چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲
۴
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا:

باید واقعیت برای مردم تبیین شود/ با لغو تحریم‌ها هیچ بهانه‌ای برای بی‌تحرکی اقتصادی پذیرفته نیست

پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب: 433692
بر خلاف برخی دروغ پردازی ها، نیروهای انقلاب نه با اصل مذاکره بر اساس احترام و حقوق متقابل مخالف بوده و هستند و نه طبعا با تلاش های هدفمند و حساب شده دیپلماتیک برای تحصیل منافع ملی مشکلی دارند. عمده نگرانی ها در این چند سال، حول یک مساله اساسی دور می زد و هنوز هم دور می زند که آیا نتیجه مذاکرات- در دراز مدت- منافع ملی مردم ایران را تامین می کند یا خیر؟
باید واقعیت برای مردم تبیین شود/ با لغو تحریم‌ها هیچ بهانه‌ای برای بی‌تحرکی اقتصادی پذیرفته نیست
به گزارش جهان، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در یادداشتی نوشت:
جا دارد در ابتدای کلام به تیم مذاکره کننده خسته نباشید عرض کنیم.

بر خلاف برخی دروغ پردازی ها، نیروهای انقلاب نه با اصل مذاکره بر اساس احترام و حقوق متقابل مخالف بوده و هستند و نه طبعا با تلاش های هدفمند و حساب شده دیپلماتیک برای تحصیل منافع ملی مشکلی دارند. عمده نگرانی ها در این چند سال، حول یک مساله اساسی دور می زد و هنوز هم دور می زند که آیا نتیجه مذاکرات- در دراز مدت- منافع ملی مردم ایران را تامین می کند یا خیر؟ خوب، پاسخ این سئوال را باید شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بدهند و انتظار می رود در این بررسی، مجذوب فضای احساسی- تبلیغی نیز نشوند.

این توقع منطقی است که هیچکدام، مردم را نامحرم تلقی نکنند و به صراحت و بدون سانسور، هزینه- فایده این توافق را برای مردم شرح دهند. برای امثال بنده، خوشحال کننده تر از این واقعیت نخواهد بود، اگر پاسخ این بررسی ها مثبت باشد و از زبان مسئولان که امانتدار مردم به شمار می روند بشنویم که آنچه داده می شود با آنچه گرفته می شود ارزشی برابر دارد. پس از این، تازه آنچه محل توجه خواهد بود، برنامه دولت برای ضمانت بخش کردن تحقق تعهدات ۵+۱ و جلوگیری از بازی هایی است که به خصوص امریکا استاد آن در جهان به شمار می رود.

در این جهت، یادآوری چند نکته دیگر نیز ضروری است :

اولا؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این توافق به هیچ وجه به منزله کمرنگ شدن گفتمان استکبار ستیزی و عدالت گرایی در صحنه جهانی نیست. لذا همانطور که معظم له تاکید داشتند، جوانان انقلابی باید فصل تازه ای از استکبار ستیزی را برای رسیدن به جهانی خالی از ظلم و جنایت از سوی قدرتهای غربی، آغاز کنند.

هیچ کس در ایران فراموش نمی کند که ایالات متحده به عنوان شیطان بزرگ، سرمنشأ اکثر مظالم و گرفتاری هاست و تا در جای خود نشانده نشود، جهان روز خوشی را تجربه نخواهد کرد.

ثانیا؛ جمهوری اسلامی به مدد الهی و به خواست اکثریت مردم ایران، هیچگاه از یاری رساندن به مظلومین و پابرهنگان جهان و مقابله هوشمندانه با جریان فریب و نیرنگ در جهان، و روشنگری درباره آنچه دستگاه های تبلیغاتی غرب به دنبال مخفی سازی آن از افکار عمومی جهان هستند، منصرف نخواهد شد و انشاالله این یاری رسانی ها و روشنگری ها روز به روز تقویت خواهد شد.

ثالثا؛ بعد از لغو تحریم های ظالمانه و نامشروع، دیگر هیچ بهانه ای برای بی تحرکی اقتصادی و دست روی دست گذاشتن در جهت رونق بخشی به اقتصاد کشور، پذیرفته نیست و بهتر است دولت محترم با طراحی های دقیق و عالمانه، و آوردن عناصر توانا، پرانرژی، خوش سابقه و دست پاک به صحنه، شرایط اقتصادی کشور را که البته به غلط یکجا به تحریم ها پیوند خورده بود اصلاح کند. البته شکی نیست که تا چند دهه آینده، بهترین نسخه برای درمان بیماری های اقتصادی ایران و رسیدن به شکوفایی اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و اتکاء به ظرفیت های داخلی است و اگر به هر دلیل این نسخه کنار گذاشته شود، اقتصاد کشور هیچگاه در جایگاه شایسته خود قرار نخواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما بهتر است به کار خود مشغول شوید و دلواپس نباشید
مهدی ازپیشوا
حرفش حسابه
امیر
کی هست ایشون؟؟؟؟؟؟؟
شرط ان است که تو ... بیشتر کار کنی