دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۱۰
۵۱
در واکنش به آخرین اظهارات ابطحی؛

وقتی که محکوم فتنه ۸۸ نیمی از مردم را نمی‌بیند

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 340155
چطور می‌توان چشم بر این نکته بست که پیروزی شکننده به دست آمده تنها با ۰.۷ درصد بیشتر از حد نصاب اکثریت آرای مأخوذه محقق شد؟
وقتی که محکوم فتنه ۸۸ نیمی از مردم را نمی‌بیند
گروه سیاسی جهان نيوز: محمدعلی ابطحی، از محکومان فتنه ۸۸ طی یادداشتی در روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: به نظر می‌رسد تا پایان کار مجلس نهم که با بخشی از زمان روی کار بودن دولت روحانی همزمان است، شاهد چالش‌هایی بین این دو قوه خواهیم بود. حتی می‌توان گفت برای بهبود این رابطه راه‌حلی وجود ندارد زیرا اختلافات این دو نهاد از اندیشه‌های متفاوت این دو قوه نشات می‌گیرد که مانع صلح دائم بین آنها خواهد شد.

وی مدعی شده است که «اصولگرایان مخصوصا طیف تندرو آنها می‌دانند که در انتخابات مجلس آینده جایگاه مردمی نخواهند داشت و در مجلس جایی برای آنها وجود ندارد. در انتخاباتی که برگزار شود این طیف جایی نخواهند داشت زیرا رای مردم در ۲۴خرداد «نه» گفتن به تمامی رویه‌های گذشته بود.»

آقای ابطحی باید بداند اگر پاسخ برخی از ایرانیان در ۲۴ خرداد، رأی به گفتمان حجت‌الاسلام روحانی بوده است، حال، آن بخش ۴۹.۳ درصدی را که به نامزدهای اصولگرا رأی داده اند، چگونه می‌توان نادیده گرفت؟ انبوه مردمی که شاید از نظر ابطحی، غیرقابل‌ملاحظه و بی‌اهمیت هستند. چطور می‌توان چشم بر این نکته بست که پیروزی شکننده به دست آمده تنها با ۰.۷ درصد بیشتر از حد نصاب اکثریت آرای مأخوذه محقق شد؟ مگر آنکه ذوق‌زدگی بیش از حد، غرور را بر فضای فکری و رفتاری انسان حاکم کند.

آیا آقای ابطحی از ملحوظات، مقدورات و محذورات دموکراسی اکثریتی که دل در گرو آن دارند و آن را غایت القصوای حکومت‌داری می‌دانند، اطلاعی دارند؟ مگر مطلع نیستند که دموکراسی اکثریتی و غیرمتعهد نیز لااقل در حفظ حقوق اقلیت، هرچند کم تعداد باشند، متعهد و مکلف است و اگر این نباشد، دیگر سخن از دموکراسی، یاوه‌ای بیش نیست. با این حال، ابطحی چگونه می‌تواند با نگاه تحقیرآمیز و تلویحی، اقلیتی این‌چنین بزرگ را کناری گذاشته و حتی داخل پرانتز هم ننهد؟

آیا وی از الزامات جامعه مدنی، به‌عنوان جامعه بهین و آرمانی گفتمان اصلاحات، کمترین آگاهی ندارد که چنین رطب و یابس را به هم بافته و به جای همه مردم هم رأی می‌دهند و هم قضاوت می‌کنند؟ نیک می‌دانیم که جامعه مدنی، شامل همه مردم می‌شود نه بخشی از آنها. این اشتمال و شمولیت حتی مخالفان دموکراسی را نیز شامل می‌شود؛ حتی بزهکاران یک مرز و بوم که رفتاری مدنی ندارند را هم دربرمی گیرد.

باید اضافه کرد که ابطحی اظهار داشته است که میان منادیان اعتدال و اصول‌گرایان، راه حلی برای وفاق و پرهیز از افتراق وجود ندارد. با این وصف و صرف‌نظر از این که این خود اصلاح طلبان هستند که سعی در اختلاف‌افکنی میان دولت و مجلس دارند، تکلیف دعوت امثال محمدرضا خاتمی برای رسیدن اصول گرایان و اصلاح‌طلبان به یک لیست مشترک، مشخص و در زمره اباطیلی تمام‌عیار است.

تلاش اصلاح‌طلبان برای نشان دادن وجود شکاف میان مردم و اصول‌گرایان به منزله نشانگاه خویش و همراه‌کردن آنان در رقابت‌های انتخاباتی آینده، نمود خود را در اظهاراتی همچون اظهارنظر ابطحی و نیز محمدرضا خاتمی نمایان می‌سازد. ابطحی، تضعیف روحیه اصولگرایان خصوصا جناح با پرنسیپ‌تر (اصولگراتر) و انقلابی‌تر، با القا‌کردن رأی‌نیاوری آنان و نیز محمدرضا خاتمی با درافکندن وسوسه ائتلاف با اصولگرایان اعتدالی -به تعبیر خود- سعی در ایجاد شکاف و تزلزل در بدنه اصول‌گرایان دارند. لازم می‌نماید که اصولگرایان نسبت به القائات این‌چنینی واکنشی دور از تصور افرادی چون ابطحی و خاتمی داده و بیش از پیش بر ضرورت اتحاد واقف باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقا اینا وقتی 12 میلیون کم آوردند، بسیار بودند!
انتظار دارید حالا برای 200 هزار رای اضافی خود کشی نکنند؟
United States
در انتخابات بعدی شکست سنگینتری در انتظارتونه
يعنی ازالان انتخابات رو باختین وفتنه دیگه ؟بی خیال بابا
باشه!
خواهشا احترام همدیگرو نگه دارید
این چه وضعشه!
خخخخخخخخخخخخخخ
خواهیم دید
اون موقع باز نریزید تو خیابون
...
که این دفعه سر مار رو له میکنیم
با این اوضاع فکر کنم برعکس میشه...
این دولت بیشتر حرف میزنه تا عمل
ما فرزند کربلاییم، هر چه در توان دارید بر علیه ما مجهز شوید.
بمانیم، شکست شما مفتضحانه خواهد بود.
بمیریم، در محضر شهدا سر افرازیم.
...
اقا فرمودند ما دیگر در شعب ابوطالب نیستیم . پنبه ها را از گوشتان بیرون بیاورید . ما فرزندان خیبریم
Iran, Islamic Republic of
الخیر فی ما وقع انشا الله

باید برا انتخابات بعدی کار کرد
United States
می ترسم باز این قماش رای نیارن بگن تقلب شده!
خدا کنه زیرش نزنن!!!
چقدر جالب شده ، این آقا که افراط هم باید جلوی آن لنگ بیندازد دیگران را به افراط کاری محکوم می کند ، مثل اینکه فراموش کرده که می گفت خاتمی به خاطر خیانت وارد فتنه 88 شد ، وقتی رو رئیس خودشون اسم خائن بذارن ، حساب کنید که این ...ها دیگه چه تعریفی خواهند داشت...
ضمن اینکه به 7 درصدی ها توصیه می کنیم از الان یه نیرو پرورش بدن اینقدر خودشون رو به دیگران نچسبونن...
ابراهیم
به نام خدا
میخواستم اصلاحیه بزنم ببخشید بی موقع پریدم وسط کلامتون.اینا هفت دهم در صد بیشتر نیستن که فکر کنم یه مقداری هم تو این چند ماه هم ریزش داشتن.
در کل کشور فقط چهار میلیون نفر هستید
مشکل اینه که شما به دنبال قدرت هستید و به آن می بالید و ما به دنبال اعاده ارزش های انقلاب،
برای ما برد و باختی مطرح نیست.
اگر مورد اقبال مردمی قرار بگیریم به مسئولیت مان فکر می کنیم و اگر رأی نیاوریم سبک بارتر خواهیم بود.
اما طبق وصیت حضرت امام و شهدا وظیفه داریم در این مسیر حرکت کنیم.
...
و نگذاریم انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان بیفتد
United States
چطوری؟
تو انتخابات باید دقت کنیم
شما برو 7 درصد رو بشمار ، 7 درصدی...
چه دويست هزار كم چه دويست هزار زياد اين آقايان بردند و تا هشت سال در خدمت اين عزيزان خواهيم بود و شكي در آن نيست پس بياييم براي اعتلاي مملكت و انقلابمان كاري كنيم با نمودار و جدول كاري از پيش نمي رود.
خودکشی لازم نیست ....
Iran, Islamic Republic of
داداش توجه کن

از کل افراد جامعه 50 میلیون واجد شرایط بودند

از این 50 میلیون 18 میلیون به روحانی رای دادن


یعنی 32 میلیون نفر یا رای ندادن یا به روحانی رای ندادند. اینها در اقلیتند فقط سر و صداشون زیاده


37 درصد در مقابل 63 درصد مخالف
مطمینا اونایی که رای ندادند با شما نیستند
زحمت نکش
مهم اینه که با تو هم نیستند
احمد
اونایی که رای ندادند اگه رای بدهند به کی رای میدهند؟
United States
مطمئن باش به احمدی نژاد نیست
United States
تا انتخابات مجلس صبر کن برادر
...
البته بقیه که بقول مشاور ارشد .....
شب درازه و به همراه قلندر ما هم بیدار
saeed
امار انتخابات رو به صورت تعداد رای ها اعلام کنین نه درصدی ... اون نیمه ای که به اقای روحانی رای ندادن نیمی از ملت نیستن و البته اون نیمی هم که به اقای روحانی رای دادن هم نصف ملت نیستن ... 75 میلیون جمعیت داریم ... 50 میلیون واجد شرایط .... 36 میلیون رای دادن پس فقط نصف ملت رای دادن و از این نصف هم به روحانی رای داده و بقیه به اونیکی ها ... نصف ملت رای ندادن .... اوناییکه رای ندادن به کی نزدیکترن به روحانی یا یکی مثه جلیلی ؟؟؟؟؟؟؟ یا .... لطفا نصف ملت نصف ملت نکنین با این درصدها نمیشه ملت دو نیم کرد ..
تا قبل از فتنه 88 مردم به انتخابات این طوری نگاه نمی کردند و در مقابل هم صف آرایی نمی کردند ما با هم می رفتیم رأی میدادیم و بعد هم با اظلاع از رأی یکدیگر به هم رفیق بودیم.
به خاطر فتنه 88 داماد خواهرم که طرفدار داغ موسوی بود همسرش را در خانه به جرم اینکه فهمید به احمدی نژاد رأی داده کتک زد و بعد هم او را با تهدید در حالی که سه فرزند خردسال داشتند طلاق داد.
واقعا هنوز توی این توهم هستید که رای به ولایتی / رضایی/غرضی و بخش قابل ملاحظه رای قالیباف رای به شماهاست؟!!!!!
در زمان جاهلیت هر قبیله برای اینکه برتری خود را به رخ طرف مقابل بکشد می آمد و تعداد افراد قبیله را شمارش می کرد و می گفت چون تعداد ما از شما بیشتر است ما قدرتمندتر و برتر هستیم!
طرف شکست خورده می گفت قبول نیست زنان حامله دو نفر هستند و بعد برای اثبات نفرات می رفتند و دوباره سرشماری می کردند!
ولی باز طرف شکست خورده می گفت قبول نیست و این بار می رفتند مرده هایشان را هم لیست می کردند تا ببینند تعداد کی برتر است!
البته گاه این دعوا به همین جا ختم نمی شد و کار به زور آزمایی شمشیرها می کشید!
Iran, Islamic Republic of
این ؛شماها؛ از نظر جنابعالی کی ها هستند؟؟ یک مشت ... ؟؟ این ماها که جنابعالی با تمسخر می گویید حق رای داریم؟؟ حق حیات داریم؟؟ ماها از نظام دفاع می کنیم یا نه؟؟ اصلا آنانی که به روحانی رای ندادند با کی هستند؟؟ یعنی الان روحانی تامین کننده نظر ایشان هم هست که داپم آنان را هم ضمیمه آراء‌ روحانی می کنید؟؟؟
United States
شک نکن ولایتی می رفت کنار انتخابات می رفت مرحله دوم و مرحله دوم هم شکککککک نکن قالیباف رئیس جمهور بود
غرور،مثل افت تمام هستی ومحصول راازبین میبرد!به رفع مشکلات ملت صبور بیندیشید،عین تیم های ابی وقرمز برای هم کری نخوانید که حتما از جام جهانی باز می مانید!














!
احسنت خیلی زیبا بیان کردی. رهبری هم نظرشان همین است. در فتنه 88 خواستن که مردم مانند قبل با هم همدل باشند. در این انتخابات هم به امثال بنده که کاندیدای مورد نظرم رأی نیاورد امر کردند که تا جایی که می توانید با دولت همراهی کنید.
ما هم اطاعت کردیم.
دیکتاتوری اصلاح طلبا همینه دیگه، مگه تو همون روز انتخابات شوراها نبود و اصولگراها حداکثر مطلق رو اوردن؟ بذا خوشخیال اینجوری فکر کنه تا در انتخابات مجلس واقعیتو بفهمن
amir
Iran, Islamic Republic of
از نطر سیاسی نمیشه گفت سایر کاندیدا ها ی گفتمان داشتن پس نمیشه اونا رو در جناح مقابل دکتر روحانی قرار داد
دوستان تورو به خدا از پنجره ای مشخص به اتفاقات نگاه نکنید
قریشی
به نظر من حالا یک چیزی گفته. چرا باید به این وطن فروشان اینقدر اهمیت بدهید. مگر همینها نبودند که ادعای تقلب در انتخابات 88 کردند و همگی چه علنا چه پنهانی گفتند غلط کردیم. چرا جهان نیوز به این خود فروخته ها اهمیت می دهد؟ اینها دنبال مطرح شدن هستند.
United States
وطن فروشی مال یه دیقشه!
سلام
آره! اصولگرایان جایگاهی در بین مردم ندارند بلکه اونی که چند سال پیش تو وبلاگش نوشته بود : "من می خورم پس هستم"!!!! رو سر ملت جادارد!!!
یکی نیست بهشون بگه ملت اونقدر ها که شما فکر می کنید آلزایمر ندارن و این افکار و اعمال شمارو به این زودیا فراموش نمی کنن پس لطفا دور برندارید و دچار توهم فانتزی نشوید...!!
...
بابا رو رو برم .خوش خیال با یه نسیم جبهه عوض کردی . اقای حزب باد کی بود توی تلویزیون و جلو مردم اون حرفهارو زد؟
تقصیر شما نیست هوا کمی گرم شده خیلی ها جون گرفتند و توهم ازارشون میده
مهدی مرادیان سرخی
Iran, Islamic Republic of
سلام
مگه ببخشید همین مردم نبودن که بین آقای هاشمی و دکتر احمدی نژاد نـــــه تاریخی گفتن به اصلاح طلب ها
بعضی ها مطمئن باشن که مردم همون مردمند
البته یه جورایی این اصلاح طلبا حق دارن چون شاعر میگه: گدا که معتبر شود از خدا و خلق خدا و... بی خبر شود
Iran, Islamic Republic of
یک واقعیت را باید در نظر گرفت و آن اینست که گفتار و کردار احمدی نژاد در طول هشت سال ریاست جمهوری و حمایت گسترده اصول گرایان از جرایم و تخلفات مسئولین دولتی اعتبار سیاسی اصول گرایان را بر باد داده است کابوس احمدی نژاد همچنان روح ملت را آزار می دهد و عکس العمل مردم طرد اصول گرایان است تنها راه ترمیم آبروی از دست رفته اصول گرایان این است که تا چند سال تلاش کنند که با اصلاح طلبان مواضع مشترک بگیرند و خود را از احمدی نژاد و کارهایش تبرئه کنند در غیر این صورت دیگر پایگاهی در میان مردم نخواهند داشت و مجبورند در سطح همین دو درصد یا پنج درصد باقی بمانند .
واقعیت این است که انصاف و مرام در بین امثال شما کیمیاست و نایافتنی.
اولا اصولگرایان اگر تنها طیف نباشند جزو اولین ها بودند که در برابر انحرافات و تخلفات دولت گذشته ایستادند و اگر به مجلس و امار مخالفان اقدامات غلط دولت قبل نگاه کنید افراد شاخص اصولگرا را خواهید دید در حالیکه اغلب اصلاح طلبان یا سکوت کرده بودند و یا دنبال راهی جهت دریوزگی دولت قبل می بودند

ثانیا رای شکننده به دولت فعلی حاکی از سردر گمی ملت در انتخاب فرد مناسب بود که اقبال روحانی را برگزید

ثالثا با لغز خوانی و تهمت پراکنی به اصولگرایان وجهه اصلاح طلبان که سرشار از خیانت و وطن فروشی و لگدمال کردن ارزشها و اعتقادات ملت است تطهیر نخواهد شد و ان شا الله در مجلس آتی مردم این مساله را به رخ همه انها خواهند کشید
علی
واقعن که تحلیلتان خیلی الکی هست مگه وقتی احمدی نژاد ریئس جمهور بود فرصت نفس کشیدن به اقلیت داد الان یاد دموکراسی افتادید !
United States
چون شما نپسندیدی شد الکی؟؟؟؟
امير
جليلي با ١٢.٤ در صد از رضايي با ١٣.٢ جلوتره يا گراف اشتباه در ضمن چند نفر به يه نفر
United States
ابطحی اینجا ابطحی اونجا ابطحی همه جا!
به نظر من این نقد وارد نیست