چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱
اخبار برگزیده استان‌ها

استاندار قزوین: نمره دولت در اداره کشور بالاست اما توقع ما نیز زیاد است!/ پول میراث فرهنگی کرمانشاه خرج ساختار شکنی و بنرهای انتخاباتی/مشاهده یوزپلنگ ایرانی

چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب: 509907
همچنین مسئولین رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها می‌توانند اخبار برگزیده شان را به جهان نيوز جهت دادن بازتاب ارسال کنند.
استاندار قزوین: نمره دولت در اداره کشور بالاست اما توقع ما نیز زیاد است!/ پول میراث فرهنگی کرمانشاه خرج ساختار شکنی و بنرهای انتخاباتی/مشاهده یوزپلنگ ایرانی
گروه استان‌های جهان نيوز:  در راستای کمک به تحقق عدالت رسانه‌ای برای همه استان‌های کشور و همچنین با توجه به اخبار و گزارش‌های بسیار خوبی که در رسانه‌های محلی در مناطق مختلف کشور تولید می شود، از این به بعد روزانه برگزیده ای از اخبار استان ها تقدیم به خوانندگان محترم جهان نيوز خواهد شد.

همچنین مسئولین رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها می‌توانند اخبار برگزیده شان را به جهان نيوز جهت دادن بازتاب ارسال کنند.

به گزارش جهان نيوز، برگزیده امروز اخبار استان‌ها به نقل از منابع محلی به شرح ذیل است:

قزوین/ استاندار: نمره دولت در اداره کشور بالاست اما توقع ما نیز زیاد است!

فریدون همتی استاندار قزوین (سه شنبه) در اولین جلسه شورای اداری سال 96 در سالن جلسات شهید امامی استانداری اظهار کرد: حضور وزیر کشور به مدت چهار روز در قزوین زمینه ای شد که نگاه وی نسبت به ظرفیت‌های استان تغییر کند، همچنین حضور دستگاه‌های مختلف در ستاد خدمات سفر عاملی شد تا قزوین به عنوان یک مقصد گردشگری خوب در کشور معرفی شود. 

وی در ادامه افزود: در بحث انتخابات که همزمان با ایام نوروز صورت گرفت، تلاش ما این بود تعداد روستاهایی که دارای شورا می‌شوند، افزایش یابد که خوشبختانه 100 روستا در سال جاری افزوده شد. 

این مسئول ادامه داد: مدیران و دستگاه‌ها باید با درنظرگرفتن همه ظرفیت‌ها پاسخگوی مطالبات مردم باشند و عمران و آبادی که از ابتدای انقلاب تا به امروز انجام شده قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست و باید این شرایط برای مردم بازخوانی شود.

وی اذعان کرد: این دولت در فضایی در کشور مستقر شد که دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسیده بود و رشد منفی در حوزه اقتصادی و بیکاری نزدیک 11 درصد را شاهد بودیم؛ دولت یازدهم در شرایطی کشور را به دست گرفت که بیکاری شرایط مناسبی نداشت. 

ادعا نداریم بیکاری را حل کردیم

همتی اضافه کرد: سالانه به حجم بیکاری افزوده می‌شود و به اداره کار گفتم امار بیکاری را طی ده ساله گذشته اماده کند تا رسانه ای کنیم؛ ما ادعا نداریم بیکاری را حل کردیم دولت با آمار یازده درصد بیکاری را تحویل گرفت اما سالانه یک میلیون هم به بیکاران اضافه می‌شود، چرا دولت را به ناکارآمدی در حوزه اشتغال محکوم می‌کنیم؟
وی با بیان اینکه دولت یازدهم توانست آرامش را به فضای بازار برگرداند، گفت: نمره دولت در اداره کشور بالاست اما توقع ما نیز زیاد است و باید بهتر از این عمل شود و ما نباید نمره دولت را خراب کنیم؛ صادرات کشور از واردات پیشی گرفته و این یک موفقیت بزرگ برای کشور است.

این مسئول بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم تولید و اشتغال داشته باشیم بازار داخلی پاسخگوی این موضوع نیست و باید نگاهمان درونزا و برونگر باشد؛ یعنی به ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم و صادرات را افزایش دهیم؛ اما اگر مرزهای ما بسته باشد و رقابتی نباشد بازار انحصاری خواهد شد. 

وی تاکید کرد: عمل کردن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یعنی همه باید ببینیم چقدر عمل کردیم؛ در دوره ای معوقات بانکی توان بانکی ما را فلج کرده بود؛ باید مواد اولیه را وارد کرده و تولیدات خود را صادر کنیم باید روی مزیت‌های داخلی تکیه کنیم و از ظرفیت‌های خارجی نیز استفاده شود. 

همتی یادآور شد: باید به فضایی برسیم که اگر تحریم‌های دشمن افزایش یافت، بتوانیم مستقل و بدون نیاز به آنها عمل کنیم. وی با بیان اینکه قزوین یک استان کارگریست و کمترین مشکلات کارگری را در کشور دارد؛ ابراز کرد: مشکلات فرنخ و مه نخ برای دولت قبل است و کنتورسازی نیز به واسطه تحریم‌ها، مواد اولیه به آن نرسیده و به مشکل برخورده است. استاندار قزوین اذعان کرد: دولت در اوج بحران‌ها در کشور مستقر شد و امروز در فضای خوبی به سر می‌برد و کشور به ریل منطقی و علمی و کارشناسی برگشته و در حال اوج گرفتن است، بعد از انقلاب به ما هواپیما نمی‌دادند و امروز ما هواپیمای صفر کیلومتر و اجاره به شرط تملیک گرفتیم که این کار عقلانی و درستی است. 
منبع: صبح قزوین
 
*خوزستان/ سفرهایی برای حذف چهره تنبل دولت در خوزستان

نهم خرداد 92 حسن روحانی در سخنانی تبلیغاتی گفته بود «اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، باید جرأت این را داشته باشم که آن را به مردم بگویم». صحبت‌هایی که قرار بود روزنه امیدی برای مردم شود تا مسئولان ارشد به خواسته آنان احترام بگذارند و دولت شیشه‌ای در ساختمان پاستور بنا شود.

اما وقتی که هفتم اسفند 97، حسن روحانی در جمع مجریان انتخابات 96 حاضر شد و گفت: «خدارو شکر از قول‌هایی که دادیم، شرمنده مردم نشدیم»، مردم هاج و واج همدیگر را نگاه می‌کردند و می‌پرسیدند که چرا رئیس جمهور در چشم آنها نگاه می‌کند و واقعیت‌ها را فراموش می‌کند؟

حسن روحانی در انتخابات سال 92 پس از محسن رضایی بیشترین آرا را در خوزستان کسب کرد و مردم چشم امیدی به رئیس جمهور دولت جدید داشتند تا درباره مسائلی مانند ریزگردها، بیکاری و جلوگیری از انتقال آب کارون تدبیری بیاندیشد اما با روی کار آمدن روحانی متوجه بی تدبیری در این حوزه‌ها شدند.

نخستین مشکل بزرگی که دولت روحانی در خوزستان با آن مواجه شد بحث باران‌های آلوده بود که سالانه 20 هزار نفر را راهی مراکز درمانی کرد. دولت تدبیر و امید برای حل این مشکل راهی پیدا نکرد و مجبور شد در سال منتهی به انتخابات با مقصر جلوه دادن شهرداری و گونه‌های کشت شده در اهواز به این موضوع خاتمه دهد.

اما دومین مشکل دولت در خوزستان از آنجایی شروع شد که دولت روحانی سعی در انتقال حجم زیادی از آب سرچشمه رودهای این استان داشت و سعی می‌کرد موضوع را حاشا کند. دولتی‌ها انقدر سعی در رد این موضوع کردند و استاندار خوزستان در برنامه‌ای به صورت کلی منکر قضیه شد اما انتشار تصویری از نامه محرمانه دولت برای انتقال آب واقعیت دولت شیشه‌ای یازدهم را برای مردم خوزستان آشکار شد.

اما مشکلات عمده و بزرگ دولت در خوزستان به این دو موضوع مختوم نشد و ریزگردها بلایی بود که با بی تدبیری در این استان شدت گرفت و خوزستانی‌ها در سال‌های 93 و 95 با شدیدترین غلظت ریزگردها مواجه بودند. ریزگردهایی که به دلیل بی تدبیری در مدیریت بحران، منجر به قطع آب و برق مردم 11 شهر خوزستان شدند.

حجم نارضایتی مردم خوزستان پس از ریزگردهای بهمن 95 و قطعی مکرر آب و برق پس از آن به قدری فرا رفت که خوزستانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به سکوت مطلق روحانی در این باره واکنش نشان دادند و مقام معظم رهبری در سخنانی صریح فرمودند «کسی که به فکر مردم باشد نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند و برای علاج مشکلات باید فکر، کار، تلاش، همدردی و همدلی کرد».

فرمایشات رهبر انقلاب درباره مصائب خوزستانی‌ها و صراحت لهجه ایشان در بیان این موضوع که «چند صباح دیگر نیز دیگران همین قضاوت را درباره ما خواهند کرد که چرا برای علاج مشکل مردم کاری انجام نشد» نشان از یک تنبلی سیستمی در مواجه با مشکلات مردم در دستگاه اجرایی داشت.

دولت در ماه‌های منتهی به انتخابات به موضوع استان خوزستان توجه ویژه‌ای کرد چرا که تعداد آرا در این استان در انتخابات ریاست جمهوری تأثیر گذار است. هرچند مردم خوزستان در این سفرها چیزی حاصلشان نشد و به تعبیر آیت الله عبدالکریم فرحانی «رئیس جمهور طوری صحبت کردند که مردم خوزستان بدهکارش شدند» اما روحانی توانست با حذف صورت مسئله دوباره این پیام را به مردم مخابره کند که این همه بی تدبیری هم باعث شرمندگی او و دولتش نشده است.

فردا قرار است معاون اول رئیس جمهوری به خوزستان سفر کند و شنیده‌ها حکایت از این دارد که شخص رئیس جمهور هم هفته آینده به خوزستان سفر می‌کند. سفرهایی ‌که برای حذف صورت مسئله تنبلی و بی توجهی دولت در خوزستان است تا مردم کم کاری دولت یازدهم در این استان را فراموش کنند.
منبع: رهیاب
 

*کرمانشاه/ آب در خانه تاریخی«خواجه باروخ/پول میراث فرهنگی خرج ساختار شکنی و بنرهای انتخاباتی!

مدیریت غیر متخصص در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه باعث شده است تا مردم و مخاطبین رسانه های مجازی تصاویر و خبرهای خود از تبعات این وضعیت را ارسال کنند. پیامدهایی مثل تخریب و در معرض آسیب قرار گرفتن بناهای تاریخی.  کارشناسان دلیل وجود مجموعه نابسامانی ها در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را اهتمام ویژه مدیریت غیر متخصص و سیاست زده این اداره کل به اقدامات غیر مرتبط با شرح وظایف و البته ساختار شکنانه ارزیابی می کنند.

یکی از این نابسامانی ها زیر آب رفتن بخش عمده ای از خانه تاریخی خواجه باروخ است.خانه خواجه باروخ، خانه کاکه باروخ یا خانه رنده کش، نام خانه‌ای تاریخی در شهر کرمانشاه است که به شکلی عجیب و باور نکردنی به گل نشسته است.

 مالک این خانه خواجه باروخ از تجار کلیمی کرمانشاه بوده و در زمان ناصر الدین شاه ساخته شده‌است. این خانه در بخش یهودی نشین محله قدیمی فیض آباد کرمانشاه واقع شده‌است و دارای ویژگی‌های خانه‌های درونگرای ایرانی است. یعنی خانه از طریق هشتی به حیاط بیرونی و با عبور از دالانی سراسری به حیاط اندرونی متصل می‌شود که تصاویر ارسالی به مرصادنیوز از وضعیت کنونی آن تعجب آور و نشانه اوج ناتوانی از رسیدگی به وضعیت بناهای ملی کرمانشاه است.

 در این خانه تاریخی اتاق‌های مسکونی اطراف حیاط اندرونی قرار گرفته‌اند. ستون‌های آجری در نمای ایوان‌های این بنای زیبا به کار رفته‌اند. این ستونهادارای سرستون‌های آجری به صورت پله‌ای و مقرنس هستند. این خانه از معدود خانه‌های قاجاریه دارای حمام کرمانشاه است.

در این خانه که امروزه به نام خانه رنده کش که آخرین مالک آن بوده است، ثبت شده است اکنون خط قعر آب نشان می دهد که این مکان مدتها غرق در آب بوده است. اکنون نیز علاوه بر به گل نشستن محوطه این خانه، رطوبت دیوارها این بنا را کاملا در معرض تخریب قرار داده است.

وضعیت بحرانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در حالی است که در ایام نوروز این اداره کل علاوه بر برنامه های ساختار شکنانه و ضد دینی، اهتمام خود را برای نصب بنر های انتخاباتی و سیاست زده کردن و به انحراف کشاندن وظایف اصلی میراث فرهنگی نشان داده است.
منبع: مرصاد
 
*کهگیلویه و بویراحمد
/خداداد افشاریان هم از نامزدی شورای شهر انصراف داد

خداداد افشاریان ظهر سه شنبه با حضور در فرمانداری شهرستان بویراحمد رسماً از نامزدی شورای شهر یاسوج کناره‌گیری کرد.

این داور بین‌المللی فوتبال ایران در این خصوص به خبرنگاران گفت: چند روزی به ماندن و یا نمادن در این عرصه فکر کردم و پس از تجزیه و تحلیل این موضوع به صورت دقیق‌تر به این نتیجه رسیدم که ادامه حضورم در این انتخابات به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم طی این چند سال مردم خونگرم و ولایت‌مدار یاسوج احترام خاصی برای من قائل هستند بنابراین نمی‌خواهم با عضویت در شورای شهر موجب رنجش آنها باشم، عنوان کرد: همه تلاش خود را برای خدمت و توسعه فوتبال استان و کمک به جوانان این شهر به‌کار خواهم بست.
افشاریان تصریح کرد: سعی می‌کنم در همان فوتبال به مردم شریف یاسوج خدمت کنم. من برای شورای شهر ساخته نشده‌ام و این کاره نیستم.
منبع: تسنیم
 
*صدای اره برقی‌ها در جنگل‌های کوه حاتم خاموش می‌شود؟


درختان جنگل بلوط کوه حاتم چند سالی است و بوسیله اره برقی های سودجویان و قاچاقچیان برای تولید زغال قطع می شوند که نیازمند چاره ای از سوی مسئولان و متولیان امر است.

مهدی نصیری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری شهرستان بهمئی در این زمینه به خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوه حاتم مرز مشترک سه شهرستان بهمئی و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان در استان خوزستان است.

وی با بیان اینکه متخلفان و متعرضان به منابع طبیعی شناسایی و برای آنها تشکیل پرونده شده است، افزود: 100تخریب کنندگان و سودجویان قطع درختان بلوط در این منطقه از بخش تشان شهرستان بهبهان هستند.

نصیری بیان کرد: طی 20اسفند ماه سال گذشته 58 نفر از سوی منابع طبیعی بهبهان پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند. حدود 20کوره زغال در مناطق بجک و آبلش بخش تشان شهرستان بهبهان پلمپ و متخلفان دستگیر شدند. همچنین 24 پرونده دیگر متخلفان و متعرضان که در حوزه شهرستان لنده اقدام به قطع درختان بلوط کرده بودند نیز در شهرستان لنده تشکیل شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری شهرستان بهمئی تصریح کرد: تعدادی از متخلفان و متعرضان به منابع طبیعی که اقدام به قطع درختان بلوط در حوزه شهرستان بهمئی کرده اند نیز با تشکیل پرونده و معرفی به مراجع قضایی 28 میلیون تومان جریمه شدند.

نصیری ادامه داد: طی یک ماه قبل حدود 10 درخت بلوط در منطقه کوه حاتم قطع شده که از سوی منابع طبیعی لنده و بهبهان شناسایی و تشکیل پرونده تخلف شده و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی اضافه کرد: قطع درختان کوه حاتم مربوط به امسال نیست و مواردی در گذشته بود که با همکاری دستگاه قضایی با متخلفان برخورد شده و یا در حال رسیدگی پرونده هستند.

کوه"حاتم" مرز مشترک سه شهرستان بهمئی و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان در استان خوزستان است که اخیرا خبرهایی در برخی رسانه های استان منتشر شده مبنی بر اینکه همچنان عده ای از سودجویان و متعرضان منابع طبیعی، درختان بلوط کوه حاتم را با اره برقی برای تولید زغال قطع و تخریب می کنند.
منبع: ایسنا
 
*گیلان/ وقتی مدیریت کشور انقلابی نباشد کلام رهبری نیمه کاره می ماند

سردارعبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان گفت: بسیاری از کشورها که یک دهم سواحل گیلان را ندارند بیشترین بهره را می برند اما از سواحل گیلان جز برای کار تفریحی که آن هم به دلیل اینکه زیر ساخت های مناسبی فراهم نیست استفاده دیگری نمی شود و در آن هم با مشکلاتی مواجهیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با طرح این سئوال ها که آیا سرمایه گذار نیست؟ طبیعت گیلان جذاب نیست؟ جوانان و نیروی این کار را نداریم؟ نیاز نداریم؟ گفت: همه موارد یاد شده را در گیلان داریم اما باید به دنبال آن باشیم که چرا مشکلات حل نمی شود.چرایی این امر را حضرت آقا پاسخ دادند که تا در کشور مدیریت جهادی و انقلابی نداشته باشیم مشکلات رفع نخواهد شد.

وی به مشکل ریزگردها در جنوب کشور اشاره کرد و ادامه داد: آیا همین ریزگردهایی که در جنوب کشور زندگی مردم را مختل کرده است را نمی توان با ظرفیت بسیج و با کاشت نهال های مناسب مدیریت کرد؟ در خوزستان بیش از یک میلیون بسیجی حضور دارد و آب هم به اندازه کافی در اروند،کارون و بهمن شیر و کرخه وجود دارد اما مدیریتی انقلابی نیست که همه اینها را منسجم کند.

سردارعبدالله پور، متدین بودن را از اهم ویژگی های یک مدیر دانست و ادامه داد: مدیری که دین دار نباشد اگر بخواهد مرتکب خلافی بشود بیت المال در دستان اوست، رانت اطلاعاتی دارد، مثلا اگر بداند فلان جاده از کدام مسیر عبور می کند از همین طریق گروهی شکل می گیرد و زمین ها را زودتر ارزان می خرند و بعد به قیمت کلان می فروشند و پولش را بین خودشان تقسیم می کنند.سرمایه های باد آورده که بعضی ها دارند از کجا بدست می آید؟ فردی که کارمند دولت است و به گفته خودشان ده تا بیست میلیون حقوق می گیرد، یقینا نمی تواند چنین سرمایه قابل توجهی را جمع آوری کند، باید یقین داشته باشیم که در آن فسادی هست.اسراف ها و تجملاتی که شاهد آن هستیم طبیعتا از رانت و فساد به دست آمده،یقینا مدیریت انقلابی و متدین نمی‌گذارد چنین مسائلی به وجود بیاید.

سردار عبدالله پور ادامه داد: تا مدیریت کشور را جهادی، انقلابی و متدین نکنیم هرسال کلام رهبری نیمه کاره می ماند و دچار مشکل هستیم و این به دست مردم حل می شود. مردم بایستی برای انتخاب نمایندگان و حتی شوراهای شهر و روستا دقت کنند، مردم فکر نکنند با یک رأی تکلیفشان به همین سادگی تمام می شود، همه فسادهایی که مدیران مرتکب می شوند اگر در انتصاب آنها نقش داشته باشیم باید پاسخگو باشیم، چون ما به آنها رأی و قدرت داده ایم. تا زمانی که مردم در انتخاب ها همشهری بودن، همزبان بودن، هم لباس بودن را ملاک قرار می دهند، مدیریت جهادی و انقلابی در این کشور به وجود نمی‌آید.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه  اگر در حوزه اقتصاد مقاومتی هم بخواهیم تحولی ایجاد شود باید با مدیریت جهادی و انقلابی ورود کرد، ادامه داد: در هر فضا و ساختاری سپاه نمی ماند که تماشا کند این مسائل درست شود بعد وارد کار شود، سپاه به اندازه وسعش آمادگی کمک به همه دولت ها و هر دولتی که بیاید را دارد. به همه دولت ها پیشنهاد دادیم از ظرفیت بسیج استفاده کنند و از ساختار خشک و بی‌خاصیت خارج شوند.
منبع: زیتون خبر
 
*یزد/ مشاهده یوزپلنگ ایرانی در پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر اردکان
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردکان از مشاهده یوزپلنگ ایرانی در روزهای اخیر در محدوده پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر این شهرستان خبر داد .
 «مرتضی عزیزی» در این باره اظهار کرد: محیط‌بان «اکبر جعفرپور» در معیت قرق‌بان «هوشنگ امامی» روز دواردهم فروردین‌ماه سال جاری در حین گشت و کنترل در محدوده پناهگاه حیات وحش دره انجیر، در ساعت 10 صبح یک قلاده یوزپلنگ که یک راس قوچ وحشی را شکار کرده و در حال خوردن لاشه بوده است را مشاهده کردند که یوزپلنگ سریعاً از محل فرار می‌کنند و محیط‌بانان به دلیل عدم داشتن دوربین عکاسی فقط از لاشه شکار شده به وسیله موبایل عکاسی کرده‌اند.
وی ادامه داد: برای بار دوم نیز روز گذشته مورخ چهاردهم فروردین‌ماه، محیط‌بان «اکبر جعفرپور» در حین گشت و کنترل در محدوده پناهگاه حیات وحش دره انجیر در حین سرکشی به چشمه کج لنگی، متوجه حضور دو قلاده یوزپلنگ در محل چشمه در حال نوشیدن آب شده که جهت عکاسی به وسیله موبایل به محل نزدیک می‌شود ولی یوزها متوجه حضور وی شده و از محل دور می‌شوند و محیط‌بان موفق به تصویربرداری از آنها نمی‌شود .
عزیزی در پایان عنوان کرد: پناهگاه حیات‌وحش دره‌انجیر به عنوان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی حوزه ایران مرکزی و با ثبت رکورد بیشترین مشاهدات و تصاویر حضور یوزپلنگ در آن از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.
منبع: ایسنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد علی جهان بین
Iran, Islamic Republic of
دروغ نگوئید چون آمار های واقعی و بی طرفانه موید حرف شما نیست و به افکار عمومی مردم خیانت نکنید اگ ایرانی هستید