يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
به مناسبت سالگرد روز اجرای برجام

برجام در نگاه کارشناسان و مسوولان ایران

سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 498262
مخالفان از وجود مشکلات بانکی و محدودیت های گسترده در تأسیسات هسته ای انتقاد کرده و موافقان از بهتر شدن روابط بین المللی و افزایش فروش نفت به عنوان دستاورد برجام یاد کردند.
برجام در نگاه کارشناسان و مسوولان ایران
به گزارش جهان به نقل از خراسان، همزمان با یک سالگی برجام، انتقادات از برجام در کنار تبیین گسترده دستاوردهای آن در فضای داخلی گسترش یافت، به طوری که به نوعی مناظره رسانه ای میان دو طرف تبدیل شد. مخالفان از وجود مشکلات بانکی و محدودیت های گسترده در تأسیسات هسته ای انتقاد کرده و موافقان از بهتر شدن روابط بین المللی و افزایش فروش نفت به عنوان دستاورد برجام یاد کردند.

عباسی: کاروان های راهیان نور از فردو به عنوان موزه بازدید کنند
فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی یکی از منتقدان برجام بود که در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران تأکید کرد: «کاروان‌های راهیان نور در مسیر جبهه از فردو به عنوان موزه دیدن کنند چون فردو با وضعیت فعلی‌اش که اساساً تغییر کاربری داده، به درد کار دیگری نمی‌خورد.»

انتقاد تند زاکانی
زاکانی رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم با بیان این که دوستان ما به طرف آمریکایی درحد اعلا اعتماد کردند گفت: برجام اکنون یک کودک ناقص الخلقه‌ای است که در دامن مردم ایران گذاشته شده است. وی افزود: این که گفتند خزانه کشور خالی است و گره زدن آب خوردن مردم به مذاکرات بسته است و اظهاراتی این چنین باعث این شد که ما برخورد از سر استغنا را به برخورد از سر نیاز تبدیل کردیم و این مسیر با اشکالات جدی ادامه پیدا کرد. وی افزود: فرصت کمی که در تصویب برجام داشتیم باعث شد سند برجام در پاویون فرودگاه بررسی شود.زاکانی تصریح کرد:خود مذاکره کنندگان اعلام کردند که برجام سندی آمریکایی است وما فقط درباره آن اعلام نظرکردیم که این با منطق انقلاب اسلامی مغایر است.

جواد لاریجانی: دستاورد برجام، سلفی انداختن با یک هواپیما بود؟
همچنین محمدجواد لاریجانی، معاون وزیر اسبق امور خارجه هم در انتقادی مشابه، گفت: انتظار این بود که نهادهای مربوط، وقت بیشتری را برای بررسی متن برجام می‌گذاشتند و به توصیه رهبری دقت می‌کردند. وی با بیان این که برجام، ترمز انرژی هسته‌ای ما را کشید ادامه داد: مسئولان پاسخ دهند نهایت دستاورد برجام، آیا ورود یک دستگاه هواپیما به کشور و سلفی انداختن با آن بود؟

در مقابل مسئولان دولتی، در اظهارات خود به دفاع از برجام پرداختند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی با اشاره به این که میزان صادرات نفت و میعانات گازی در تاریخ بعد از انقلاب به بالاترین حد خود رسیده، تصریح کرد: عده ای در بین قدرت های بزرگ حتما نمی خواهند ایران توسعه یابد و سعی می کنند اخلال ایجاد کنند یا همانند آمریکایی ها بدعهدی کنند. این در حالی است که آن ها بدعهدی می کنند و عده ای به جای این که به آن ها حمله کنند به تیم مذاکره کننده تاخت و تاز می کنند.

جهانگیری افزود: دنیا باید بداند جمهوری اسلامی ایران کشوری با اقتدار است و به رغم تمام تلاش ها و شرارت هایی که در منطقه ایجاد کرده اند تا به امنیت کشورمان آسیب بزنند؛ امروز به فضل الهی کانون امنیت منطقه ایران است و ایران با اقتدار می گوید اگر برجام را پاره کنید با واکنش تندتر مواجه خواهید شد و این اقتدار کشور است. وی برجام را «کاری استثنایی و تاریخی در کشور» توصیف کرد.


پزشکیان: امتیاز ابرقدرت ها به دلیل توان ما بود
پزشکیان نایب رئیس مجلس هم در گفت و گویی اظهارداشت: این که ابرقدرت‌ها آمدند و مجبور شدند پای میز مذاکره بنشینند و امتیاز بدهند، به دلیل این بود که متوجه قدرت و توان ما شدند.

قاسمی: ایران دیگر یک تهدید جهانی قلمداد نمی‌شود
در واکنشی دیگر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح دستاوردهای برجام گفت: از ثمرات برجام می‌توان به لغو قطعنامه‌های شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور، مجوز حمله به ایران را می‌داد و لغو تحریم‌ها و مسائل دیگر اشاره کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: نگاهی که جهان به ایران دارد و این که دیگر، کشور ما یک تهدید جهانی قلمداد نمی‌شود و نگاه مثبت منطقه به ما و همچنین دستگاه دیپلماسی قدرتمندتر از گذشته در مسائل منطقه‌ای با جرئت و شهامت حضور دارد، از دیگر ثمرات و منافع برجام برای ماست.

اکرمی: با برجام گزینه جنگ برداشته شد
اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری هم با بیان این که در برجام بحث مقایسه هزینه ـ دستاورد مطرح نیست، گفت: آنان در گذشته این جنگ روانی را به راه انداخته بودند که همه گزینه‌ها ازجمله گزینه جنگ روی میز است که با برجام آن گزینه از روی میز برداشته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *