جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فشار بر روی ترامپ درباره ایران

يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 529356
در حالی که کاخ سفید در حال بررسی سیاست‌های خود در قبال ایران است، برخی مقامات ارشد و همپیمانان ترامپ در حال اعمال فشار به وی برای در پیش‌گرفتن سیاست تغییر نظام در ایران هستند.
فشار بر روی ترامپ درباره ایران

به گزارش جهان نيوز، در حالیکه دولت جدید آمریکا در حال بررسی سیاست‌ خود در قبال ایران است، برخی مقامات ارشد این کشور برای تغییر نظام ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
پایگاه تحلیلی پولتیکو با این مقدمه نوشت، در حالیکه کاخ سفید، سیاست رسمی خود در قبال ایران را شکل می‌دهد، مقامات ارشد  و همپیمانان کلیدی «دونالد ترامپ» رئیس‌‌جمهور آمریکا از دولت جدید واشنگتن خواسته‌اند تا گام‌هایی را برای سرنگونی نظام ایران در پیش بگیرد.
حامیان تغییر نظام در ایران مدعی هستند که این تنها راه متوقف کردن رفتارهای خطرناک ایران است.
با اینحال منتقدان معتقدند که دخالت سیاسی در ایران، احتمالاً خطر واکنش شدید ایران را به همراه خواهد داشت به همین دلیل بود که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سخنرانی سال 2013 خود به ایران اطمینان داد که «ما به دنبال تغییر نظام» نیستیم.
پولتیکو در ادامه گزارش خود نوشت که بسیاری از جنگ‌طلبان آمریکا خواستار تغییر نظام ایران در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ هستند.
سناتور «تام کاتن» از ایالت «آرکانزاس» که اغلب با مقامات کاخ سفید درباره سیاست‌ خارجی گفت‌وگو می‌کند، می‌گوید: «سیاست آمریکا باید بر پایه تغییر نظام در ایران باشد. نمی‌فهمم چطور تا زمانیکه یک استبداد دینی روی کار است، برخی می‌توانند بگویند که آمریکا می‌توان امن باشد».
کاتن حامی ترکیبی از اقدامات اقتصادی، دیپلماتیک و مخفیانه برای فشار به دولت ایران است و «از مخالفان داخلی این کشور (ایران) حمایت می کند».
بر اساس این گزارش، این سناتور آمریکایی تصریح کرده است که ایران گروههای اقلیت زیادی از جمله اعراب، ترکمن‌ها و بلوچ‌ها را دارد که «تمایلی ندارند در استبداد دینی شیعه به زندگی خود ادامه دهند».
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز ظاهراً، براندازی نظام ایران را اخیراً در جلسه استماع درباره بودجه وزارت خارجه آمریکا مورد تأیید قرار داد.
تیلرسون در این جلسه گفت که آمریکا با گروههای مخالف ایران به سوی «یک انتقال قدرت صلح‌آمیز در دولت ایران» همکاری می‌کند.
«محمد جواد ظریف» در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در پیام توییتری گفت که آمریکا «به سیاست غیرقانونی و توهمی تغییر نظام» در قبال ایران بازگشته است.
ظریف گفت: «مقامات آمریکا به جای تغییر نظام ایران باید نگرانی بیشتری درباره نجات رژیم خود داشته باشند».
روز چهارشنبه هفته گذشته، سفیر ایران در سازمان ملل یک اعتراض رسمی در خصوص اظهارات تیلرسون پر کرد و گفت که اظهارات تیلرسون نمایانگر یک طرح بی‌شرمانه مداخله‌جویانه است که در تضاد با تمامی هنجارها و اصول قوانین بین‌المللی است.
گروهی از اصلاح‌طلبان برجسته ایران نیز در نامه‌ای عمومی، مواضع مداخله‌جویانه تیلرسون را محکوم کردند.
«مایکل انتون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که دست بردن در سیاست‌های داخلی ایران در حال حاضر هدف آمریکا نیست و همچنین در میان اهدافی که برای مراحل اولیه بررسی سیاست آمریکا در قبال ایران معین شده نیز قرار ندارد.
وی تصریح کرد:«تأیید صریح تغییر نظام در ایران بعنوان یک سیاست، واقعاً روی میز قرار ندارد».
پولتیکو نوشت، ترامپ بعنوان یک نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، یکی از منتقدان سرسخت تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی رهبران کشورهای عراق، لیبی و سوریه بود.
«مایک پومپئو» رئیس سیا سال گذشته بعنوان یک عضو کنگره آشکارا خواستار اقدامات کنگره برای تغییر رفتار ایران و در نهایت تغییر نظام ایران شد.
پولتیکو در ادامه نوشت که اندیشکده جنگ طلب «بنیاد دفاع از دموکراسی»  که مخالف برجام بود نیز در زمینه پرونده براندازی سیاسی در ایران به کاخ سفید اعمال فشار می آورد.
درست مدتی بعد از مراسم تحلیف ترامپ، «مارک دوبوویتس» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی یک یادداشت هفت صفحه‌ای درباره سیاست در قبال ایران به شورای امنیت ملی ترامپ ارائه کرد.
این یادداشت شامل بحث‌هایی در خصوص شیوه‌های تحریک ناآرامی در ایران با هدف ایجاد یک ایران آزاد و دموکرات می‌شد.
در این یادداشت نوشته شده بود:«هیچ کس به اندازه رئیس‌جمهور آمریکا، قدرت بسیج کردن مخالفان در خارج از کشور را ندارد».
در این یادداشت ادعا شده بود که دولت ترامپ برای جلوگیری از انتخاب مجدد روحانی تلاش کرده است که البته هیچ شواهدی مبنی بر این امر وجود ندارد.
در این یادداشت پیشنهاد شده بود که از تاکتیک‌های ضدکمونیستی جنگ سرد بهره بگیرند و به حمایت دولت ریگان از جنبش کارگران «همبستگی» لهستان که به شکاف کمونیسم اروپای شرقی کمک کرد، اشاره شده بود.
انتون اعلام کرد که یادداشت بنیاد دفاع از دموکراسی یکی از چندین منابعی است که به کاخ سفید ارائه شده است.
بنا بر این گزارش، کارشناسان ایران می‌گویند که راهبرد آمریکا برای تغییر نظام ایران عملاً با مشکل مواجه است زیرا اپوزیسون‌های قدرتمند سازماندهی شده در ایران وجود ندارد.
منتقدانی همچون «مایکل مورل» معاون سابق رئیس سیا که به شدت بر ایران متمرکز است، می‌گوید: «حتی بحث درباره تغییر نظام مضر است، چه برسد به اینکه بخواهیم سیاست تغییر نظام را در پیش بگیریم».
وی ادامه داد: «سیاست تغییر نظام یک اشتباه راهبردی بزرگ خواهد بود. نه تنها اینکه بعید است در این زمینه موفق شوید بلکه احتمالاً ضربه بزرگی خواهید خورد».
 «تریتا پارسی» بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا می‌گوید که راهبرد آمریکا برای تضعیف دولت ایران در واقع پیشرفت‌های دولت اوباما در قبال ایران را خنثی می‌کند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *