يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
به مناسبت 13بهمن، زاد روز معلم شهید

شهید مطهری و درسهایی برای امروز

پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 501048
اندیشه مطهری زبان معیار انقلاب اسلامی است و دریغ و درد که او در میان ما نیست .او شهید راه مبارزه با التقاط گشت و در دوران حیاتش به تمامه در قامت یک انقلابی تمام عیار ظاهر شد.
شهید مطهری و درسهایی برای امروز
به گزارش جهان نيوز به نقل ازفارس،انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود .فرهنگی برخواسته از آموزه های اصیل دینی و دراین مسیر تاریخی ،انسانهای بزرگی دوش به دوش رهبر نهضت ، او را در رسیدن به این مهم یاری رساندند. علامه شهید مرتضی مطهری (ره) نادره زمانه و دردانه روحانیت در تاریخ معاصر از جمله کسانی بود که در طراحی و پیشبرد سازمان فکری انقلاب اسلامی نقش بی بدیلی را ایفا نموده است.
 
13 بهمن زادروز متفکر بزرگ و معلم شهید انقلاب است.مطهری با نبوغی که داشت توانست گامهای استواری در شناساندن اسلام حقیقی بردارد. او پس از تحصیل علوم دینی دربالاترین سطوح ، تحت نظر اساتید بنام حوزه ،سنت شکنی کرده و قم را به مقصد تهران ترک می گوید.مشی و مرام شهید مطهری می تواند برای بزرگان حوزه و دانشگاه امروز ما سراسر درس و عبرت باشد.

1. معلم شهید از جمله استثناهای حوزه علمیه می باشد که با اینکه می توانست در بالاترین سطوح به درس و بحث متداول در حوزه ها بپردازد و تا مرجعیت نیز پیش رود. اما در قم نماند و به تهران مهاجرت کرد وعملا وارد صحنه شده و چهره در چهره مردم و نخبگان قرار گرفت.تدریس در دانشگاه تهران ، سخنرانی در رادیوی آن زمان و نوشتن مقالات متعدد در مطبوعات مثل مجله زن روز نشان از قدرت تحلیل بالای وی در شناخت دوران و نحوه اثر گذاری اجتماعی بود.

2. با بهره برداری از دانش دینی و آموزه های دقیق قرآنی ، پاسخ گویی به شبهات جامعه نسبت به دین ،سرلوحه فعالیت های علمی او قرار گرفت .این متفکر روحانی خود را در علوم سنتی و مباحث تکراری حوزه حبس نکرد و سعی نمود تا علوم دینی را در تار و پود جامعه علمی کشور در دوره تفوق اندیشه های مهاجم بگستراند .

3. مبارزه با تحجر و خمودی در حوزه ها و تشویق بزرگان حوزه به ایجاد تحولی عمیق در ساختار و دروس ارایه شده در آن از جمله تلاش های این شهید راه انقلاب بود.این حس تحول خواهی او منطبق بود با دیدگاه های مرشد و امام او حضرت روح الله .همو که در منشور روحانیت فرمود: " در 15 خرداد ،فقط مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود. بلکه علاوه بر آن ،گلوله حیله و مقدس مآبی و تحجر هم بود."

4. مبارزه با التقاط و پاسخ به شبهات، همزمان از سوی شهید مطهری پی گرفته می شد واو در این مسیر اجتهاد به معنای دقیق کلمه را به خدمت گرفت و توانست با یک اقدام جهادی با نگارش دهها کتاب و مقاله و صدها سخنرانی روشنگرانه ،آفتاب تابان اسلام را بر تاریکی اندیشه های مادی بتاباند.تسلط مثال زدنی او برفلسفه اسلامی و آگاهی از فلسفه های امروزی از مطهری دژ محکمی ساخته بود که بسیاری از نخبگان آن روز ایران را در خود به آرامش برساند.

5. او به پیروی از امام خمینی (ره) درس و کتاب و منبر و محراب را مانعی برای ورودبه عرصه سیاسی و اجتماعی نمی دید و بلکه آن را لازمه حیات اندیشمندان آزاده می دانست. مطهری میانه ای با گوشه نشینی و خلوت رفاه مدارانه نداشت. موضع گیری های صریح و تند او در مورد ماجرای فلسطین که خط قرمز حکومت پهلوی بود. اشارات به معضلات فرهنگی جامعه و انتقاد از ترویج آنها از سوی دستگاههای رسمی و حمایت همه جانبه از رهبری حضرت امام بدون تقیه و پنهان کاری از شهید مطهری فردی مبارز به تصویر می کشید. او در این راه بارهها بازداشت و زندانی گشت.

6. ورود به امور اجرایی مانند مدیریت کمیته استقبال از امام و پذیرفتن مسئولیت خطیر ریاست شورای انقلاب حکایت از انضباط اندیشگی این متفکر شهیر اسلامی بود. امام با انتخاب آقای مطهری به ریاست شورای انقلاب ، وجهی متعالی از نهضت اسلامی ملت ایران را به نمایش گذاشت.

گفتمان انقلاب اسلامی مدیون مرد بزرگی چون شهید مطهری است. تفکر و اندیشه زلال او ،چشمه جوشانی است که می تواند حوزه و دانشگاه را در این دوران کم تحرکی علمی سیراب کند. اندیشه مطهری زبان معیار انقلاب اسلامی است و دریغ و درد که او در میان ما نیست .او شهید راه مبارزه با التقاط گشت و در دوران حیاتش به تمامه در قامت یک انقلابی تمام عیار ظاهر شد.

برای تیمن این یادنامه توجه عزیزان را جلب می کنم به این سخن رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاى حوزه‌ى علمیه‌ى قم که می فرمایند: "این انقلاب، با این عظمت و ابعاد و آثار عملى، از لحاظ ارائه‌ى مبانى فکرى خودش، یکى از ضعیف‌ترین و کم‌کارترین انقلاب‌ها و بلکه تحولات دنیاست... اگر شما انقلاب‌هاى بزرگ دنیا را هم در نظر بگیرید، باز هم مشخص مى‌شود که ما کم کار کرده‌ایم."در این روزهای فجر بایستی در کنار پخش سرود و تصاویر انقلاب و خاطره گویی ،از اندیشه و اندیشمندان انقلاب نیز سخن گفت .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *