دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۳
ارزیابی اطلاعاتی؛

علت همکاری بی‌سابقه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل، مصر و اردن

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 487267
معاون رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از همکاری بی سابقه دستگاه های اطلاعاتی این رژیم با مصر و اردن برای مبارزه با گروه های تروریستی همانند داعش خبر داد.
علت همکاری بی‌سابقه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل، مصر و اردن
گروه بین الملل جهان نيوز ـ ژنرال «یائیز گولان» در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرده و همچنین گفته است: من درباره همکاری بین دستگاه های اطلاعاتی صحبت می کنم و سخن من درباره آشتی ملت ها نیست.

اظهارنظرهای علنی درباره بالا رفتن سطح همکاری های اطلاعاتی و حتی سیاسی بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در ماه های اخیر افزایش زیادی یافته و نشان می دهد که دوران جدیدی از روابط اسراییل با اعراب در حال رقم خوردن است.

همچنانکه منابع خبری حتی از دیدار محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در سفر اخیر به اردن و دیدار با مقامات صهیونیستی اخباری نیز منتشر کرده اند.

اما در این باره نکات ذیل قابل تامل است:

زمینه سازی برای روابط علنی سیاسی اعراب و اسرائیل

برخی ارزیابی های اطلاعاتی نشان می دهد که افزایش سطح همکاری اطلاعاتی قبل از آنکه صرفا همکاری های تخصصی اطلاعاتی باشد، فراهم کردن زمینه ها و زیرساخت های علنی شدن روابط سیاسی در آینده ای نه چندان دور است. علنی شدن روابط سیاسی قرار است بر اساس توجیه خطرات امنیتی و لزوم پایبندی به منافع مشترک در این باره صورت بگیرد.

هیچ کشوری به اندازه اردن برای اسرائیل مهم نیست

اسرائیل، امنیت اردن را امنیت خود می داند. ارزیابی های اطلاعاتی در سالهای اخیر نیز تایید می کند که هیچ کشوری به اندازه اردن برای اسرائیل دارای اهمیت نیست و پیش بینی می شود در صورت ایجاد خطر جدی برای حکومت اردن حتی مقامات نظامی اسرائیل، برای حفظ ملک عبدالله دوم به صورت مستقیم وارد صحنه بشوند. طی ماه های اخیر پادشاه اردن دور تازه ای از برخورد با گروه های جهادی و همچنین اخوان المسلمین را در کشورش آغاز کرده است. همچنین وزارت کشور اردن اخیرا فعالیت اخوانی ها را در این کشور غیر قانونی اعلام کرده است. بسیاری از کارشناسان موج گسترده فعالیت های زیرزمینی گروه های اسلام گرا و نارضایتی مردم از حکومت اردن را آتش زیر خاکستری می دانند که هر لحظه امکان شعله ور شدن آن وجود دارد. به طور کلی گروه های جهادی اسلام گرا در اردن، دشمن مشترک اسرائیل و اردن محسوب می شوند. افزایش تحرکات اسلام گراها و سرکوب آنان در ماه های اخیر، روابط اطلاعاتی اردن و اسرائیل را لاجرم افزایش داده است. ملک عبدالله دوم به دنبال حفظ حکومت خود به هر قیمتی است و صهیونیست ها هم نمی خواهند به هیچ وجه در چند متری خود یک حکومت اسلام گرای ضد صهیونیستی داشته باشند.

آشکار شدن علائم بروز یک جنگ جدید توسط اسرائیل

جزیره سینا به لحاظ تهدید نظامی برای اسرائیل اولویت استراتژیک دارد. از طرفی جزیره سینا نیز در شرایطی قرار دارد که همواره ارتش مصر از آن به عنوان منطقه قرمز امنیتی نام می برد. به همین دلیل همکاری اطلاعاتی مصر و اسرائیل در جزیره سینا سالهاست برقرار بوده است. اما آن چیزی که همکاری اطلاعاتی مصر و اسرائیل را اخیرا افزایش داده، تلاش جدی اسرائیل برای بدست آوردن برآورد از آخرین وضعیت نظامی گروه های مقاومت در فلسطین اشغالی است. برخی ارزیابی های اطلاعاتی نشان می دهد که اسرائیل در یک سال اخیر بیشترین تمرکز رای برای کسب اطلاع از آخرین میزان توانمندی نظامی گروه های مقاومت و به خصوص حماس و جهاد اسلامی در زمینه موشکی، پهباد، نیروی انسانی و  محل نگهداری تجهیزات تسلیحاتی داشته است. در این خصوص همکاری های گسترده اطلاعاتی بین مصر و اسرائیل صورت گرفته است. به همین دلیل برخی از تحلیلگران پیش بینی می کنند که حجم زیاد تمرکز سرویس اطلاعاتی اسرائیل بر شناسایی توانمندی های گروه های جهادی، علائم تدارک برای یک جنگ جدید از طرف اسرائیل در آینده نه چندان دور است.

نگرانی از عدم کنترل داعش در آینده نزدیک

مسئله دیگری که همکاری اطلاعاتی مصر، اردن و اسرائیل را افزایش داده است، پیش بینی از کنترل خارج شدن داعش در تحولات آتی نظامی در سوریه و عراق است. هر سه سرویس اطلاعاتی مذکور این برآورد را دارند که با گسترش پیروزهای محور مقاومت بر علیه داعش در عراق و سپس سوریه، داعش را از کنترل سرویس های اطلاعاتی منطقه ای و فرامنطقه ای حامی داعش خارج کرده و این حجم از تروریست ها پس از دست دادن موقعیت سرزمینی، می توانند برای اردن، مصر و اسرائیل خطر آفرین بشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *