جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

پیدا و پنهان روابط آل‌نهیان با آل‌سعود

پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 506838
تحلیلگر عربستانی گفت: امارات و عربستان در ظاهر دست دوستی با یکدیگر می‌فشارند اما در دست دیگرشان خنجری است که منتظرند زمان بیرون کشیدن آن سر برسد.
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس،  «مبارک الفقیه»، تحلیلگر سیاسی عربستان دامنه اختلاف کشورش با امارات در جنوب یمن را رو به افزایش توصیف کرد.وی افزود: با وجود اینکه مقامات سعودی و اماراتی در ظاهر امر روابط مشترک بین خود را مثبت توصیف می کنند اما در پس لبخندهایشان به یکدیگر که صرفا مصرف رسانه ای دارد، خرواری از بی اعتمادی، تحقیر و شک و تردید وجود دارد.

الفقیه تاکید کرد: طرفین سعودی و اماراتی در ظاهر امر دست دوستی با یکدیگر را می فشارند اما در دست دیگر خنجری است که منتظرند زمان بیرون کشیدن آن سر برسد.تحلیلگر سعودی ادامه داد: ما قصدی نداریم در خصوص جنگ هایی که امارات چه به شکل انفرادی یا همراهی کشور قطر با عربستان داشته زیاد وارد مباحث تاریخی شویم اما این خصومت سابقه دیرینه ای دارد و به دوره ای باز می گردد که شیخ نشین ها را تنها قبایلی درگیر با یکدیگر تشکیل می دادند.

وی گفت: این کشمکش ها ادامه داشت تا اینکه غربی ها و بخصوص انگلیس از ابتدای دو دهه اول قرن بیستم درصدد چیرگی برخی از این ها بر دیگری برآمد و حکومت را در دست خانواده های حاکم بر نقاط مختلف آن قرار داد اما این درگیری ها با توجه به متفاوت بودن دلایل و تنوع اشکال آن همچنان ادامه دارد.

تحلیلگر عربستانی گفت: صرف نظر از زیاده خواهی های هر کدام از کشورهای عربستان و امارات برای ایفای نقش محوری در رقم زدن آینده منطقه خلیج فارس و میزان ارتباط بین این دو کشور با منافع غربی و بخصوص آمریکا، آل سعود خود را برادر بزرگ تر در منطقه می داند که به آن اجازه می دهد آنچه را لازم می داند بر برادران کوچک تر از خود از جمله امارات دیکته کند.

الفقیه گفت:  امارات هم با تلاش برای خروج از زیر لوای سعودی ها و فرار از چنگ آنها هم اینک تصور می کند که به سن بلوغ رسیده و دیگر نیازی به دیکته های عربستان برای انجام نقش و کردار خود ندارد.وی افزود: اما مشکل امارات و عربستان فقط در این مساله نیست، مسائل اختلافی زیادی بین این 2 برادر وجود دارد که از اختلاف بر سر ترسیم مرزها، مخالفت امارات با تسلط عربستان بر چاه های نفت و بخصوص چاه مرزی الشیبه آغاز می شود تا دیدگاه های مختلفی که در خصوص پرونده سوریه دارند.

تحلیلگر سعودی گفت: امارات همسو با مواضع مصر پیدا شدن راه حل سیاسی را برای پرونده سوریه ترجیح داده و از مداخله روسیه در بحران سوریه استقبال کرده که این امر موجب اختلاف شدید ابوظبی با ریاض شده است.

الفقیه با بیان اینکه بحران یمن، اختلافات سیاسی و میدانی بین امارات و عربستان را رو کرده است، گفت: شرکت امارات در جنگ عربستان علیه یمن بیشتر از اینکه به منظور تحکیم ائتلاف عربی بوده باشد با هدف رسیدن به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی و امتیازاتی بوده که جایگاه آنها را در جهان عرب تقویت می کند بخصوص که امارات دومین قدرت اقتصادی و نظامی مهم در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

تحلیلگر سعودی افزود: هم اینک آل سعود احساس می کند که در حال از دست دادن سلطه خود بر شیخ نشین هاست و نگران است که این شیخ نشین های کوچک از چنگش بیرون روند.

الفقیه گفت: نتایج جنگ علیه یمن و همچنین سلطه گری های سعودی ها منجر به تجدید نظر امارات در محاسباتش شده و همین جاست که می توان به موضع امارات پی برد زمانی که اعلام کرد هشتاد درصد نیروهای این کشور که در جنگ یمن شرکت کرده بودند از آوریل 2016 از این جنگ خارج شدند و انور قرقاش وزیر خارجه امارات هم در ژوئن 2016 از پایان ماموریت نیروهای کشورش در این جنگ سخن گفته  و تلویحا از جدایی جنوب یمن حمایت کرد.

وی افزود: بنابراین اظهارات مقامات سعودی و امارات در تمجید یکدیگر تنها منعکس کننده نیازی است که دو طرف را ملزم به نزدیکی و تفاهم با یکدیگر می کند در حالی که در واقع امر اختلاف و درگیری پر سر و صدایی بین آنها وجود دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تمامی فتنه هایشان به خودشان بازگشته و هنوز در خوابند.
بنظرتان احتمال توبه و استغفار آل سقوط به درگاه خدا چند درصد است؟
پس خود بزرگترین عامل سقوط و مانع نجات و رستگاری خویشند.