يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۳
۲
ارزیابی راهبردی؛

چند نکته قابل توجه از خروج نیروهای روسی ازسوریه

سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 482999
ارزیابی های راهبردی، جدای از گمانه زنی ها درباره علل خروج تاکتیکی نیروهای نظامی روسیه از سوریه، واقعیت های دیگری را بیش از پیش نمایان می کند.
چند نکته قابل توجه از خروج نیروهای روسی ازسوریه
گروه بین الملل جهان نيوز ـ درباره خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه تاکنون گمانه زنی های متعددی شده است. برخی تحلیلگران معتقدند پوتین با خروج نیروهای خود از سوریه عملا وارد یک معامله بزرگ با آمریکا شده است. از سویی برخی دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند که پوتین به هدف گذاری هایی که تعیین کرده بود رسیده و از روز اول نیز مشخص بود که پوتین قصد حضور دراز مدت نظامی در سوریه را نداشته است. به این موارد گمانه زنی های دیگری را نیز می توان اضافه کرد ولی ارزیابی های راهبردی، جدای از این گمانه زنی ها، واقعیت های دیگری از این مسئله را بیش از پیش نمایان می کند:

الف) تجهیزات نظامی روسی، از سوریه خارج نمی شوند

هر آنچه درباره میزان خروج تعداد حقیقی نیروهای روسی از سوریه، گمانه زنی شود، یک واقعیت را نمی توان انکار کرد که در چندین ماه اخیر، تجهیزات نظامی گسترده ای از روسیه به سوریه وارد شده که هیچکدام در لیست خروجی از این کشور دیده نمی شود. سامانه اس 400 یکی از آنها تجهیزات استراتژیک است. این تجهیزات آنقدر مهم هستند که بتوان گفت معادله نظامی در سوریه را تا مدت ها تغییر داده است.

ب) ایجاد زیرساختهای نظامی روسیه در سوریه در کنار خروج تاکتیکی نیروها

روسیه اینک در سوریه به پایگاه های نظامی دست یافته که هر لحظه امکان بازگشت وسیع تر نظامیش را به این کشور تسهیل کرده است. در واقع روسیه در سوریه به زیرساخت های یک تاثیرپذیری پایدار در حوزه نظامی دست یافته که خروج بخشی از نیروهای نظامیش را در سطح یک اقدام تاکتیکی پایین آورده است.

ج) کارنامه موفق پوتین در سوریه

پوتین بیش از انتظار بسیاری از تحلیلگران غربی در مسئله سوریه کنش نظامی و سیاسی داشته است. سوریه اینک به بخش انکار ناپذیر کارنامه سیاست خارجه پوتین تبدیل شده است. پوتین دیگر نمی تواند از سوریه دست خالی برگردد.

د) روسیه یک حلقه از فضای نظامی سوریه محسوب می شد نه همه آن

جمهوری اسلامی یکی از اصلی ترین هدف گذاری هایش حفظ نظام بشار اسد در دمشق بود که با تدبیر ورود نظامی روسیه این مسئله کاملا تثبیت شد. ایران به هدف گذاری استراتژیکش نه تنها دست یافته بلکه با ورود نظامی روسیه اینک در جبهه های متعدد نظامی، زمینه های آسیب پذیری مخالفان اسد مهیاتر شده است. بخشی از استراتژی حضوری نظامی روسیه بر این پایه بود که قرار بود نیروهای هوایی روس با هماهنگی ایران و بمباران شدید، عملیات در زمین را برای ارتش سوریه و حزب الله فراهم کند. بر این اساس روسیه یک حلقه از فضای نظامی سوریه محسوب می شد نه همه آن؛ آزادسازی چند روز پیش شهر تاریخی تدمر یکی از همین دستاوردها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
اگر یک مرد در داعش می بود، وسط جمعیت مردم عراق و سوریه، خمپاره کور پرتاب نمی کرد. و در حقیقت میومد وسط میدون و مبارز طلب می کرد.
کی گفته حماقت به درد نمی خوره؟! میخوره ولی بدرد رژیم غاصب، جعلی و کودک کش صهیونیستی.
ای خدا :مگه ما برای مردم سوریه رئیس جمهور مشخص می کنیم.