؤمنان را به جان هم انداخته تا چنگال خونین بر روی هم کشند.
2- با قطع نظر از تحریکات عناصر نفوذی شیاطین برای تفرقهافکنی بیشک جهالت و کجاندیشی دینی در اینگونه حوادث نقش مستقیم دارد. دشمنان ما چهره اسلام رحمانی را منزوی ساخته و چهره خشن و ناپسندی از آن ارائه دادهاند. این وظیفه متفکران و عالمان بزرگ و راهنمایان مردم است که مؤمنان را به حقایق اسلامی معرفت خداوند رحمان و رحیم آشنا سازند و آنان را به درک بیشتر آیات قرآنی که نمونهای از آنها ذیلاً میآید، رهنمون گردند:
• یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ‏ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید همگى در صلح و آشتى درآیید! و از گامهاى شیطان، پیروى نکنید؛ که او دشمن آشکار شماست(208بقره)؛
• یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ ؛ اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست)، گرامى‏‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! (حجرات /13)؛
• وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ؛ و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید تا سست نشوید و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامتکنندگان است!(46انفال/)؛
• إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!(حجرات/10).
در این روز بزرگ که خداوند برای همه مسلمانان عید قرار داده و ما را مشمول برکات خویش ساخته است همه به درگاهش دست نیایش برمیداریم و عاجزانه از او برای استقرار صلح، دوستی و برادری ایمانی دعا می‌کنیم.
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّکَ رَؤُفٌ رَحیمٌ (حشر/10)
همچنین آیت‌الله محقق‌داماد در پاسخ به پیام تبریکی کاردینال ژان لوئی توران و اسقف میگوئل آنگل آیوسو گیسکوت رئیس و دبیر شورای پاپ جهت گفتگوی بین ادیان نوشت:
باسمهتعالی
عالیجنابان کاردینال ژان لوئی توران و اسقف میگوئل آنگل آیوسو گیسکوت
رئیس و دبیر شورای پاپ جهت گفتگوی بین ادیان
از نامه محبتآمیز عالیجنابان به مناسبت فرا رسیدن عید فطر بسیار متشکریم و از آرزوی آن عالیجنابان برای صلح، دوستی و سعادت بشری بر روی کره زمین تقدیر میکنیم.
آنچه در فرمان پاپ ژان پل دوم آمده و بدان اشاره نمودهاید مبنی بر اینکه «راه مؤمنان راه صلح است» دقیقاً همان است که در تعلیمات قرآن مجید (الصلح خیر) و «یا ایها الناس ادخلوا فی السلم کافه» و نیز در فرمایش رسول اکرم و بزرگان دینی اسلام مورد تأکید فراوان قرار گرفته است.
ما مسلمانان و مسیحیان فرزندان حضرت ابراهیم منادی توحید هستیم و معتقدیم که همه انسانها از یک خانوادهاند. رسالت عالمان دینی همه آن است که مؤمنان را بار دیگر به ندای توحید الهی، وحدت و اخوت انسانی دعوت کنند.
چنانکه قرآن مجید نیز به ما آموخته است «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم»(حجرات).
لازم است ذکر شود آنچه در فرمان پاپ فرانسیس راجع به «زمین خانه مشترک ما» اشاره فرمودهاید با تعلیم قرآن مجید که زمین امانتی در دست بشر به عنوان خلیفه خداوند است همخوانی دارد. بنابراین ما مسلمانان نیز خود را موظف و مکلف میدانیم که در حفظ این خانه مشترک نهایت تلاش و کوشش خود را به کار گیریم.
آلودهکردن آب، خاک و هوا و اسراف و تبذیر در بهرهگیری از منابع طبیعی را طبق دستور قرآن گناهی بزرگ میدانیم.
از خداوند بزرگ مزید توفیق مؤمنان را در ترویج صلح و دوستی و برادری انسانی مسألت داریم.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Switzerland
از نظریه پردازان "اسلام رحمانی" هستند ایشون!