جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۳
دو لایه متضاد سیاسی حسن روحانی

نگاهی کوتاه به اپوزیسیون بازی های آقای رئیس جمهور

يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب: 507094
رئيس جمهور چند روز بعد و در اولين فرصتي كه پشت تريبون قرار گرفت ، در جهت کاملا عکس توصیه رهبری، از اينكه نبايد از اقدامات دولت قبل گفت،‌ با عصبانيت انتقاد كرد. وي در همايشي كه درباره نظام سلامت بود، اينچنين گفته بود: درباره دولت گذشته می گوییم؛ بعضی ناراحت می شوند. وقتی آن دولت بود، می گفتند انتقاد نکنید تضعیف می شود. الان هم می گویند چکار دارید آن دولت که رفته درباره دولت خودتان حرف بزنید!
نگاهی کوتاه به اپوزیسیون بازی های آقای رئیس جمهور
گروه سیاسی جهان نيوز: اينكه بر زبان و در حضور چه سخناني بر زبان رانده شود و در عمل و سخنراني هاي عمومي چه مواضعي اتخاذ كرد، حاصل سياست دوگانه اي است كه در چندسال اخير در رفتار روحاني جاري و ساري است.

به گزارش جهان نيوز، يكي از اصول نظام جمهوري اسلام ايران همدلي و همزباني مسئولان و مقامات كشور است كه براي خدمت به مردم ايران به عنوان افتخار زندگي سياسي خويش، مي بايست آن را سرفصل تمامي اقدامات خود كنند. كم رنگ تر شدن اين اصل حاصلي جزء زيان به دنبال نخواهد داشت.

در تاريخ انقلاب اسلامي، ولايت فقيه و رهبري به عنوان ستون نظام جمهوري اسلامي و نقطه اتصال تمامي جريان ها و گروه هاي سياسي، شناخته مي شود و در اين دوران اين وجود جايگاه رهبري بوده كه مانع شكل گيري ديكتاتوري و سواستفاده از قدرت سياسي در جهت خلاف منافع ملي شده است. به هر حال تاريخ ثابت كرده سياست هايي كه روساي جمهوري ايران در پيش گرفته اند در صورت زاويه پيداكردن با اصل واقعي انقلاب، هزينه ساز شده اند و نيروي زيادي جهت جبران اين هزينه ها از جيب ملت بايد خرج مي شد تا جبران مافات شود.

از سال 92 و با حضور حسن روحاني در پاستور، حلقه هاي تشكيل شده در اطراف وي، مشاورهاي جهت داري را به وي ارائه كرده اند كه در برخي از برهه ها شائبه هايي مبني بر عمدي بودن تعدادي از اظهارنظرات مخالف با رهبري را در اذهان متبادر ساخت. هرچند روحاني خود به عنوان يكي از مبارزان انقلاب اسلامي، همواره خود را در مسیر اطاعت از ولایت فقیه معرفی کرده؛ هرچند حمايت گروه هاي خاص از وي در انتخابات رياست جمهوري و دادن مشاورها و طرح هاي سياسي در اين راستا براي تبديل شدن به يك وزنه سياسي سنگين در سياست ايران، ممكن است باعث ارتكاب خطاهايي در كلام و گفتار روحاني شده باشد. روحاني بارها در جلسات خصوصي تر و در زمانيكه در حسينه امام خميني (ره) در حضور رهبر انقلاب سخنراني داشته يا اظهاراتي ايراد كرده، از ارادت و همدلي مجموعه دولت با رهبري و ولايت فقيه سخن گفته است ولي مجموعه اي از گفتارها در مكان هاي ديگر نوعي تقابل را در اعتقادات و رويه ها نشان مي دهد.

بازخواني برخي از اپوزيسيون بازي هاي رئيس جمهور در چندسال گذشته

موضع گيري هاي روحاني در برابر برخي از بيانات مقام معظم رهبري در طول سه سال اخیر در کانون توجهات قرار گرفته و باعث جنجال شده است. مواردي كه حتي با عث سواستفاده دشمنان و رسانه هاي ضدانقلاب نيز واقع شده اند.  در برخي از موارد سرعت این موضع گیری بسیار قابل تامل و حتی تعجب انگیز است.

به محض اینکه رهبر معظم انقلاب درباره موضوعی اظهار نظر می کنند، حسن روحانی در مقابل آن واکنش نشان داده و در جهت معکوس نظر می دهد.

هرچند بارها رهبر انقلاب اعلام کرده اند که مشکلی با نقد ندارند اما کسی كه منتظر نشسته باشد تا رهبری پیرامون موضوع خاصی سخنی بگویند و به سرعت پرچم مخالفت را بالا ببرد، سوال برانگیز است و آن كس نيز يكي از مقامات ارشد كشور باشد! این در حالیست که رئیس جمهور با توجه به پستی که در اختیار دارد می توان با تامل بیشتری به این موضوع ورود کند و نظرات خود را به شکل دیگر انتقال دهد تا باعث تنش و استنتاج دشمنان نسبت به اختلاف میان مسئولان ارشد نشود.
 
مروري بر اين موضوعات مي تواند بيانگر نوعي تعمد باشد. یکی از این موارد مربوط به آموزش زبان انگلیسی در مدارس بود که این نگاه و رویکرد تک بعدی در آموزش زبان، با انتقاد رهبر معظم انقلاب روبه رو شد، هرچند این انتقادات را ایشان در طول این چند دهه بارها عنوان کرده بودند، اما حسن روحانی در مقام رئیس جمهور، مخالفت علنی خود را درباره آموزش چندزبان اینگونه عنوان کرد: "  امروز شبه‌قاره هند با بیش از دو میلیارد جمعیت به دلیل تسلط به زبان انگلیسی در زمینه آی‌تی بسیار موفق ظاهر شده است. باید زبانی را بیاموزیم که شغل بیشتری را برای نسل جوان آینده به وجود آورد و ارتباطات اقتصادی ما را تحکیم ببخشد. "

در موضوعي دیگر مقام معظم رهبری در ۱۹ دی ۹۲ و در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که میان دولت دینی و دین دولتی تفاوتی وجود ندارد فرمودند: "در بعضی از مطبوعات، نوشته‌ها، گفته‌ها، بعضی‌ها با عنوان [کردن] “دین دولتی” و “فرهنگ دولتی” میخواهند نظارت دولت را محدود کنند و تخریب کنند و به‌اصطلاح یک اَنگ غلطی و مخالفتی به آن بزنند که آقا، اینها میخواهند دین را دولتی کنند، فرهنگ را دولتی کنند! این حرفها یعنی چه؟ دولت دینی با دین دولتی هیچ فرقی ندارد. دولت جزو مردم است؛ دین دولتی یعنی دین مردمی؛ همان دینی که مردم دارند، دولت هم همان دین را دارد. دولت، وظیفه برای ترویجِ بیشتر [دین] دارد."

 حسن روحانی اما در یک موضعی مخالف در ۱۰ خرداد ۹۳ و در جمع در جمع کارکنان حفاظت محیط‌زیست گفت:"دولت دینی خیلی خوب است ولی دین دولتی را نمی‌دانم، دین را نباید دست دولت بدهیم."
رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم استان ایلام در ۲۳ اردیبهشت ۹۳ ضمن تشریح هدف حکوت اسلامی فرمودند:"«گاهى شنیده میشود کسانى در گوشه‌وکنار وقتى صحبت از هدایت و راهنمایى و بیان حقایق دینى و مانند اینها میشود، میگویند آقا، مگر ما موظّفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله، همین است. فرق حاکم اسلامى با حکّام دیگر در همین است: حاکم اسلامى میخواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقى و اُخروى و عقبائى برسند؛ [لذا] راه‌ها را باید هموار کند.

اینجا بحثِ زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحثِ کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است، ما باید راه را باز کنیم؛ ما باید کار را تسهیل کنیم براى مردم تا بتوانند خودشان را به بهشت برسانند؛ این وظیفه‌ى ما است، این کارى است که امیرالمؤمنین بار آن را بر دوش خود گرفته است و احساس وظیفه میکند که مردم را به بهشت برسان.."

رئیس جمهور در اولین فرصت و زمان ممکن در ۳ خرداد همان سال و در همایش بیمه سلامت همگانی که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شده بود گفت: "این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم، ولو به خاطر دلسوزی ؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد."

از این دست مخالفت خوانی ها از سوی حسن روحانی درباره شورای نگهبان و مذاکرات هسته ای بارها تکرار شد و مشخص نبود وی چه علاقه ای ویژه ای به ابراز چنین اظهاراتی که کاملا از سوی مخاطبان به مخالفت خوانی تعبیر می شد، داشت و دارد!؟ در يكي از آخرين موارد مي توان به نقد دولت هاي گذشته اشاره كرد. اين موضع گيري روحاني نيز باعث القاء مخالفت خواني و ايفاي نقش اپوزيسون با بيانات رهبري را داشت. 

رهبر معظم انقلاب در درس خارج از فقه خود از مسئولان خواسته بود تا به اوضاع استان های آسیب دیده از سیل و گردوغبار رسیدگی کنند و فرموده بودند: اينكه ما بگوییم گذشتگان به فکر ریزگردهای خوزستان نبودند، نتیجه این شد. خیلی خب ما چی ؟ ما  داریم چه میکنیم؟ ما هم جزو همان گذشتگان هستیم. چند صباح دیگر ما میشویم گذشتکان. باز همین قضاوت در مورد ما خواهد بود.

رئيس جمهور چند روز بعد و در اولين فرصتي كه پشت تريبون قرار گرفت ، در جهت کاملا عکس توصیه رهبری، از اينكه نبايد از اقدامات دولت قبل گفت،‌ با عصبانيت انتقاد كرد. وي در همايشي كه درباره نظام سلامت بود، اينچنين گفته بود: درباره دولت گذشته می گوییم؛ بعضی ناراحت می شوند. وقتی آن دولت بود، می گفتند انتقاد نکنید تضعیف می شود. الان هم می گویند چکار دارید آن دولت که رفته درباره دولت خودتان حرف بزنید!

رفتارها و گفتارهاي اينچنيني حاصل هرگونه دستوركار سياسي و يا انتخاباتي هم باشد،‌ حاصلي جزء القاي تز دشمنان انقلاب براي جا انداختن دوگانگي در حاكميت ايران ندارد. روحاني به عنوان رئيس جمهور مورد وثوق نظام و مردم، مي بايست كارنامه اجرايي قوي و كارآمدي را عرضه كند تا از قبل آن كشور ايران در منطقه و جهان سرآمد شود،‌ نه آنكه با فروكاستن از نقش رياست جمهوري به اپوزيسيون و بازي در زمين ديگران، راه توسعه و آباداني را كج نمايد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاظم
Iran, Islamic Republic of
کسی که در حال غرق شدن است به کف دریا هم چنگ میزند.
الهی دشمن تزویر و نفاق
Iran, Islamic Republic of
عارف: حمایت دوباره اصلاحات از روحانی در 96!!؟

عجیبه!

اصلاحات دوباره از روحانی حمایت میکند!؟

این یعنی خداحافظی قطعی اصلاحات با آرمانهای ادعایی دهه 70!

این یعنی خودکشی برای قدرت ولو با حمایت از دولتی متهم به گسترده ترین بی عرضگیها و فسادها!

این بود اصلاحات؟؟؟؟

ولی ظاهرا با این حمایت هم رای نمیاورد و یعنی هر دو بای بای!
Iran, Islamic Republic of
دوتا از مهمترین اظهار نظرهای مغرضانه ی ایشون رو ذکر نکردید اول اونکه رهبری فرمودند ما به نتایج مذاکرات بدبین هستیم و طولی نکشید که ریس جمهور اعلام خوش بینی به عاقبت کار کرد.
دوم اونکه رهبری از اتش زدن برجام در جواب دولت جدید امریکایی ها که گفته بودند برجام رو پاره میکنیم، صحبت کردند و پرزیدنت روحانی در جواب رهبری به تمسخر گفتند که انگار منقلی اینجا هست و برجام چند کاغذ است و آن را در آتش می اندازیم ....

رفتاری مشابه در اشل کوچکتری در انتخابات مجلس رو به چشم دیدم که کاندیدای مطرحی در اهواز برای جذب رای اپوزیسون و قطعی کردن رای خودش موضع گیریهایی اپوزیوسون وارانه کرد، منتها نتیجه آن شد که رای انقلابیون و بدنه مذهبی جامعه رو از دست داد و موفق به ورود به مجلس نشد.
ممکن است روحانی هم تلاش در جذب سرمایه های مالی و نخبگان غرب گرا رو به این روش در سر بپروراند ، چرا که مردم عادی متوجه و دقت کننده در این جور جزییات نیستند و اصولا ارزشی برای کلام های اینچنینی چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی قائل نیستند
اهبر
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر ضد ولایت فقیه
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این اشتباه شما است که فکر می کنید در نظام اسلامی اختلاف نظر با رهبری خطاست. اگر بنا باشد رئیس جمهور اقدامات و نظرات خود را بر نظرات رهبر تطبیق دهد پس باید دولت را در اختیار رهبری قرار داد و عملا رهبری ، رئیس جمهور است و رئیس جمهور فعلی معاون اول اوست. آنچه که رعایت آن در مورد ولی فقیه لازم است تبعیت در مقام عمل (حکم رهبر) است نه در مقام نظر. خود مقام معظم رهبری نیز در جلسه ای فرمودند: نظرات و دیدگاه های من در روز قیامت برای شما حجت نیست مگر آن که حکم کنم.
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیز

در مورد برجام که توصیه های مقام معظم رهبری رو اجرا نکردند، فقط دستورات امریکایی توسط ایران اجرا شد مو به مو

برجام باید مرحله به مرحله و اقدامات متناظر می بود که نبود و شد انچه شد.. حتی بجز چند هواپیمای انتخاباتی دیگر حاضر نیستند هواپیما بفروشند

تحریم ها هم که سر جایش...
Iran, Islamic Republic of
انشاالله مردم یکباردیگربصیرت به خرج داده و در انتخابات سال بعد پاسخ این همه وقاحت رو بدن .
Iran, Islamic Republic of
دقيقا مثل سال 92
Iran, Islamic Republic of
تمام سرمایه گذاری جناب آقای حجه السلام دکتر حسن روحانی بر روی تههیج جامعه و البته برانگیختن موج حمایتی اقشار خاصی در جامعه است. اقشاری که با چنین جهت گیری هایی تا مدتی دلخوش می شوند و ضمنا معیشت عموم جامعه و مسائل عمده کشور نیز برایشان بی اهمیت است اما آنها همه جامعه نیستند ولی به علت قرابت به جریانات رسانه ای و فرهنگی داخلی و خارجی، بسیار بیشتر از چیزی که هستند پرتعداد و پر تاثیر می نمایند و امر را بر جناب روحانی و اسلاف ایشان مشتبه ساخته که عنان کنترل افکار عمومی را به دست گرفته اند! اما دریغا که مردم دغدغه معیشت و آتیه دارند و نه ..... اینچنین !
....که علی برکت الله ! در انتخابات آتی پاسخ درخوری دریافت خواهد کرد
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم
سلطان
Iran, Islamic Republic of
کسی که چشم امیدش به دست کدخدا و سرمایه‌گذاری خارجیهاست با هر حرف و نظر که مخالف اوست برخورد میکنه ، با نظرات ولی فقیه به این شکل و منتقدان را بزدل، بیسواد و ... خطاب میکنه
حالا بعد از چهار سال به کارنامه عملکرد دولت نگاه که کنی متوجه کارهای بزرگ دولت میشی
واردات بی‌رویه ، قاچاق کالا توسط بعضیها، بی برنامگی، حقوقهای نجومی و ...
علی
Iran, Islamic Republic of
اقای رئیس دولت احترام را نگهدار همین فرزندان روح الله و رهبری اگر نبودند تو وامثال تو به جائی نمی رسیدند
مجید
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اصلاً اون دولت بد قبول!!! خودت چه کاری کردی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! شعارهایت یادت نرود. ی عده ساده لوح بهت رای دادند. راستی یادم رفت سایه جنگ را هم از سر ما برداشتی.....