سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
یادداشت/ روزنامه افکار

تقریباً «هیچ» فراکسیون امید برای سفره مردم

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 522686
به هر صورت آنچه که تا کنون از عملکرد فراکسیون امید مشاهده شده فقط و فقط سیاسی کاری و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای بوده و تقریباً می‌توان گفت که سهم سفره مردم از عملکرد یک سال گذشته فراکسیون امید در مجلس تقریباً «هیچ» بود.
تقریباً «هیچ» فراکسیون امید برای سفره مردم
به گزارش جهان نيوز؛ مقداد زکی‌زاده طی یادداشتی در روزنامه افکار نوشت: قرار است روز چهارشنبه انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم برگزار شود.

آن طوری که بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفته پیش از این مقرر شده بود که انتخابات هیئت رئیسه در جلسه علنی یکشنبه هفتم خردادماه برگزار شود اما طبق ماده ۱۴ آییننامه داخلی مجلس انتخابات هیئت رئیسه باید یک سال پس از انتخابات قبلی انجام شود. با توجه به اینکه سال گذشته انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس ۱۱ خردادماه برگزار شده بود و آییننامه هم صراحت دارد که باید یک سال از فعالیت هیئت رئیسه گذشته باشد بنابراین جمعبندی اعضای هیئت رئیسه مجلس این شد که انتخابات به روز چهارشنبه موکول شود؛ البته ۱۱ خرداد پنجشنبه است و طبق آییننامه میتوان روز قبل انتخابات هیئت رئیسه را برگزار کرد.

فارغ از تمام رایزنیها و لابیها و معادلات سیاسی پشت پرده که در جریان انتخابات هیئت رئیسه مجلس در حال انجام است نباید فراموش کرد که اعضای لیست امید و به خصوص نمایندگانی که از شهر تهران با این لیست وارد مجلس شدند کارنامه قابل قبولی برای ارائه به موکلان خود ندارند و در طول یک سال گذشته جز پرداختن به چند طرح کاملا سیاسی هیچ آوردهای برای سفره مردم
نداشتند.

از جمله اقداماتی که در طول یک سال گذشته در کارنامه فراکسیون امید ثبت شده میتوان به «دفاع تمام قد عضو فراکسیون امید از حقوقهای نجومی» اشاره کرد.

«امید»یها که با شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» پا به عرصه رقابتهای انتخاباتی گذاشته بودند با دفاع از حقوقهای نجومی نشان دادند که توجه چندانی به مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم ندارد؛ جلسات اضطراری این فراکسیون هم مهر تاییدی بر این ادعا زد که فراکسیون امید بیش از آنکه به فکر مردم و مشکلات آنها باشد به دنبال سیاسی کاری و بازهای سیاسی است.

طی مدت نزدیک به یک سالی که از آغاز مجلس دهم گذشته، فراکسیون امید دو جلسه اضطراری برگزار کرده است، اولین جلسه پیرامون لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و دومین جلسه هم به علت صدور حکم جلب محود صادقی تشکیل شد و در روزهایی که مردم با مشکلاتی از قبیل بیکاری، رکود و فقر اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند، فراکسیون امید دو عضو حقوقدان خود را مأمور بررسی پرونده آرش صادقی مجرم امنیتی میکند و در آخرین اقدام هم «امید»یها طرح عجیبی را تدوین کردند که به طرح «دو فوریتی» مشهور شد.

به هر صورت آنچه که تا کنون از عملکرد فراکسیون امید مشاهده شده فقط و فقط سیاسی کاری و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای بوده و تقریباً میتوان گفت که سهم سفره مردم از عملکرد یک سال گذشته فراکسیون امید در مجلس تقریباً «هیچ» بود.

امید است در سال دوم مجلس، اعضای این فراکسیون کمی هم به فکر دغدغه های اقتصادی مردم باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ایران باید در جوامع بین المللی حضور داشته باشد اما این حضور به معنای زیر پا گذاشتن ارزشها نیست هرچند بیانیه ۲۰۳۰ برای ایران تعهدآور نبود.

فخرالدین دانش آشتیانی در تشریح تفاهمنامه بین المللی ۲۰۳۰، گفت: از آنجا که ۲۰۳۰ یک بیانیه است و نه سند، ایران نسبت به اجرای آن هیچ تعهدی نداشته و نمی‎تواند برای ما تعهدآور باشد این درحالی است که اجرای سند تحول بنیادین آموزش اصل اساسی آموزش و پرورش محسوب می شود و آموزش و پرورش خود را صرفاً متعهد به اجرای این سند میداند اما به دلیل حفظ ارتباطات بین المللی در مواردی که ایراد خاصی ندارد تعاملاتی صورت میگیرد. وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه ایران باید در جوامع بین المللی حضور داشته باشد اما این حضور به معنای زیر پا گذاشتن ارزشها نیست، افزود: آموزش و پرورش به هیچ عنوان قصد اینکه این بیانیه و اسنادی از این دست را محور کار نظام تعلیم و تربیت قرار دهد را ندارد.

وی درخصوص بندهایی که از تفاهمنامه۲۰۳۰ که گفته شده با موازین اسلامی مغایرت دارد، توضیح داد: متأسفانه در رسانه ها مواردی مطرح شده که در اصل بیانیه ۲۰۳۰ هم نیست اما برای اینکه هیچ شائبه ای وجود نداشته باشد ایران از یونسکو «حق تحفظ» گرفته است بدین معنا که اگر هر کدام از توصیه های آمده در این بیانیه با باورهای دینی ما مغایرت داشته باشد ملزم به اجرای آن نیستیم.

دانش آشتیانی همچنین درخصوص اجرای سند تحول بنیادین توضیح داد: طرح و اقدام بسیاری از موارد موجود در سند تحول انجام گرفته شده اما با وجود این باید دقت کرد؛ این سند در طی یک یا دو سال به اجرا و منحصه ظهور نخواهد رسید چراکه همان طور که از عنوان آن پیدا است پای یک تحول بنیادین در میان است.

وی ادامه داد: از آنجا که محتوای اصلی سند تحول مبتنی بر مباحث تربیتی است مباحث تربیتی باید بر موضوعات آموزشی غلبه کنند بنابراین لازم است معلمان با این سند آشنا شده و توانمندی لازم را بدست آورند تا در ادامه مطابق سند شایستگی ها را در دانشآموزان رشد دهند.

وزیر آموزش و پرورش تحقق سند تحول بنیادین را کار دراز مدتی دانست و گفت: مهم آغاز اجرای این سند است که خوشبختانه این مسئله صورت گرفته است چراکه آیین نامه ها و دستورعمل های مرتبط تصویب و به استانها ابلاغ و محتوای کتب درسی منطبق با سند در یازده پایه تحصیلی تغییر پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *