پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

وقت سياست خارجي ايران در «برجام» تلف شد

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب: 523200
ايران سابقه بسيار خوبي در كشورهاي زرخيز آفريقايي و كشورهاي مجمع عدم تعهد داشت كه بازار خوبي براي كالاهاي ما بودند تا ركود را كاهش دهيم اما اين ظرفيت ناديده گرفته شد.
به گزارش جهان نيوز به نقل از راه دانا، جعفر قنادباشي كارشناس مسائل خاورميانه اظهار كرد: برخي ارزيابي‌هاي سياستمداران فعلي به صورتي است كه با عينك رسانه‌هاي بيگانه و غربي به جايگاه ايران نگاه مي‌كنند و متأسفانه از زاويه بي‌طرفانه به قدرت ايران نگاه نمي‌كنند. كارشناس مسائل خاورميانه افزود: آنچه به‌عنوان قابليت‌هاي سياسي، نظامي و فرهنگي ايران در منطقه از زبان شخصيت‌ها جاري مي‌شود، منطبق با تبليغات بيگانه‌اي است كه در تخريب ايران واقعيت‌ها را وارونه جلوه دهند. وي ادامه داد: برخي افراد توانمندي‌هاي ايران اسلامي را زير سؤال برده‌اند، در پشت‌صحنه تبليغات سوء عليه ايران را كه برخي باور كرده‌اند، مطبوعات بي‌طرف و دانشگاه‌هاي غربي به جايگاه محوري ايران همانند امپراتوري در منطقه اشاره مي‌كنند. قنادباشي خاطرنشان كرد: اگر به مجموعه سازمان‌هاي بين‌المللي نگاه كنيم مي‌بينيم ايران با انتخاب 120 كشور جهان در دولت گذشته به رياست جنبش عدم تعهد كه بزرگ‌ترين سازمان بين‌المللي بعد از سازمان ملل می‌باشد، رسيده است. 120 كشور جهان در دو مرحله با اجماع به‌حق غني‌سازي كشور ايران اذعان كرده‌اند، همچنين ايران در اتحاديه كشورهاي اسلامي به‌عنوان عضو اصلي و بنيانگذار و اتحاديه آفريقا به‌عنوان عضو ناظر حضور دارد، اين نشان از جايگاه مؤثر ايران در جهان است. قنادباشي با اشاره به روند غفلت مسئولان وزارت امور خارجه گفت: مي‌توانستيم با استفاده از حضور كشورهاي اسلامي و اتحاديه آفريقا در قطعنامه‌هاي عليه ايران اثرگذار باشيم يا قط‌نامه‌هايي را براي رفع محدوديت‌هاي جهان اسلام و رونق بخشي اقتصاد به تصويب برسانيم. وي يادآور شد: ديپلماسي ما در دولت يازدهم محدود به روابط با كشورهاي غربي و در يك موضوع برجام خلاصه شد زيرا اميد داشتند با برجام كمك‌هاي غربي را دريافت كنند و همه قابليت‌هاي وزارت خارجه به قريب برجام صرف شد. قنادباشي بيان كرد: در طول دوره يازدهم دولت جمهوري اسلامي ايران در بسياري از كشورهاي منطقه مدت زيادي بدون سفير بود و حتي براي برخي كشورها هرگز سفير فرستاده نشد تا روابطي كه باعث گشايش اقتصادي مي‌شود را پيگيري كند. ديپلماسي دولت ايران در چهار سال اخير به‌رغم توانايي‌هاي موجود در حد يك كشور كوچك آفريقايي هم نبود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *