جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۲
۱۵

دادگاه شخصی و غیر علنی اقتصاد مقاومتی/ لطفا شجاع باشید و در این دادگاه شرکت کنید

تا به حال چند بار درباره کالای ایرانی که از آن راضی بوده اید؛ تبلیغ آن را کرده اید؟
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 500409
این یادداشت برای شما دادگاهی طراحی کرده است که هم متهم، هم دادستان و هم قاضی آن، خودتان هستید. لطفا به هنگام خواندن این متن، شجاع باشید.
دادگاه شخصی و غیر علنی اقتصاد مقاومتی/ لطفا شجاع باشید و در این دادگاه شرکت کنید
سرویس جامعه جهان نيوز: «ما از دو قاعده ساده پیروی خواهیم کرد: اجناس آمریکایی را بخرید و آمریکایی ها را استخدام کنید!» این، یکی از مشهورترین جملات «دونالد ترامپ»، در مراسم تحلیف است. چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، به مردمش وعده داده «ما دوباره آمریکا را ثروتمند، مغرور و امن خواهیم کرد و عظمت را به آمریکا بازخواهیم گرداند» و این درحالیست که ترامپ جزو 500 ثروتمند دنیاست و به ادعای خود اثبات کرده یک تاجر موفق است و دلار برایش ارزشمند است. و اما او حالا در بحبوحه دعواهای سیاسی ویرانگر، همه را به مصرف کالای داخلی فرا می خواند.
اما این طرف مرزها، در ایران اسلامی، هنوز عده ای اقتصاد مقاومتی را مسخره و یا زیرکانه به حاشیه می کشانند. فارغ از تکلیف سنگین دولت در امر اقتصاد مقاومتی و قضاوت درباره موفقیت یا شکست او در این حوزه، روی صحبت این یادداشت با خود من و شماست:
بعید است این حرف ها دیگر نیاز به تکرار داشته باشد. ما درگیر رکودیم. هرساله به خاطر واردات کالاهای مصرفی، ارز زیادی از کشور ، خارج و تولید به نابودی کشیده می شود. نرخ بیکاری، وحشتناک است و خانواده های بسیاری درگیر آسیب های بیکاری جوانان خود هستند. کارخانه های زیادی ظرفیت تولید خود را کاهش داده و یا به مرز ورشکستگی رسیده اند.
دیگر لازم نیست برای این اطلاعات زجرآور، سوگواری کنیم. وقت آن رسیده که هرکدام از ما، دادگاهی بر علیه خود تشکیل داده و خود را به پای میز محاکمه بکشانیم. دادگاهی که هم دادستان، هم متهم، هم قاضی و هم هیأت منصفه اش، خودمان باشیم. لطفا این سؤالات را خیلی محکم از خودتان بپرسید و شجاعانه درباره خودتان قضاوت کنید:
1- آخرین بار چه زمانی از این اقلام، ایرانی مصرف کرده اید: لوازم التحریر، لوازم بهداشتی (مسواک، خمیردندان، شامپو، صابون...)، لباس کودک، ظروف آشپزخانه، کیف و چرم، کفش؟
2- همین الان به لباس های تن تان نگاهی بیندازید، چند درصد آن ایرانی است؟ بیش از 50 درصد یا کمتر؟
3- تا به حال با دلسوزی به تولید کننده ایرانی درباره ایرادات و عیوب کالای تولیدی اش تذکر داده اید؟ چند بار تا به حال ارتقاء کیفیت را از تولید کننده ایرانی مطالبه کرده اید؟
4- ظرف یک ماه گذشته چند بار موقع خرید، با تأکید و قاطعیت از فروشنده پرسیده اید: آقا/ خانم! ببخشید ایرانی این جنس را ندارید؟
5- تا به حال چند بار به یک فروشنده تذکر داده اید که لطفا اجناس ایرانی را دم دست بگذار و راحت تر از جنس خارجی نمایش بده؟
6- تا به حال چندبار به اقوام و خویشان توصیه کرده اید که لطفا ایرانی بخر!؟ چند بار به آن ها تذکر داده اید که خرید کالاهای مصرفی خارجی، کارگر ایرانی را بیکار می کند!؟
7- تا به حال چند بار درباره کالای ایرانی که از آن راضی بوده اید به دیگران توضیح داده و تبلیغ آن را کرده اید؟
8- آیا تا به حال، به مسؤول بالادست خود و یا مأمور خرید اداره تذکر داده اید که اجناس مورد نیاز مجموعه کاری را، ایرانی بخرد؟
9- تا به حال چند بار از خرید جنس ایرانی منصرف شده و بی دلیل و بر اساس هیجانات مرسوم به دنبال برندها و اسم های آشنای خارجی رفته اید؟
عجالتا همین نه سؤال برای برقراری یک دادگاه داغ و انگیزاننده کافیست. فقط لطفا اگر در این دادگاه محکوم شدید، برای آینده زندگی فکر جدیدی طراحی کنید، چرا که محکومان این دادگاه، زندانی یا اعدام نمی شوند، اما در عوض برخی دوستان، اقوام و همسایه هایشان به دام بیکاری کشیده شده و زندگی شان تلخ و تاریک خواهد شد.
*سید مهدی سیدی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان کیفیت خیلی از محصولات ایرانی بهتر از مشابه خارجی است. من و خانواده ام اصرار داریم فقط کالای ایرانی بخریم.
Iran, Islamic Republic of
خرید محصولات ایرانی در دراز مدت به نفع خود ماست. امیدوارم این فرهنگ سازی شود و خرید جنس ایرانی تبدیل به ارزش شود.
خواننده
Iran, Islamic Republic of
خرید لباس ایرانی اشکالی نداره ولی خرید وسایل برقی ایرانی خیلی اشکال داره ومن میگویم حرام است چون اولا تولید کننده باید جنس خوب به فروشنده بدهد واگر جنسش اشکالی داشت بپذیرد من امسال تابستان ابمیوه گیری پارس خزر خریدم در حال گرفتن اب هویج منفجر شد ومرگ خودم هیچ نزدیک بود سه نوه ام دچار مشکل شوند 10بار به کارخانه اش زنگ زدم وگارانتی انرا فرستادم در اخر گفتن خودمان زنگ میزنیم ورسیدگی نکردن ابلیمو خریدم رویش کاه بود به کارخانه اش زنگ زدم گفت همه یک کاری میکنند پس اول باید متنی نوشته شود برای تولید کنندگان وبعد ما مردم بیچاره که پولمان را دور بریزیم چند روز پیش رفتم سشوار مسافرتی بخرم گفت100تومان ولی پایت را از مغازه بیرون بگذاری هیچ مسئولیتی را نمیپذیرم
Iran, Islamic Republic of
من به نوبه خودم با خرید کالای ایرانی مشکلی ندارم. لباسای ایرانی هم خریدیم. مخصوصا برند ایرانی که بر ای لباس بچه گونه کیفیت خوبی هم داره ولی مثلا متاسفانه کاشان این برند نداره بجاش اکثرا مارک ترک هست. پس یکی از دلایل نخریدنش میتونه نبود نمایندگی این برندهای ایرانی در شهرستانها باشه
Iran, Islamic Republic of
لباسهای برند کاشان هم عالیه لباس را چند بار بپوشی دیگه خسته میشی میخواهی تنوع بدهی ولی وسایل برقی وخودرو با جان افراد سروکار دارد باید خوب باشه
Iran, Islamic Republic of
دم شما گرم
Iran, Islamic Republic of
اگر مسئولیت خراب شدن وتعمیر را بپذیرن خوبه ولی متاسفانه نمیپذیرند من به نمایندگی پارس خزر رفتم اکثر جنسهای مثل جاروبرقی وابمیوه گیری خراب مغازه اش را پر کرده بود وچند نفری هم این وسایل برای تعمیر دستشان بود ولی جنس من گارانتی داشت قبول نمیکرد به تهران هم خیلی زنگ زدم فایده ای نداشت
منصور
Iran, Islamic Republic of
آقا تو را به خدا گل گفتی، مملکت ما را بسوی سوداگری بردند، بنده تحصیلات عالیه در زمینه آبزی پروری (شیلات) دارم. کاری کردند تا صنعت تکثیر کشور با ورود تخم های وارداتی توسط یک تعداد شرکت های ترخیص کننده تشریفاتی و خروج میلیون ها دلار ارز و بجیب زدن میلیاردها تومان سود از بین برود و کشور ما در یک زمانی تمام این محصولات را تولید می کرد و به پرورش دهنده داخلی می فروخت، امروز وارد کننده بزرگ محسوب می گردد. بیماری های متعدد و مخرب با همین پکیج های تخم وارداتی، به مزارع کشور تحمیل شد و میلیاردها تومان خسارات به پرورش دهندگان وارد گردید، میلیاردها تومان هزینه برای ورود مواد آنتی بیوتیک از خارج کشور هزینه شد و ... این ها همه محصول داریت بالای مدیریت کشور در رسیدن و تحقق منویات مقام معظم رهبریست. این ها مدیر نیستند، والله نیستند.
Iran, Islamic Republic of
اگر یک وسیله برقی در خط تولید دچار نقص شده و تولید کننده در مرحله کنترل کیفیت متوجه نشده دلیل بر این نیست که همه ی محصولات اون شرکت بی کیفیت باشه.
اتفاقا ما سه ساله که گوشتکوب برقی و خردکن پارس خزر داریم خیلی راضی هستیم و واقعا کار راه اندازه.
البته من موافقم با اینکه شرکت تولید کننده باید کاملا مسؤولیت جنس نامرغوب خودش رو بر عهده بگیره و اون رو تعویض کنه با جنس سالم.
و ما دائما باید از تولیدکنندگان تضمین کالا و مسئولیت پذیری رو بخوایم.
ولی در عین حال باید از کالاهای ایرانی حمایت کنیم تا اونها هم به ارتقای کیفی محصولاتشون راغب بشن.
احمد
Iran, Islamic Republic of
لوازم برقی ایرانی نه خودشون ونه گارانتیشون قابل اعتماد نیست من55 سالمه بارها ازخریدن لوازم برقی ایرانی پشیمان شدم -چون اداره استاندارد ودستگاه های نظارتی ماسالم نیستند -وقتیم مشگل داشته باشند اینقدر میدووننت تاخسته میشی -مثلا یخچالها وموتور یخچالهائیکه درقزوین تولید بارها گرفتارم کرده وبتعهدشون عمل نمیکنند جائیئیم نیس که دادرسی کنه
Iran, Islamic Republic of
اینم خدمتتون بگم که جنس خارجی هم بی عیب و ایراد نیست

آسیاب برقی کنوود داشتیم بعد از دو سه بار استفاده موتورش سوخت و نود هزار ت خرجش کردیم. ولی مثل اولش نشد😔

موبایل سامسونگ گلکسی تری مینی هم تا وارد تلگرام میشی کلا دیگه از شبکه خارج میشه و نه زنگ میخوره و نه به کسی زنگ میزنه!
Iran, Islamic Republic of
خرید کالای ایرانی= تامین آینده شغلی بچه ها و هموطنان=پیشرفت ایران
Iran, Islamic Republic of
فکر نکنیم که اجناس خارجی از اول بالاترین کیفیت رو داشتن ، بدون هیچ مشکلی،
نخیر اونها هم عیب و نقص زیاد داشتن ولی مورد حمایت مردم و دولتهاشون قرار گرفتن و در طول سالهای متمادی تونستن پیشرفت کنن
Iran, Islamic Republic of
شما اگر گذارتان به دبی و مسقط و شارجه و قطر بیفتد و در پاساژها و بازارهای و رستورانهای شیک فوق شیک پرسه ای بزنید خواهید دید یقیه سفید های تحت الحنک کرده ورنی پوش دیپلمات جلیقه ؟؟ چه وحشتناک !! خرید میکنند !!؟؟ در فروشگاه هر برندی بروید . نشد ندارد یکی از اینها را مشاهده نکنید . ساعت میخرند از 50000000 تومان ببالا !!رندی که در انجا کسب و کاری دارد میگفت ؟؟ کجای کاری ؟ بعضی وقتها افرادی میایند اینجا همراه متعه های خود . که دونفر کول کش اثاثیه میبرد پای اتومبیل پونتیاک آژانس !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تاحالا فکرکردید چطور بعداز جنگ جهانی اول البته اول نه دوم باوجودانهمه شکستوویرانیو بدبختی درحدود20سال همازنظرنظامی واقتصادی وصنعتی حتی هسته ای ازهمه دنیا پیش رفته ترشدند البته بدی که داشتند جنگطلبی کردن. باوجود اینکه بنظرمن نفت وگاز ودیگرذخائرزیرزمینی انچنان ارزشمندی هم نداشتند پس علت پیشرفت انها چه بود-بعقیده من فقط حکومتی مستقل امین وزحمتکش ودلسوز ومسئولینی نخبه ومتعهد بازهم تکرارمیکنم مستقل امین پاک وزحمتکش داشتند.مولی علی فرموده انچنانکه مردم اززمامدارانشان پیروی میکنند ازپدران خود پیروی نمیکنند-العاقل یکفیه الاشاره-مسئولین ماچه ماشینی سوارمیشن-اگه پاسداران درجبهه ها اول خود جلونمیرفتند بسیجیهم جلو نمیرفت امیدوارم درددل منوفهمیده باشید.وجرئت انتشار حرفاموداشته باشید گرچه حرفام تند بود اماحق بود-اب ازسرچشمه گل الوده -وماهم قدرت تغییر درمسئولینو نداریم.فقط سرمونو دردمیاریم