سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
خون بهاهايي كه دولت يازدهم پرداخت نكرد

قطار، پلاسكو، معدن و كارگراني كه فراموش شده‌اند

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب: 516107
كارشان سخت‌ترين كاري است كه در دنيا شناخته شده است و به سختي كشيدن عادت كرده‌اند؛ ‌از سختي نان درآوردن با كاري طاقت‌فرسا در قعر زمين گرفته تا سختي شلاق خوردن بابت مطالبه حق و حقوقي كه هيچ ربطي با دريافتي‌هاي نجومي برخي چهره‌ها ندارد...
قطار، پلاسكو، معدن و كارگراني كه فراموش شده‌اند
به گزارش جهان نيوز، كارشان سخت‌ترين كاري است كه در دنيا شناخته شده است و به سختي كشيدن عادت كرده‌اند؛ ‌از سختي نان درآوردن با كاري طاقت‌فرسا در قعر زمين گرفته تا سختي شلاق خوردن بابت مطالبه حق و حقوقي كه هيچ ربطي با دريافتي‌هاي نجومي برخي چهره‌ها ندارد اما براي آنها آنقدر دور از دسترس است كه وقتي مطالبه‌اش مي‌كنند، شلاق بخورند! حالا جسم بي‌جان 21 تن از كارگران معدن زغال سنگ آزادشهر گلستان كه با انجام سخت‌ترين كار دنيا نان‌شان را از عمق هزار و 800 متري زمين از دل سياه زغال سنگ بيرون مي‌كشيدند، ‌از دل آوارها بيرون آمده است. اما 35 تن از كارگران محبوس در انفجار معدن زغال سنگ آزادشهر هنوز از قعر زمين بيرون كشيده نشده‌اند و 56 خانواده‌اي كه با حقوق حدود 900 هزار توماني كار در معدن زندگي مي‌گذراندند، حالا نان‌آورشان را از دست داده‌اند تا در تقويم حوادث تلخ سال‌هاي اخير ارديبهشت 96 نيز همچون آذر 95 و حادثه قطار تبريز، دي ماه 95 و حادثه پلاسكو و فروردين 96 و حادثه سيل آذربايجان، رخت عزا به تن كنند و رسيدگي به وضعيت شهداي معدن گلستان هم مانند حادثه قطار تبريز و پلاسكو همچنان مبهم باقي بماند يا به بعد از انتخابات موكول شود.
 
 
حادثه انفجار در معدن زغال سنگ آزادشهر به علت نبود ايمني و انتشار گاز متان نخستين حادثه‌اي نيست كه طي يكي دو سال اخير به دليل نواقص ايمني رخ داده و جامعه را در بهت و ماتم فرو برده است. تنها در طول سال گذشته 812 كارگر بر اثر حوادث كار جان داده‌اند. اين بدين معناست كه روزي 2/2 نفر جان خود را براي نان از دست داده‌اند و به گفته عليرضا محجوب در بخش حوادث كار، ايران در رتبه دوم يا سوم دنيا قرار دارد. آمار قابل تأمل حوادث كار اما نشانه‌اي از شرايط كاري نا‌ايمن و فقدان نظارت بر واحدهاي توليدي و مراكز تجاري است كه يك بار خود را به شكل آتش‌سوزي و فروريختن برج پلاسكو نشان مي‌دهد و دوباره به شكلي ديگر در معدن زغال سنگ گلستان تكرار مي‌شود. همچنان كه حوادثي همچون حادثه قطار تبريز و حادثه سيل آذربايجان همگي از نقص در ساختار نظارت و ايمني خبر مي‌دهد و تا زمان برطرف نشدن اين نواقص تكرار چنين حوادثي دور از انتظار نيست. اما بديهي است براي پايان دادن به روند اين حوادث نياز به تغيير جدي در نگاه مديريت كلان كشور است. در شرايطي كه آخوندي، وزير راه، مسكن و شهرسازي در برابر حادثه‌اي همچون حادثه برخورد قطار تبريز - مشهد در سمنان اينگونه واكنش نشان مي‌دهد و مي‌گويد« همه مسافران بيمه‌اند و جاي هيچ نگراني نيست!» بديهي است تكرار حوادثي از اين دست دور از انتظار نيست.
 
كارگراني با سخت‌ترين كار و بيمه نصفه و نيمه
نكته قابل تأمل اينجاست كه بسياري از كارگران معدن آذرشهر گلستان بيمه هم نبودند يا بيمه‌اي كه براي‌شان رد مي‌شده بيمه كارگر معدن نبوده تا شامل مشاغل سخت و زيان‌آور شود. جداي از اين دي ماه 94 همين كارگران در اعتراض به پرداخت نشدن چندين ماهه حقوق 700 هزار توماني‌شان معترض شده بودند. حالا اما 81 مصدوم معدن آذرشهر گلستان با چهره‌هاي سياه و زغالي شان سوژه خوبي براي عكس‌هاي سلفي و دم انتخاباتي مسئولاني هستند كه هيچ‌گاه حواسشان به وجود آدم‌هايي نبود كه در عمق هزار و 800 متري نان‌شان را از دل سنگ‌هاي سياه بيرون مي‌كشند تا پيش زن و فرزندشان روسفيد بمانند.
 
ديه‌اي كه پرداخت نشد
از سوي ديگر اگر به سراغ حوادث قبل همچون حادثه قطار تبريز برويد متوجه خواهيد شد با گذشت پنج ماه از اين حادثه هنوز ديه 48 كشته و بيش از 100 زخمي اين حادثه پرداخت نشده است، اين در حالي است كه وزير راه گفته بود همه مسافران بيمه بوده‌اند و جاي نگراني نيست. همچنين عبدالناصر همتي، رئيس كل بيمه مركزي ايران نيز در همان روزهاي نخست حادثه ضمن ابراز تأسف از كشته شدن جمعي از هموطنانمان در این حوادث دلخراش اين ضايعه دردناك را تسليت گفته و از پيگيري پرداخت به موقع ديه جانباختگان و مصدومان خبر داده بود.  وي در ادامه افزوده بود: صنعت بيمه براي حمايت از اين آسيب‌ديدگان آمادگي خود را اعلام و اظهار اميدواري كرده بود بيمه پارسيان بيمه‌گر راه‌آهن در حادثه قطار سمنان همچون گذشته در كمترين زمان ممكن نحوه پرداخت خسارت را بررسي كرده و با انجام وظيفه به موقع بتواند مرهمي كوچك بر درد و رنج خانواده اين عزيزان باشد.  طبق گفته همتي، بيمه مسئوليت فوت‌شدگان حادثه قطار هر دو ديه كامل معادل 193 ميليون تومان است و مصدومين نيز مشمول بيمه هزينه پزشكي تا سقف 50 ميليون تومان هستند، اما با وجود گذشت پنج ماه از اين حادثه هنوز خسارت اين حادثه پرداخت نشده است.
 
وعده‌هاي سوخته پلاسكو
مشابه اين ماجرا در حادثه پلاسكو رخ داد و در شرايطي كه با فرونشستن شعله‌هاي آتشفشان پلاسكو بسياري از مسئولان با خرابه‌هاي نماد تهران مدرن عكس‌هاي نمادين مي‌گرفتند تا در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنند، قول‌هاي رنگارنگي به كسبه و حادثه‌ديدگان پلاسكو مي‌دادند؛ ‌وعده‌هايي كه هرگز رنگ حقيقت نگرفت. وعده وزير كار براي حمايت از ۴ هزار كارگر بيكار شده ساختمان پلاسكو، ارائه وام ۳۰۰ ميليوني ولي‌الله سيف به صاحبان هر صنف در پلاسكو با يك سال تنفس و بازپرداخت سه ساله، وام خرد به افراد آسيب‌ديده، پرداخت مستمري و بيمه بيكاري كارگران تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي، اعزام كارگران به شغل‌هاي مورد نياز، بخشودگي ماليات كسبه پلاسكو، تشكيل كميته ويژه‌اي براي ياري‌رساني مالياتي، بانكي و بيمه‌اي به واحدهاي فعال آسيب‌ديده در ساختمان پلاسكو تنها بخشي از اظهارات مسئولانه‌اي بود كه كسبه پلاسكو را در اوج بحران اميدوار مي‌كرد تا نگران آينده از دست رفته مالي خود نباشند. تنها وعده‌اي كه عملي شد، اسكان سريع كسبه پلاسكو در مركز تجاري نور تهران بود؛ مغازه‌هايي كه تنها براي سه ماه رايگان در اختيار كسبه است و از ارديبهشت ماه اجاره آن بايد پرداخت شود. همين موضوع هم نه با پيگيري دولت، بلكه ظاهراً با مرحمت مالك پلاسكو محقق شد اما مجتمع نور يكي از بي‌رونق‌ترين مراكز تجاري شهر تهران است. جدا از درد كاسبان پلاسكو، يكي ديگر از وعده‌هايي كه التيام‌بخش خانواده‌هاي داغدار و آتش‌نشان بود به گفته‌هاي معاون بنياد شهيد خلاصه شد كه اظهار داشت آتش‌نشاناني كه در حادثه پلاسكو جان باختند، به عنوان شهيد خدمت محسوب مي‌شوند. اما به تازگي سعيد شريف‌زاده، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران درباره شهيد محسوب شدن شهداي آتش‌نشان پلاسكو گفته است: به‌رغم پيگيري‌هاي شهرداري تهران هنوز بنياد شهيد كاري براي شهداي پلاسكو انجام نداده است.  در كنار اين حوادث خونبهاي 463 نفر از هم‌وطنانمان كه در حادثه منا به شهادت رسيده‌اند همچنان در هاله‌اي از ابهام است.
 
حادثه معدن زغال سنگ گلستان اما در آستانه انتخابات اين شانس را به حادثه ديدگان مي‌دهد كه براي نخستين بار ديده شوند و مسئولان و كانديداها از كارگراني كه سخت‌ترين كار دنيا را دارند يادي كنند؛‌كارگراني كه سال گذشته وقتي در معدن طلاي آق قلا بابت حق و حقوق‌شان معترض شدند به شلاق محكوم شدند، آن هم در جامعه‌اي كه فرهنگش بوسيدن دست كارگر بوده نه شلاق زدن او.

منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *