جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

دولت قبلی می توانست پول ها را خارج کند

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 506675
رئیس بانک مرکزی کرد: بانک مرکزی هر زمان که توانسته اوراق و سرمایه‌هایی که در خطر بوده را از دسترس خارج کرده است. در سال ۸۷ نیز که در شرف تحریم‌ها قرار داشتیم شاید امکان این کار وجود داشت اما به هر دلیلی این اتفاق صورت نگرفت.
دولت قبلی می توانست پول ها را خارج کند
 به گزارش جهان نيوز به نقل از ایلنا ولی‌الله سیف صبح امروز در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص مصادره یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارائی‌های کشورمان در لوکزامبورگ گفت: همان‌طور که مدیرکل حقوقی بانک مرکزی توضیح داد به هیچ‌وجه این موضوع اتفاق جدیدی نیست. یک ادعایی را علیه منابعی که از سال ۸۷ به صورت اوراق دلاری نزد یک امین در لوکزامبورگ گذاشته شده بود، آن ادعایی است که طرف آمریکایی در قبال خسارت‌هایی که در حادثه ۱۱ سپتامبر در نیویورک اتفاق افتاده، لذا دادگاه آمریکا تصمیم گرفته که این منابع را توقیف کند.
او با بیان اینکه دادگاه لوکزامبورگ این مسئله را نپذیرفته و در اولین رأیی که صادر کرد این تقاضای آمریکایی‌ها رد شد، اظهار داشت: در حقیقت فرجام خواسته شده و آن‌هم در شرف رسیدگی است و دفتر خدمات حقوقی به اتفاق وکلای بانک مرکزی این مسئله را در دست پیگیری دارند و با احتمال زیاد آنها موفق هم نخواهند بود و آن چیزی که در رسانه‌های امریکایی بیان شده همان پرونده‌های قدیمی است. 
رئیس بانک مرکزی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای تکرار نشدن چنین اتفاقاتی تصریح کرد: کل دارایی ما در لوکزامبورگ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که بعضی از آنها منشا امریکایی و برخی نیز صادره اروپا بود. آنهایی که منشأ آمریکایی بود قبلاً همان اتفاقی بود که برای آن افتاده بود، ولی این اوراقی که صادره از اروپا است، در وضعیت خطرناکی نیست و پیش‌بینی ما این است که ادعای بعدی هم در دادگاه لوکزامبورگ رد خواهد شد.
سیف با بیان اینکه بانک مرکزی هر زمان که توانسته اوراق و سرمایه‌هایی که در خطر بوده را از دسترس خارج کرده است، خاطرنشان کرد: در سال ۸۷ که در شرف تحریم‌ها قرار داشتیم شاید امکان این کار وجود داشت اما به هر دلیلی این اتفاق صورت نگرفت. علی رغم تلاش‌های زیادی که انجام شده است، نتوانستیم اوراق را از توقیف خارج کنیم اما با اقدامات حقوقی که انجام دادیم امیدوار هستیم، آزاد بشود. اوراق دلاری دیگری نداریم که بخواهیم برای آن تمهیداتی در نظر بگیریم. 
او در خصوص فعالیت‌های مشترک بانک‌های ایرانی و اروپایی ابراز داشت: پس از برجام فضا تغییر کرده است؛ در ابتدا بانک‌ها برای فعالیت با ایران احتیاط می‌کردند اما به تدریج وقتی بررسی کردند که براساس سند برجام مجاز به فعالیت هستند و هیچ ریسکی آنها را تهدید نمی‌کند فعالیت‌های آنان بیشتر شد.
رئیس بانک مرکزی در خصوص مهمترین فعالیت‌های بانک مرکزی در سال ۹۵ بیان کرد: هفته گذشته مجمع بانک با حضور رئیس جمهور برگزار شد و فعالیت‌های بانک مرکزی مورد تائید قرار گرفت اما به طور طبیعی نقص‌هایی وجود دارد و ما سعی داریم آنها را رفع کنیم.
سیف با بیان اینکه شاید مهمترین دستاورد بانک مرکزی رسیدن دامنه تورم به عدد تک‌رقمی است، یادآور شد: امیدواریم این مسئله پایدار باشد. بحث بعدی، تامین مالی واحدهای کوچک و متوسط است. در ابتدای سال، مقرر شد که ۱۶ هزار میلیارد تومان به هفت هزار و پانصد واحد تخصیص پیدا کند که در نهایت بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار و پانصد واحد اختصاص یافت. آثار آن را در رشد اقتصادی داریم می‌بینیم.
او ادامه داد: بنا بر آمار ارائه شده رشد واحدهای تولیدات صنعتی کشور در سه ماه اول  ۱.۸ در سه ماهه دوم ۴.۴ و در سه ماهه سوم ۱۴.۶ درصد شده که این نشان از یک جهش مثبت است. از سوی دیگر امیدواریم در سال ۹۶ نیز شاهد ثبات بازار ارز و ادامه شکوفایی اقتصاد باشیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *