دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰
وعده هاي روحاني در بسته بندي شيك، اما پوچ!

بيكاري، چگونه دولت را ضربه فني كرد؟

يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 504803
سخنان شيرين بود، اما دولت حسن روحاني نتوانست حتي گام اول را هم با موفقيت بردارد. بيكاري نه تنها مهار نشد، بلكه شكل افسار گسيخته اي به خود گرفت. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، تعداد شاغلان در سال 94 را حدود 21 میلیون و 860 هزار و 836 نفر اعلام کرده است.
بيكاري، چگونه دولت را ضربه فني كرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ نزديك به چهار سال مي گذرد، اما انگار همين ديروز بود. تبليغات انتخابات رياست جمهوري يازدهم و شعارهاي كانديداها با هدف تكيه زدن بر كرسي پاستور. اما در اين ميان تبليغات انتخاباتي حسن روحاني برد رسانه اي بيشتري داشت. مانورهاي تبليغاتي او رنگ و لعابي به شدت اميدوار كننده در بدنه جامعه و البته كمي مبالغه آميز از نگاه جامعه نخبگاني پيدا كرده بود. همين مهم عاملي شد تا افكارعمومي و بدنه جامعه با انتخاب ميليمتري او به روزهاي ريشه كن شدن بيكاري بيانديشند. روزها از پي هم گذشت و اكنون نزديك به چهارسال از آن وعده هاي شيرين مي گذرد، اما دريغ از تحقق آن وعده هايي كه در يك بسته بندي شيك به مردم و جامعه تحويل داده شده بود. امروز پوچ بودن آن بسته هاي خوش رنگ و زيبا براي همگان به اثبات رسيده است.
روحاني در تبليغات انتخاباتي خود خطاب به جوانان و از كار بيكار شده ها گفته بود:من می‌ دانم شما از بیکاری رنج ‌می‌ برید، دولت شما رونق را به اقتصاد بازمی‌ گرداند، دولت شما به مشکل کارگران، اصناف، کارآفرینان توجه دارد. ما می‌توانیم بیکاری را در مرحله نخست کاهش و در مرحله‌ی بعد در اندازه عادی بین‌المللی قرار دهیم. نخستین قدم، مهار بیکاری است و در مرحله دوم هم در این کشور به جای نفاق و فاصله، باید فعالیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بازگردد.
سخنان شيرين بود، اما دولت حسن روحاني نتوانست حتي گام اول را هم با موفقيت بردارد. بيكاري نه تنها مهار نشد، بلكه شكل افسار گسيخته اي به خود گرفت. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، تعداد شاغلان در سال 94 را حدود 21 میلیون و 860 هزار و 836 نفر اعلام کرده است. این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید حدود 22 میلیون و 191 هزار و 144 نفر بوده است که نشان از بیکار شدن خالص حدود 330 هزار نفر در دولت یازدهم دارد.
بيكاري اي كه از سوي رئيس دولت تدبير و اميد پيش از تصدي پست رياست جمهوري «ام الفساد» لقب گرفته بود، به دلايل متعدد، از جامعه رخ بر نبست. در چنين شرايطي بود كه محسن جلال‌پور رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران طي مطلبي در صفحه اينستاگرامش پيش تر و در ابتداي سال 95 كه هنوز رياست اين اتاق را بر عهده داشت نسبت به اوضاع بازار كار كشور هشدار داد و نوشت: در حالي كه عدد بيكاران كشور بيش از 5 ميليون برآورد شده، آگاهي از اينکه هر ساعت حدود 150 نفر به جمعيت بيکاران افزوده مي‌شود، نگراني را صدچندان مي‌كند. با اين وجود اگر در هر ساعت، 150 نفر کار پيدا کنند، تازه توانسته‌ايم سطح موجود را حفظ کنيم. وي در ادامه با اشاره به اينكه اگر در سال 95 بتوانيم هرساعت ١٥٠ شغل ايجاد كنيم عملاً تنها توانسته‌ايم از رشد و افزايش بيكاري جلوگيري كنيم.
نكته حائز اهميت اينكه نرخ فزاينده بيكاري در جامعه به يكي از اساسي ترين چالش هاي پيش روي دولت مبدل شده است. عيان است كه سياست هاي اقتصادي دولت تاثيري بر رفع گره هاي كور بيكاري و اشتغالزايي در جامعه نداشته است. دولت قطع به يقين علاقمند به باز كردن اين گره ها داشته، اما عزمي كه بايد معطوف به بازكردن اين گره مي شد در مسير سياست خارجي و دستيابي به توافقنامه ي برجام جزم شد.«بايد تحريم ها رفع شود تا مشكل آب خوردن مردم نيز رفع شود!» اين سخن بر زبان رئيس دولتي جاري شد كه كوچك ترين حركت روبه جلو در كشور را به رفع تحريم ها و توافقنامه اي به نام برجام محدود كرد. وقتي آب خوردن مردم هم به برجام گره مي خورد، بديهي و آشكار است كه مقوله اي پيچيده و فراگير به نام بيكاري با ضرايب به مراتب بالاتر، معطل به ثمر رسيدن گفت و گوها و باز شدن در باغ سبز از سوي غربي ها مي ماند. اتخاذ راهبرد غلط در عرصه سياست خارجي كه تمام پديده هاي اقتصادي و اجتماعي را در خود جاي داده بود، بستري براي شكست دولت در عرصه اشتغالزايي و رفع بيكاري در كشور شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *