سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۱
۳

پوشش زنده آتش‌سوزی پلاسکو

پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 498594
کمیته‌ای متشکل از نیروهای امدادی، اورژانس و مدیریت بحران با عنوان کمیته اضطراری مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در محل حادثه تشکیل و شروع به فعالیت کرد.
پوشش زنده آتش‌سوزی پلاسکو
به گزارش جهان، در پی حادثه ریزش ساختمان پلاسکو که ساعتی پیش در تهران رخ داد، مسئولین شهری و اتنتظامی تهران از جمله سردار حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و محمدباقر قالیبباف شهردار تهران به همراه تعدای از اعضای شورای شهر در محل  حادثه حضور یافتند و در حال بررسی موضوع و پیگیری رسیدگی به مصدومان هستند. 

عوامل پلیس راهور تهران و نیروهای انتظانی پلیس پایتخت با بازگشایی محورهای منتهی به خیابان جمهوری و ساختمان پلاسکو، مسیرهای تردد ماموران امدادی را باز نگه داشته اند.


 خودروهای امدادی از مسیر میدان و خیابان فردوسی در حال تردد هستند و بار ترافیکی سایر محورهای حاشیه ای نسبتا سنگین است.

نگرانی و گریه برخی از مأموران آتش نشانی

احتمال نشتی گاز در منطقه باعث قطع گاز منطقه شده است و به دلیل احتمال وقوع حادثه‌ای دیگر تلاش برای متفرق کردن مردم ادامه دارد.
عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مردم با توجه به پایان ساعت طرح ترافیک در ساعت 13 به منطقه جمهوری نیایند و از مردم می‌خواهیم در این منطقه تردد نکنید؛  به احتمال زیاد تا آخر امروز محدودیت ترافیکی در خیابان جمهوری ادامه خواهد داشت. در کل خیابان جمهوری از حافظ و کارگر تردد را محدود کرده‌ایم و  از جنوب هم در میدان امام خمینی(ره) از شرق در بهارستان و مخبر الدوله و از شمال هم میدان فردوسی محدودیت وجود دارد؛ فروشگاه‌های اطراف محل حادثه تعطیل بوده و فعالیتی در آنجا انجام نمی‌شود.

شهادت 30 آتش نشان 

یک منبع آگاه  گفت: براثر ریزش ساختمان پلاسکو 30 نفر از آتش نشانانی که به داخل ساختمان رفته بودند شهید شدند.

مردم از اطراف پلاسکو دور شوند
در این رابطه پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه آمارهای مصدومان همچنان همان آمار 38 نفر است عنوان کرد: مشکل کنونی که هم‌اکنون در روند انتقال مصدومان و امدادرسانی داریم ازدحام بیش از حد جمعیت در اطراف ساختمان پلاسکو است. بنابراین از مردم تقاضا داریم هرچه سریع‌تر برای تسهیل در امدادرسانی از اطراف ساختمان پلاسکو فاصله بگیرند.
سرپرست اورژانس کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار ساختمان دچار حریق پلاسکو گرفتار شدند که امدادرسانی به آنان در حال انجام است.

قرارگاه ثارالله مجوز پرواز بالگرد برای امدادرسانی به مجروحان پلاسکو را صادر کرد
 
قرارگاه ثارالله تهران دقایقی پس از درخواست رئیس اورژانس کشور برای پرواز بالگردهای امدادی برای انتقال مجروحان حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران، مجوز پرواز بالگرد برای امدادرسانی به مجروحان پلاسکو را صادر کرد.

هیچ آماری از تعداد کشته ها وجود ندارد و من این آمار رو تکذیب می کنم

سید جلال ملکی  درباره آخرین جزییات عملیات امداد رسانی در محل ساختمان پالاسکو گفت: آتش  سوزی در مراحل پایانی بود که به دلیل حرارت بالا و انفجارها باعث شد ساختمان فرو بریزد.

ملکی گفت: آماری از تعداد افرادی که زیر آوار مانده اند وجود ندارد اما تعدادی از همکاران به همراه برخی از افرادی که از خروج از محل حادثه امتناع می کردند در محل حضور داشته اند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: بارها به هیات مدیره این ساختمان درباره ایمنی ضعیف آن هشدار داده بودیم اما متاسفانه هیچ کسی به هشدارهای آتش نشانی توجهی نکرده بود و باعث بروز این فاجعه شد.

وی درباره اینکه دوباره احتمال شعله وری وجود دارد یا نه گفت: اولویت ما الان اطفای حریق نیست در حال حاضر فقط در حال آوار برداری  هستیم.

وی با رد شایعه ای که در شبکه های مجازی منتشر شده و خبر از کشته شدن ۳۰ اتش نشان می دهد گفت: هیچ آماری از تعداد کشته ها وجود ندارد و من این آمار رو تکذیب می کنم.

بیمارستان های تهران در حال آماده باش کامل هستند

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: نگرانی در خصوص تعداد نیروهای امداد رسان در محل حادثه وجود ندارد. در حال حاضر عملیات آوار برداری آغاز شده و مصدومان بستری شده در بیمارستان همه از اتش نشانان هستند.

وی گفت: همه بیمارستان های تهران در حال آماده باش کامل هستند و عملیات آوار برداری ادامه دارد.
 

 تشکیل کمیته اضطراری مدیریت بحران در محل حادثه

کمیته‌ای متشکل از نیروهای امدادی، اورژانس و مدیریت بحران با عنوان کمیته اضطراری مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در محل حادثه تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور با تایید این خبر عنوان کرد: این کمیته برای بررسی، ارزیابی و اقدامات لازم جهت مدیریت بحران آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در یکی از اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس شروع به کار کرد.

سرهنگ محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در محل حادثه هنوز هیچ حاضر شد.

هنوز هیچ یک از مقامات دولتی در محل حادثه حاضر نشده‌اند.

بیش از 70 نفر تاکنون مصدوم شده‌اند.

به گزارش خبرنگاران حاضر در محل حادثه ساختمان پلاسکو، خانواده های زیادی از همسایگان، کسبه و آتش نشانان در محل حادثه تجمع کرده اند.

این تجمع باعث اختلال در عملکرد نیروهای آتش نشانان شده است.
 
با دستور پلیس تهران بزرگ همه مغازه‌های خیابان‌های اطراف نظیر منوچهری، جمهوری لاله زار و اطراف تعطیل شدند.

 هنوز جنازه ای از زیر آوار خارج نشده است

اسماعیل فراهانی گفت: هنوز هیچ جناره ای از داخل آوار ساختمان پلاسکو خارج نشده و نیروهای اورژانس تهران هم در اماده باش هستند. 

معاون اورژانس تهران ادامه داد: تمامی مجروحان حادثه را اتش نشانان تشکیل می دهند. 
 

 به هیچ عنوان آمار منتشر شده از تعداد کشته شدگان حادثه ساختمان پلاسکو حقیقت ندارد و کذب است

عیسی فرهادی فرماندار تهران با تاکید بر اینکه قطعا در زیر آوار افرادی گرفتار شدند افزود: گفت: در حال حاضر گاز و برق خیابانی که محل قرار گرفتن ساختمان پلاسکو بوده است به دلیل مسائل امنیتی قطع شده است که به محض اطمینان از ایمن بودن این خیابان، گاز و برق وصل خواهد شد
 
ساجدی نیا: از ساعت ۱۱ صبح ساختمان پلاسکو فرو نشست؛ تمامی دستگاه‌های امدادی و عملیاتی در محل حادثه حضور دارند، ابتدا آتش در طبقات فوقانی بود، تعدادی از عوامل آتش نشانی در زیر آوار هستند اما عملیات نجات ادامه دارد، از مردم خواهش میکنم تجمع نکنند

هیچ خودروی امدادرسانی با مشکل مواجهه نشده است،ممکن است آوار برداری یک روز کامل به طول انجامد.
 
اسامی ۱۲ نفر از مصدومین آتش سوزی پلاسکو که در بیمارستان سینا بستری هستند اعلام شد

محمد شاه محمدی
سید نصیر حاجی اکبری
  محمد قاسمی
  حسن بختیاری
  پیمان اذر نیا
 بهنام میرزاخانی
  امیر  مهدی یانی
 صادق ایمنی
 مهدی نسیمی
  رضا هاشمی شاه
 توکل هاشم پور
 سعید تفرشی

 
 پیرحسین کولیوند: تاکنون ۷۰ مصدوم از زیر آوار خارج شده اند.

وی افزود: ۴۷ تا آتش نشان مصدوم به صورت سطحی مداوا شدند گرچه برخی از این افراد نیاز به انتقال به بیمارستان برای مداوا داشتند اما به دلیل شرایط محل و نامعلوم بودن وضعیت دیگر آتش نشانان از ترک محل امتناع کردند.

این مسئول عنوان کرد: ۲۳ نفر به دلیل شدت جراحات به بیمارستان های نفت، سینا، بانک ملی منتقل شدند و همه بیمارستانهای تهران در آماده باش کامل هستند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۷ آمبولانس و ۴ اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حضور دارند.

به گفته وی قطعا تعدادی افراد فوتی داریم اما آماری از این تعداد در دست نیست. بخشی از این آمار به اکیپی از آتش نشانان که در محل مشغول امداد و نجات بودند بر می گردد.

دستور روحانی به وزیر کشور در پی حادثه آتش‌سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت ، علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

 آواربرداری با کمک نیروی زمینی ارتش

با کمک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم اکنون عملیات  آواربرداری با برداشتن دلکی که در وسط خیابان  سقوط کرده بود و عملیات را متوقف کرده بود آغاز شد.
 
 
تمدید مدت زمان طرح ترافیک امروز در تهران

محمد رضا زمردیان مشاور اطلاع رسانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تمدید زمان طرح ترافیک، اظهار کرد: با توجه به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری زمان طرح ترافیک تهران امروز (پنج شنبه 30 دی)  تا ساعت 17 تمدید شد.

وی از عموم شهروندان خواست تا از تردد در محدوده این حادقه حتی الامکان خودداری کنند تا خودروهای امدادی بتوانند با سهولت به محل حادثه اعزام شوند.

اسامی مصدومین حادثه ریزش پلاسکو + نام بیمارستان
 
1- امید حدادفر ( بیمارستان فیروزگر)
2-تیمور سلیمی (بیمارستان فیروزگر)
3-علی اصغر فهرست آوان لو ( بیمارستان پارس)
4-ابولفضل زارع (بیمارستان پارس)
5-فخرالدین گودرزی (بیمارستان پارس)
6-محمود فریادرس (بیمارستان پارس)
7-رحمان شکری (بیمارستان نفت)
8-جمال صدرنیا شایق (بیمارستان بانک ملی)
9-حسن بذرنیا (بانک ملی)
10 -ذکی دانشور( بانک ملی)
11 –محمد شاه محمدی( بیمارستان سینا)
12-سید نصیر حاجی اکبری( بیمارستان سینا)
13-محمد قاسمی( بیمارستان سینا)
14-حسن بختیاری( بیمارستان سینا)
15-پیمان آذرنیان (بیمارستان سینا)
16-بهنام آذرخانی( بیمارستان سینا)
17-امیر مهدیایی( بیمارستان سینا)
18-صادق ایمنی ( بیمارستان سینا)
19-مهدی نسیمی( بیمارستان سینا)
20-رضا هاشمی شا( بیمارستان سینا)
21-توکل هاشم پور(بیمارستان سینا)
22-سعید تفرشی(بیمارستان سینا)
23-محمد صالح (بیمارستان امیر اعلم)


 گیل آبادی، مدیر کل روابط عمومی شهرداری تهران: بیش از سی بار اخطار عدم ایمنی کتبی به ساختمان پلاسکو داده بودیم
 
  رئیس اورژانس تهران: 64 آمبولانس و 4 اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران:

تمامی خودروها به استثنای خودروهای امدادی و مجاز، اجازه تردد در خیابان فردوسی حد فاصل میدان امام خمینی (ره) تا میدان فردوسی را ندارند.

قالیباف با ابراز تاسف از حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو: 

آتش نشانی 2 دقیقه بعد از اطلاع از حادثه به محل رسید، از طبقه 11 آتش شروع شده است
آتش نشانان مردم و مغازه داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند
مردم به شایعات توجه نکنند، از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده است
ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین 20 تا 25 نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار هستند در زیر ساختمان
نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند
تمام تلاش ما این است که راهی باز کنیم و با وسایل زنده یاب تعدادی که گفته شد را نجات دهیم.


چند نفر از آتش نشان محبوس شده در موتورخانه ساختمان پلاسکو با تلفن همراه خود با همکاران خود تماس گرفته و اعلام کردند که زنده هستند.


 محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید در محل حادثه پلاسکو حاضر شد.

 
وقوع چند انفجار بسیار شدید لحظاتی پیش از فروریختن پلاسکو

جلال ملکی با تاکید بر وقوع چند انفجار پیاپی لحظاتی پیش از فروریختن ساختمان در تشریح جزئیات فروریختن ساختمان پلاسکو به دنبال حریق صبح امروز اظهار داشت: در لحظات پایانی مهار حریق این ساختمان به یک باره چند انفجار بسیار شدید و پیاپی در طبقات فوقانی پاساژ پلاسکو رخ داد که پس از چند لحظه کل 15 طبقه ساختمان پلاسکو فروریخت.

محمد باقر قالیباف: آتش نشانان در حال مهار و لکه گیری بودند که ریزش اتفاق افتاد.
وی از مردم خواست به شایعات توجه نکنند.
وی گفت: در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ نفر از همکاران آتش نشانی زیر آوار گرفتار شده اند و به هیچ وجه افراد عادی زیر آوار نیستند.

در حال حاضر سگ های زنده یاب در محل حادثه حضور دارند و عملیات آوار برداری شروع شده است و زیر آوارماندگان ۲۳ تا ۳۵ نفرند که همه از عوامل آتش نشانی هستند.

ازدحام مردم در سازمان انتقال خون استان تهران برای کمک به حادثه دیدگان سانحه پلاسکو.

وزیر کشور  در پی دستور رئیس‌جمهور سفرش به استان لرستان را نیمه ‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت.

دستور ویژه برای حضور آتش نشانان کرجی

مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اعلام کرد که ماموران آتش نشانی کرج با تجهیزات ویژه برای امداد رسانی در ساختمان آسیب دیده پلاسکو ساعتی پیش عازم تهران شدند.

گاز پیکنیکی و یا اتصالی برق علت بروز حادثه

همدانی معاون امنیتی . انتظامی استاندار تهران در خصوص علت بروز حادثه گفت: به نظر می رسد به دلیل روشن بودن گاز پیکنیکی و یا اتصالی برق آتش سوزی رخ داده است.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت.


کپسول‌های اطفای حریق خالی بود

مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران هم در این رابطه گفت: نسبت به این موضوع مشاهده عینی ندارم اما بر اساس اطلاعاتی که از حاضرین در لحظه آتش‌سوزی در این ساختمان کسب کرده‌ام آتش‌سوزی در طبقه دهم ساختمان و به علت نشت گاز پیک‌نیک اتفاق افتاده است. به طوری که در اوایل صبح امروز یک نفر از کسبه‌ها در زمان ورود به محل کار خود کلید برق را می‌زند در حالی که اتاق به علت نشت گاز پیک‌نیک پر گاز بوده، انفجار رخ می‌دهد.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران، گفت: افرادی که در مراسم زیارت عاشور این ساختمان حضور داشته‌اند متوجه وقوع حریق در طبقه دهم ساختمان می‌شوند که بلافاصله برای خاموش کردن آن از طریق کپسول‌های اطفای حریق اقدام می‌کنند که متوجه می‌شوند کپسول‌های موجود در آن محل شارژ نداشته و خالی هستند.

اسحاق جهانگیری: 
امیدواریم که دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی هم آوار برداری را ادامه بدهند.حادثه بسیار تلخ و باورکردنی نبود
تعدادی از هموطنانمان خصوصا نیروهای آتش نشانی گرفتار شدند
همه امکانات دولت در کنار ملت است

جانشین رییس پلیس راهور ناجا: 
در حال حاضر رینگ اصلی اطراف ساختمان پلاسکو، محدودیت‌های ترافیکی در آن اعمال شده که این محدویت‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
خوشبختانه شهروندان نیز همکاری مناسبی داشته‌اند و نیازی به افزایش جغرافیایی محدویت‌ها نیست، لذا محدویت‌ها در رینگ اصلی اعمال خواهد شد.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو به هیچ عنوان گازکشی نبوده است، گفت: علت حادثه هنوز مشخص نیست اما گاز ساختمان‌ها و مناطق اطراف حادثه تا اطلاع بعدی قطع خواهد بود.

یک نفر دیگر از مصدومان شناسایی شد مرتضی دهقان بیمارستان فیروزگر میرسعید حسینی بیمارستان پارس
 
به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهار راه جمهوری و معابر اطراف ساختمان پلاسکو علاوه بر محدودیت های ترافیکی اعلام شده ، طرح ترافیک روزانه در روز شنبه مورخ ٢ بهمن ماه به فروش نمی رسد.
 
پزشکیان، نائب رئیس مجلس:
مجلس علت ریزش ساختمان پلاسکو را پیگیری می‌کند.
 
دادستان تهران با حضور در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، در اتاق مدیریت بحران این حادثه حضور یافت.
گفته می شود ۳۵۰۰ شماره تلفن ثابت در پی حادثه پلاسکو قطع شده است.

دولت‌آبادی با حضور در محل حادثه پلاسکو:
از مردم خواهش می‌کنیم منطقه را ترک کنند تا کارهای امدادی تسریع شود.
نمی‌خواهیم نمک روی زخم این افراد بریزیم اما از همه کسانی که در چنین ساختمانهایی هستند خواهش می کنیم به فکر خود باشند.
اجازه لازم برای تخریب ساختمان‌های مورد نیاز برای جلوگیری از سرایت آتش سوزی داده شده است.

آمار جدید وضعیت مجروحین حادثه پلاسکو:
بستری : 8 نفر( فیروزگر : 2 – پارس : 2 – امیراعلم:2- مطهری : 1 و کسری : 1)
درمان سرپایی : 19 نفر
1- امید هداوندی(فیروزگر)
2-تیمور سلیمی (فیروزگر) (مرخص)
3- مرتضی دهقان(فیروزگر)
4-علی اصغر فهرست آیانلو (پارس) (مرخص)
5-ابولفضل زارع (پارس) (مرخص)
6-فخرالدین گودرزی(پارس)
7-محمد فریادرس(پارس) (مرخص)
8- میرسعید حسینی (پارس) (مرخص)
9-رحمان شکری (بیمارستان نفت) (مرخص)
10-جمال صدرنیا شایق (بیمارستان بانک ملی) (مرخص)
11-حسن بدرنیا (بانک ملی) (مرخص)
12 -زکیه دانشور( بانک ملی) (مرخص)
13 –محمد شاه محمدی( سینا) (مرخص)
14-سید نصیر حاجی اکبری( سینا) (مرخص)
15-محمد قاسمی( سینا) (مرخص)
16-حسن بختیاری( سینا) (مرخص)
17-پیمان آذرمیانه ( سینا) (مرخص)
18-بهنام میرزاخانی( سینا)(سوختگی 60 % و انتقال به مطهری)
19-امیر مهدیانی( سینا) ( انتقال به کسری)
20-صادق ایمنی ( سینا) (مرخص)
21-مهدی نسیمی( سینا) (مرخص)
22-رضا هاشمی شاد( سینا) (انتقال به بیمارستان پارس)
23-توکل هاشم پور( سینا) (مرخص)
24-سعید تفرشی( سینا) (مرخص)
25-محمد صالح (امیر اعلم) (مرخص)
26 – افشین شکر آبادی (امیر اعلم)
27 – احسان گودرزی (امیر اعلم)
 
محدودیت‌های جدید ترافیکی در محدوده ساختمان پلاسکو
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران گفت: پس از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، بلافاصله برای کنترل وضعیت ترافیک منطقه، برخی محدودیت‌های ترافیکی در محل اعمال شد.
رازقی گفت: پس از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، بلافاصله برای کنترل وضعیت ترافیک منطقه، برخی محدودیت‌های ترافیکی در محل اعمال شد.
وی افزود: پس از اعمال محدودیت‌های ترافیکی، مسیرهای جایگزین نیز به شهروندان اعلام شد تا در ترددهای آنها مشکل ایجاد نشود.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران با اشاره به برخی محدودیت های ترافیکی در سطح محدوده ساختمان پلاسکو اظهارکرد: از محدوده جنوب به شمال تا میدان امام خمینی، غرب به شرق محدوده تا تقاطع حافظ، از شمال به جنوب تا خیابان فردوسی و از شرق به غرب تا تقاطع خیابان سعدی مسدود است.
وی افزود: همچنین در تردد برخی از اتوبوس‌ها نیز تغییراتی اعمال شد‌ه است. بر این اساس، اتوبوس‌هایی که از غرب به شرق محدوده تردد می‌کرده‌اند می‌توانند از مسیر جایگزین خیابان امام خمینی تردد داشته باشند. مسیر جایگزین اتوبوس‌های میدان فردوسی نیز می‌توانند از مسیر خیابان حافظ استفاده کنند.
رازقی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌هایی که از غرب به شرق تردد می‌کنند نیز می‌توانند از مسیر خیابان امام خمینی به عنوان مسیر جایگرین استفاده کنند.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران از ادامه محدودیت‌های ترافیکی تا فردا جمعه یکم بهمن ماه خبرداد و اذعان کرد: با توجه به وضعیت محل حادثه، محدودیت‌های ترافیکی تا فردا جمعه، یکم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
 
مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران:
تا ساعت 17،‌ تعداد مصدومان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو به 78 نفر رسید.
 
ساجدی نیا:
براساس بررسی‌های انجام شده مورد امنیتی در این حادثه وجود نداشته است.
 
تیم مخابرات تا ساعت 8 صبح فردا مجوز ورود به منطقه را ندارد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران از اختلال در ٣٥٠٠خط تلفن ثابت أطراف ساختمان پلاسکو خبر داد.
محمدرضا بیدخام گفت: در حال حاضر تیم مخابراتی اجازه ورود به منطقه را نداشته و قرار بر آن است که از ساعت ٨ صبح فردا اجازه ورود به منطقه را پیدا کند.
وی اظهار داشت: دلیل این اختلال قطعی برق است، با توجه به اینکه برخی تجهیزات مخابراتی به شبکه برق شهری اتصال دارند، قطعی برق اختلالاتی در این زمینه ایجاد کرده است.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: احتمال رفع این اختلال ظرف ٤٨ساعت آتی وجود دارد. از این میان حدود ١٣٠٠خط مربوط به واحدهای ساختمان پلاسکو بوده است.
وی تصریح کرد: شبکه ارتباطی همراه اول در این منطقه مشکل خاصی نداشته و از پایداری لازم برخوردار است.
 
قالیباف:
امداد رسانی همچنان ادامه دارد/ بیش از ۲۰ نفر از آتش نشانان در راه نجات جان هموطنان به شهادت رسیدند.
 
اقبال شاکری گفت:
با تونل‌هایی که از ساختمان‌های مجاور ضلع شمال شرقی کنده شده هم اکنون (19:35) با سیزده سگ زنده یاب به زیر زمین پاساپ دسترسی پیدا کردیم و به دنبال محبوسین هستیم.

تعیین تغییر مسیر اتوبوس‌ها
به اطلاع شهروندان تهرانی می رساند شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جهت رفاه حال شهروندان تغییراتی در خطوط حاشیه ای محل وقوع حادثه داده است که تا اطلاع ثانوی این تغییرات به شرح زیر اعمال خواهد شد:
1- خطوط (میدان امام خمینی(ره)- به میدان قدس)- ( میدان امام خمینی ( ره)- میدان امامت) - ( میدان امام خمینی(ره)- خیابان معلم)- ( میدان امام خمینی(ره)- پل سیدخندان)
مسیر رفت: خیابان انقلاب- خیابان ابن سینا- میدان بهارستان- خیابان امیرکبیر
مسیر برگشت: خیابان سی تیر- خیابان حافظ- خیابان انقلاب
2- خط جمهوری- بهارستان
مسیر رفت: سه راه جمهوری- خیابان ولیعصر- خیابان انقلاب- پل چوبی- خیابان ابن سینا- میدان بهارستان. مسیر برگشت: خیابان مصطفی خمینی- خیابان امیرکبیر- میدان امام خمینی(ره)- خیابان سی تیر- خیابان جمهوری
3- خط جمهوری -پل کریمخان
مسیر رفت: سه راه جمهوری- خیابان ولیعصر(عج)- خیابان انقلاب- میدان فردوسی- خیابان فردوسی
مسیر برگشت: میدان فردوسی- خیابان انقلاب- خیابان حافظ- خیابان جمهوری
4- خط خیابان فردوسی- پایانه بیهقی:
مسیر رفت: خیابان سی تیر- خیابان حافظ- خیابان انقلاب
مسیر برگشت: خیابان انقلاب- دروازه دولت- خیابان سعدی- خیابان اکباتان- میدان امام خمینی(ره)
 
پیام بشار اسد به روحانی در پی حادثه ساختمان پلاسکو
رییس جمهور سوریه در پیامی به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد.
در پی وقوع حادثه دلخراش پلاسکو رییس جمهور سوریه در پیامی به رییس جمهور کشورمان به نمایندگی از دولت و ملت سوریه با ملت و دولت ایران همدردی کرده و از وقوع این حادثه ابراز تاسف کرده است.
 
رئیس اورژانس بیمارستان فیروزگر:
خوشبختانه یک آتش نشان حادثه پلاسکو از بیمارستان فیروزگر مرخص شد و حال عمومی دو آتش نشان بستری دیگر در این بیمارستان، مساعد است.
 
مدیرکل ثبت احوال استان تهران:
با توجه به از بین رفتن احتمالی مدارک هویتی تعدادی از مالکین و شاغلین در ساختمان پلاسکو و نیازهای فوری انها برای انجام امور اداری خود به مدارک هویتی ، این افراد میتوانند با معرفی ستاد مدیریت بحران شهر تهران از روز شنبه با مراجعه به ثبت احوال منطقه مرکزی تهران در خیابان ابوسعید از خدمات اداره کل ثبت احوال استان تهران به شکل ویژه برخوردار شوند.
 
قالیباف در جمع خبرنگاران: (20:36)
بیش از 600 واحد تجاری و تولیدی در ساختمان پلاسکو وجود داشته که این اتفاق در ابتدای روز حادث شد اما همه همکاران ما با دل و جان برای مهار آتش تلاش کردند.
در مرحله اول بعد از مهار آتش تلاش کردیم تا مردم از ساختمان خارج شوند. همچنان مسیرها در ادامه ایمن سازی شد اما پس از یک مرحله مهار به خاطر انفجار طبقه دهم به خاطر دپوی محموله قابل اشتعال ساز طبقه دهم از هم فرو پاشید و سایر طبقات هم نتوسانت وزن را تحمل کند و ساختمان فروریخت.
وی ادامه داد: جمعی از همکاران من در حین امداد رسانی به مردم به شهادت رسیده و تعدادی هم محبوس شده‌اند اما با این حجمی که از خاک و تلی از آهن آلات مشاهده می‌کنید پلاسکو به یک ساختمان سه طبقه تبدیل شده که باید آوار برداری شود.
در حال حاضر همه جرثقیل ها در حال آواربرداری هستند و از کنار ساختمان‌های همجوار که منفی دو و سه هستند به وسیله تونل دسترسی به طبقه زیرین پلاسکو ایجاد شده و بعضی از دوستان ما به مغازه‌های طبقه زیرین وارد شدند و تلاش می‌کنیم تا از همه جبهه ها امدادرسانی کنیم ولی کار پیچیده و سختی پیش رو داریم اما همه تلاش خود را می‌کنند.
از اینجا به همکارانمان به واسطه شهادت تعدادی از آتش نشانان تسلیت می‌گویم.
 
ماموریت لاریجانی به 3 کمیسیون مجلس برای بررسی حادثه پلاسکو
رئیس مجلس به کمیسیون های عمران، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازد.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:
مشکلی در امدادرسانی نداریم/ نیازی به فعالیت شهروند خبرنگاران برای ثبت تصویر نیست. 3جرثقیل 120 تنی به ضلع جنوب پلاسکو برای آواربرداری آمده و از ضلع شرقی هم یک تونل حفر شده برای دسترسی به آتش‌نشانان زیرآوار زده شده است.
 
رئیس اورژانس کشور به فارس گفت: (21:00)
دو تیم حمایت روانی جهت کمک به خانواده آسیب‌دیدگان اختصاص یافت/ آمار مصدومان به 84 نفر رسید.
 
نجار رئیس ستاد مدیریت بحران:
تصمیم گیرى برای عزاى عمومى به مناسبت این حادثه از سوى دولت خواهد بود.
بعد از وقوع حادثه به دستور رییس جمهور وزیر کشور مسئولیت رسیدگى به این امر را بر عهده گرفت.
وزیر کشور و معاون اول رییس جمهور پس از بازدید محل حادثه جلسه شوراى مدیریت بحران را تشکیل دادند.
اولویت مسئولان نجات کسانی است که زیر آوار گرفتار شده‌اند.
با مدیریت واحد شهردارى همه مسئولان در تلاش‌اند تا به زودى این حادثه مدیریت شود.
 
هلال احمر قم خبر داد:
حضور امدادگران و نجاتگران قمی در حادثه ساختمان⁧ پلاسکو ⁩‏3 تیم زنده یاب همراه امدادگران هستند.
 
پلیس دیپلماتیک ناجا: هیچ سفارتخانه ای در حوالی ساختمان پلاسکو تخلیه نشده/ سخنگوی وزارت خارجه: سفارتخانه‌های آلمان، ترکیه و بریتانیا تحت کنترل‌های کامل و لازم ایمنی و امنیتی
پلیس دیپلماتیک ناجا اعلام کرد که هیچ سفارتخانه ای در حوالی ساختمان پلاسکو تخلیه نگردیده و هیچ خطری در محدوده سفارتخانه ها متصور نیست و تمهیدات لازم توسط پلیس اندیشیده شده است.
این در حالی است که بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: وضعیت سفارتخانه‌های آلمان، ترکیه و بریتانیا که فاصله اندکی تا ساختمان پلاسکو داشتند با کمک پلیس دیپلماتیک، نیروهای امدادی و همچنین نیروهای انتظامی و اداره کل تشریفات وزارت امور خارجه، مورد توجه لازم قرار گرفت و در تماس و رایزنی‌های فوری، خوشبختانه تمام تمهیدات ضروری را از لحاظ امنیتی و ایمنی به مرحله اجرا در آوردند.
وی افزود: هر آنچه لازم بود در یک هماهنگی و همراهی به موقع واحدهای مزبور با وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های یاد شده به اجرا گذاشته شد و در حال حاضر وضعیت این 3 سفارت تحت کنترل‌های کامل و لازم ایمنی و امنیتی قرار دارد.
 
پیام رهبر انقلاب در پی حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختن ساختمانی در مرکز تهران
بسمه‌تعالی
حادثه­ دردناک آتش‌­سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه­ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است.
شهامت و فداکاری آتش­نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه­ی خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده­اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده میسازد.
در حال حاضر همه ی تلاشها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌­دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله‌­ی بعدی است.
از همه مسئولان میخواهم همانگونه که در این چند ساعت، تلاش کرده­‌اند کار مجاهدانه­‌ی خود را ادامه دهند و وظیفه‌­ی فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند.
 
دستور دادستان کل کشور به دادستان تهران در پی حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو‌
جناب آقای جعفری دولت آبادی
دادستان عمومی و انقلاب تهران
حادثه­‌ دردناک آتش ­‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که موجب شهادت و مجروح شدن تعدادی از آتش نشانان فداکار و متعهد کشورمان شده است، مایه تاسف و تاثر گردید.
مقتضی است در اسرع وقت با تشکیل پرونده قضایی، علل این حادثه بررسی و به دادستانی کل کشور گزارش شود.
اینجانب با عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای آتش نشان، برای خانواده آنها آرزوی صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل را مسئلت دارم.
محمد جعفر منتظری
دادستان کل کشور
 
مدیر عامل بیمه ایران:
حدود 100 واحد تنها تحت پوشش بیمه بودند و کالای این واحدها بیمه آتش سوزی داشته اند
وی افزود: املاک بیمه نبوده اند ضمن اینکه ستاد بحران بیمه هم تشکیل شده است.
مدیرعامل بیمه ایران اظهار داشت:از شنبه خسارت ها پرداخت خواهد شد و اگر کسبه حق بیمه های خود را پرداخت کرده باشند در همان روز خسارت پرداخت خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
خیلی دردناکه خیلی
محمد
Iran, Islamic Republic of
انشاالله ختم به خیر بشه
Iran, Islamic Republic of
چقدر تلخ بود این حادثه. بعد این حادثه خیابون های تهران خیلی دلگیر شدن.