جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

گردشگری در زیباترین آبشار خاورمیانه/تصاویر

دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 222846
"مارگون" به عنوان زیباترین آبشار خاورمیانه فرصت مناسبی در حوزه گردشگری به شمار می رود که می توان با تسریع در اجرای طرح ها و رفع کمبودها، این منطقه را به یکی از قطبهای بزرگ گردشگری جنوب کشور تبدیل کرد.
آبشار مارگون در استان فارس به ارتفاع ۷۰ متر و عرض ۱۰۰ متر در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان سپیدان به یاسوج و در۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار گرفته که حاصل رودخانه کمهر و حوزه آبخیز آن است.

آبشار مارگون یکی از بزرگترین و با شکوه ترین آبشارهای ایران به شمار می رود که در استان فارس قرار دارد.

مارگون تنها آبشاری است که در زمستانها با وجود یخ بستن همچنان در جریان است. دامنه شیب دار و پردرخت، کوههای سر به فلک کشیده و صخره های خزه بسته چشم انداز بسیار زیبایی از مارگون به تصویر در آورده است.
  
   منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال 78 با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و... از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می رود.

این آبشار را زیباترین آبشار خاورمیانه می دانند و جزو پنج منطقه نمونه گردشگری است. درتمامی ایام هفته به خصوص روزهای تعطیل بالغ بر یک هزار خودرو سواری از اقصی نقاط کشور و به ویژه استان فارس به این منطقه سفر می کنند.

در حال حاضر با توجه به اینکه هوا در این منطقه مناسب است در روزهای تعطیل این منطقه شاهد حجم بسیار زیادی از مسافران است با این وجود در این منطقه گردشگری حداقل امکانات برای گردشگران نظیر سرویس بهداشتی، هتل، رستوران و... وجود ندارد.

فرماندار شهرستان سپیدان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص منطقه حفاظت شده مارگون گفت: متاسفانه با وجود اینکه این آبشار زیباترین آبشار خاورمیانه است اما از داشتن حداقل امکانات محروم است.

علیرضا انصاری افزود: طی مدت گذشته هر بار به دلایل مختلفی سرمایه گذاری در این منطقه منتفی شده اما اخیرا مجوز لازم به یک سرمایه گذار سپرده شده است.

وی ادامه داد: طی هماهنگیهای صورت گرفته مجوز این سرمایه گذار فقط یک روز طول کشید که امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم برای تبدیل این منطقه به منطقه نمونه گردشگیری انجام شود.

فرماندار شهرستان سپیدان با انتقاد از وضعیت حمایت از سرمایه گذار گفت: متاسفانه در کشور در دستگاه اجرایی روند مناسبی برای حمایت از سرمایه گذار وجود ندارد و این امر ناشی از نگاه مدیران و کارشناسان است.
  
وی اظهار داشت: بحث آغاز سرمایه گذاری در منطقه مارگون حداکثر تا پایان این هفته و یا اوایل هفته آینده مشخص تا هرچه زودتر اقدامات لازم انجام و عملیات اجرای این پروژه آغاز شود.

انصاری در رابطه با راه دسترسی به مارگون افزود: بر اساس هماهنگیهای انجام شده با استاندار، معاون و مدیر کل اقتصادی استان فارس اعتباراتی برای سهولت راه دسترسی این منطقه در نظر گرفته شده و قرار است این محدوده سنگ فرش شود.

وی ادامه داد: چندی قبل به دلیل رانش زمین در منطقه سرویسهای بهداشتی حرکت کردند اما بلافاصله سرویسهای بهداشتی پیش ساخته در این منطقه نصب شد.

فرماندار سپیدان در رابطه با طرح جامع گردشگری مربوط به آبشار مارگون گفت: قرار بود این طرح توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان تهیه شود اما تاکنون طرح جامعی ارائه نشده است.

انصاری تاکید کرد: در صورتیکه سرمایه گذاری مناسبی در این منطقه صورت گیرد برای تعداد زیادی اشتغالزایی خواهد شد.
 
بخشدار مرکزی سپیدان در خصوص وضعیت آبشار مارگون نیز گفت: طی مدت اخیر اقدامات مناسبی برای فراهم شدن حداقل امکانات در منطقه مارگون انجام شده به گونه ای که تعدادی سرویس بهداشتی قبل از روستا احداث شده است.

رحیم هوشمندی ادامه داد: در راستای طرح هدف گردشگری منتظر تامین از سوی مسئولان امر هستیم که در صورت تامین اعتبار هرچه سریعتر اقدامات لازم برای بهبود شرایط این منطقه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه مشکلات مربوط به این منطقه همچنان پابرجاست، اظهار داشت: رفع مشکلات مربوط به مارگون از جمله سرویس بهداشتِی، ایجاد هتل، رستوران و... و به گونه ای سرمایه گذاری در این منطقه به اعتبار زیادی نیازمند است.

بخشدار مرکزی سپیدان تاکید کرد: ایجاد راه دسترسی مناسب، ایجاد پارکینگ و... به هزینه های زیادی نیازمند است البته طی مدت اخیر اقدامات مناسبی از قبیل راه اندازی پارکینگ برای کاهش بار ترافیک انجام شده است.

در این رابطه مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص وضعیت کنونی و اقدامات صورت گرفته برای آبشار مارگون در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: برای منطقه گردشگری آبشار مارگون مشاور داریم و طرح نیز تهیه و برای تصویب به کارگروه زیربنایی ارسال شده است.
   

فریدون فعالی با اشاره به اینکه در بحث زیرساختهای آن در حال فعالیت هستیم، بیان کرد: در این رابطه امسال در فاز دوم آن 300 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته و هفته آینده نیز عملیات کار شروع می شود.

وی توضیح داد: برای اینکه در یک منطقه عملیاتی شروع شود باید یک طرح مطالعاتی داشته باشد که این کار انجام شده یعنی منطقه مشاور دارد و طرح نیز ارائه شده و برنامه عملیاتی نیز تعریف کردیم و سال گذشته نیز 150 میلیون تومان هزینه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به اینکه این منطقه یک منطقه نمونه گردشگری نیز شناخته شده، بیان کرد: هرجائی که یک فرصت، پتانسیل و قابلیتی داشته و از جاذبه های گردشگری برخوردار باشد و محلی برای تفریح و تفرج مردم محسوب شود به عنوان منطقه نمونه گردشگری می تواند مصوبه بگیرد.

فعالی ادامه داد: وقتی مصوبه گرفت و منطقه نمونه گرشگری شد آن زمان دولت یکسری وظایفی دارد که سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساختها و ارائه خدمات عمومی به مردم ازجمله آن است و هدف نیز انتفاع نیست.
 
وی با اشاره به اینکه انتفاع ما نفع مردم است، اضافه کرد: این موضوع به این معنی است که مرم بتوانند محیطی که برای تفریح مراجعه می کنند راه دسترسی مناسبی داشته باشد، سکوهای برداشت آب سالم و بهداشتی داشته باشند و از خدماتی نظیر نمازخانه، سکوهای نشستن و.. نیز بهره مند باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس بیان کرد: اکنون اگر سرمایه گذار بخواهد در مناطق نمونه گردشگری کاری را انجام بدهد باید عرصه پیشنهادی را اعلام کند و طرحی برای آن داشته باشد در این خصوص اگر عرصه خصوصی باشد با ارائه طرح آن، میراث فرهنگی حمایتهای لازم را صورت می دهد و چنانچه عرصه ای نداشته باشد باید از عرصه های منابع ملی پیشنهاد بدهد که در این خصوص وقتی صلاحیت سرمایه گذار اعلام شد در قالب کمیسیونهای مربوطه ان عرصه به قیمت منطقه به متقاضی واگذار می شود.

فعالی بیان کرد: فعلا در منطقه مارگون کاری که ما داریم انجام می دهیم سرویس و خدمات عمومی به مردم است.

وی درپاسخ به سئوالی در خصوص زمان اجرای طرح ها برای منطقه مارگون بیان کرد: حدودا امسال از حوالی ابتدای تابستان یا اواخر تابستان در مواردی که میراث فرهنگی باید پیگیری کند، هزینه های لازم را صورت خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *