شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - 25 May 2024
 
۱
توکلی:

آقای روحانی! این هم سند باقی‌ماندن تحریم‌ها

يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 516249
دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که این مناظره ذهنیت‌های از پیش ساخته شده، مخاطبان را با دگرگونی‌های فراوانی روبه‌رو کرد.
آقای روحانی! این هم سند باقی‌ماندن تحریم‌ها
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان، دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که این مناظره ذهنیت‌های از پیش ساخته شده، مخاطبان را با دگرگونی‌های فراوانی روبه‌رو کرد، جایی که همگان منتظر سخن گفتن حسن روحانی بودند تا همچون مناظره‌های سال 92 بتواند رأی خود را از دل این برنامه استخراج کند، اما وی در مقابل انتقادات صریح و شفاف رقبایش تنها به سکوت اکتفا کرد و کوشید بدون پاسخگویی به سوالات مطرح شده از خود، حرف دیگری را بزند. علاوه بر این اسحاق جهانگیری نیز که در مناظره اول امیدهای زیادی را برای مخاطبانش زنده کرده بود، در مناظره دوم تنها به بیانیه‌خوانی روی آورد و نشان داد که بر خلاف مناظره اول دستی خالی دارد. در همین حال باید ستاره بی چون و چرای مناظره جمعه گذشته را سید مصطفی میرسلیم معرفی کرد که با بهره‌گیری از کوله بار تجربیات خود دستاوردهای عملکرد دولت را با چالشی جدی روبه‌رو کرد. اما با پایان یافتن مناظره دیدگاه‌های مختلفی در خصوص عملکرد کاندیداها در این برنامه منتشر شد.
         
دیگر چه نیاز به احمد شهید!
بر این اساس، احمد توکلی رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان تحلیل خود از دومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نامزدها با آمادگی بیشتری در این مناظره شرکت کرده بودند، گاهی اوقات بدون توجه به سؤالات مجری، بحث‌هایی را که آماده کرده بودند، مطرح می‌کردند. آقای روحانی در آخرین جمع‌بندی سخنان خود خطاب به کاندیداها گفت «شما به خدمات دولت هیچ اشاره‌ای نکردید» این ایراد وارد بود، ولی ایراد بزرگ‌تر به خود وی برمی‌گشت.  وی با بیان اینکه جهانگیری در این مناظره اعلام کرد که انتخاب مردم بین‌ دو مسیر «راه» و «بیراهه» است در حالی که به جان هم انداختن مردم کار نادرستی است، افزود: این نگاه از «خودشیفتگی» دولتی است که خود را طرفدار آزادی و میدان دادن به رقیبان می‌داند. یعنی معتقدند تمام بدی‌ها اعم از محدودیت، انزوا، تنش و جنگ در شماست (رقباست) و همه شما «بیراهه» هستید و اگر ما برنده بشویم، آزادی، عزت، توسعه، راه حق و سلامت در پیش مردم است. 

نماینده سابق مردم در مجلس با بیان اینکه راهبرد آقایان دولت‌گرا ترساندن مردم بود، تصریح کرد: با اتکا به دشمن فرضی و «دیوی» که ترسیم می‌کردند، می‌خواستند بگویند به ما رأی بدهید و این مسئله را به شکل موهنی جلوه کردند که هر آزاده‌ای را متأسف کرد. جای تعجب است کسانی که خود را مدعی دفاع از آزادی می‌دانند اینگونه و بی‌رحمانه نسبت به مخالفان خود قضاوت می‌کنند.   توکلی همچنین در توئیتر خود هم نوشت:   پیشنهاد قالیباف در اعلام دارایی نامزدها بسیار اساسی است چون میزان مردمی بودن نامزدها را شفاف می‌کند. وی همچنین با انتشار سندی از صندوق بین‌المللی پول نوشت: آقای روحانی! تحریم‌های برجام همه‌اش پایان نیافت. این هم سند!

توکلی همچنین نوشت: وقتی رئیس‌جمهور مستقر می‌گوید حقوق اقلیت‌های مذهبی رعایت نمی‌شود و تفکیک جنسیتی داریم، دیگر غرب چه نیازی به احمد شهید دارد؟!
‌ ‌   
مناظره دوم؛ ظهور میرسلیم و رئیسی
عبدالله گنجی، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال شخصی خود درباره دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «مناظره دوم نیز مانند مناظره اول واقعی بود. افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است که بخشی از عملکرد ساختارها و مدیران خود را در میدان چالش قرار داد تا مردم با شناخت بیشتری سکان اجرایی کشور را به امانت بسپارند. ارزیابی همه تحلیلگران از مناظره اول 2-3 به نفع قالیباف بود که البته سنجش‌های اجتماعی بعد از مناظره نیز این را نشان داد. در این مناظره دو طرف جبهه‌ها به میدان آمدند که البته نفر سوم جریان مستقر ضعیف‌تر بود و جهانگیری تلاش کرد روحانی کم‌رنگ نشود. ارزیابی من از مناظره دوم 2-4 نه به نفع فرد که به نفع جبهه انقلاب است. ظهور میرسلیم و رئیسی فراتر از انتظار بود.
جریان مستقر تا آخر دو نکته را مدنظر داشت: «اول رقیب هراسی در حوزه آزادی و سیاست خارجی و دوم عدم ورود به نقد گذشته رئیسی که براین باورم درباره رئیسی دستشان خالی بود.»

«قالیباف» و «رئیسی» خوش درخشیدند
همچنین محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دومین مناظره کاندیداها در صفحه شخصی خود نوشت: توجیهات و دفاعیات روحانی و جهانگیری از عملکرد دولت، ضرورت تغییر و تحول را صد چندان کرد. وی تأکید کرد: قالیباف و رئیسی خوش درخشیدند.

عملاً وارد عصر «پساروحانی» شدیم
مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در کانال شخصی خود درباره دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: امروز بخش بزرگی از راه پیروزی پیموده شد. تیم روحانی- جهانگیری به وضع فاجعه‌باری مناظره را باخت. روحانی، حتی وقتی نوبت به برجام رسید، جز عصبانیت چیزی نداشت و تنها زمانی می‌خندید که می‌خواست دیگران را مسخره کند.

در بیان عمق فاجعه همین بس که وقتی می‌خواست از موفقیت‌هایش در سیاست خارجی بگوید دو بار به موضوع سوریه اشاره کرد. مسئله‌ای که همه می‌دانند به هرکس مربوط باشد به آقای روحانی هیچ ارتباطی ندارد.
تنها نقش ایشان و دوستانشان در موضوع سوریه این بوده است که چوب لای چرخ مبارزان علیه داعش کنند یا علیه آنها -مثل آقای کرباسچی- ناسزا بگویند.

جهانگیری هم در این مناظره تمام شد. او نشان داد حتی برای ایفای نقش کاندیدای پوششی به اندازه کافی استعداد ندارد. کسی که نمی‌تواند یک متن از پیش نوشته شده را به زبان مردم از رو بدون غلط بخواند معلوم است که نباید نقشی بیش از یار کمکی به او بدهند. من فکر می‌کنم وارد عصر «پسا روحانی» شده‌ایم.

خداحافظی همین حالا!
لطف‌الله فروزنده، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هم تصریح کرد: متأسفانه آقای روحانی به جای اینکه پاسخگوی کارنامه چهار ساله خود باشد، چهار سالی که تمامی امکانات و منابع آن در اختیار دولتش بوده، مدام کارنامه دولت قبل را آن هم بدون حضور آنها تخریب می‌کند. مردم باید بدانند که ادامه دولت آقای روحانی نتیجه‌ای جز رکود، بیکاری، رانت‌خواری، اشرافی‌گری، عدم توجه به توان داخلی و استفاده از مدیران پیر نخواهد داشت.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی با انتقاد از عملکرد جهانگیری در مناظره گفت: متأسفانه همه دیدند که آقای جهانگیری انشا می‌خواند و از نوشته‌هایی که برای او از قبل تنظیم شده بود، استفاده می‌کرد. واقعاً آقایان مردم را چه فرض کرده‌اند، چرا برای شعور مردم ارزش قائل نیستند.  فروزنده درباره بازنده مناظره هم اظهار داشت: دولت نه در مناظره امروز، بلکه به واسطه عملکرد چهار ساله خودش باخته، زیرا هیچ عملکرد قابل دفاعی ندارد که ارائه دهد. علت این گفته‌ام هم این است که در مناظره امروز آقای روحانی به جای دفاع از کارنامه خود، مدام از آینده حرف می‌زد. این در شرایطی است که مردم در سال 92 به وعده‌های روحانی اعتماد کردند و امید بستند که او اقدامات مثبتی برای بهبود شرایط انجام دهد، ولی دولت روحانی چهار سال فرصت‌سوزی کرد و نتوانست جواب اعتماد مردم را بدهد.

هاشمی‌طبا از همه بهتر بود
عباس عبدی تحلیلگر اصلاح‌طلب نیز در خصوص مناظره روز جمعه گفت: برخی از پاسخ‌ها کلی بود و ربطی به سؤال‌ها نداشت. جامعه در پایان کمتر متوجه شد که چه برنامه‌ای دارند. در مجموع این مسئله به دلیل ضعف ساختار این مناظره و جانبداری تاریخی صدا و سیما بود که نمی‌تواند برنامه پویایی را شکل دهد. به نظرم استقبال از مناظره بعدی کمتر خواهد شد؛ این مناظره برخی افراد را نسبت به آینده ناامید می‌کند، آقای قالیباف باید در نگاه خود تغییر دهد، آقای روحانی و جهانگیری یک‌بار برای همیشه از شنیدن و پاسخ دادن به مطالب او صرف‌نظر کنند.

این تحلیلگر اصلاح‌طلب تأکید کرد: بهتر از همه هاشمی‌طبا بود که توانست ایده‌های ایجابی‌تری بیان کند البته آقای جهانگیری هم سعی کرد امید به آینده را زنده کند ولی به نظرم هنوز مانده تا مردم را به آینده امیدوار کرد.‌ آقای رئیسی سعی کرد کمی وارد میدان شود و از حاشیه بیرون آید تا حدی این کار را کرد ولی نکته ایجابی نداشت. اظهارات و جملات این همانی وی کمکی به مردم و فهم مسائل نمی‌کند. در ابتدا گفت اگر درست عمل کند آثار مثبتی دارد و اگر درست عمل نکند آثار منفی دارد! آخر این جمله چه چیزی دارد؟ آقای میرسلیم هم خواست وارد میدان شود ـ که شد ـ ولی چون جدی نگرفته بودند کسی جواب او را نداد. به نظرم مناظره در نهایت 4 به 2 به نفع روحانی و جهانگیری بود.
‌  ‌    
بازتاب‌های توئیتری مناظره  
کاربری ‌ در توئیتر نوشت: طرف نوشته سال 91 قبل از اینکه روحانی بیاد، شیرخشک گیرم نمی‌آمد به بچه بدم، توئیت‌های قبلش را بررسی کردم، هشت سال است که سوئد است و مجرد و از بچه هم متنفره!

کاربری با عنوان سید کمیل باقرزاده هم توئیت کرد: برای اولین بار این را می‌گویم. جناب روحانی از شخص بنده به خاطر نقل این خاطره در فضای مجازی شکایت کردند حالا دارند شعار تحمل مخالف می‌دهند!

کاربر دیگری نیز در توئیتر نوشت: از روحانی و اطرافیانش عبارت «دوره احمدی‌نژاد» را بگیرید، چیزی برای گفتن ندارند.
کاربر دیگری نوشت: جوانمردی نیست که اقتدار سپاه و حاج قاسم در سوریه را به نام خودت تمام کنی، بعد اقتدار موشکی سپاه را عامل تخریب سیاست خارجی بدونی.

کاربری هم نوشت: روحانی و جهانگیری در مناظره دوم برای رأی مردم التماس می‌کردند و این مشهود بود.
کاربری نوشت: شجریان هر چهار سال یک بارش خوبه.

کاربری هم نوشت: جهانگیری چه در پاسخ‌ها و چه در نوبت خودش، از روی متن می‌خواند. آیا می‌خواهد مملکت را هم از روی متن از پیش نوشته شده اداره کند؟!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *