شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱۰
۱۸
استراتژی‌های جریان دوم خرداد در رقابت انتخاباتی 92

اشک تمساح اصلاح‌طلبان با پیاز تند دولت

اعتراف خاتمی، کروبی و هاشمی در بی‌توجهی به مشکلات اقتصادی مردم
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۳۱
کد مطلب: 273679
مشکلات اقتصادی امروز چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. همچنین نمی توان سهم سوءمدیریت داخلی کنونی را در به ثمر نشاندن خواست تحریم کنندگان خارجی در نظر نگرفت، اما راه حل این مشکلات قطعا نزد اصلاح طلبان نیست؛ چراکه برخی مشکلات امروز ریشه در تصمیمات نادرست اقتصادی روزهای زمامداری کارگزاران و اصلاح طلبان دارد.
اشک تمساح اصلاح‌طلبان با پیاز تند دولت
جهان نيوز - گروه سیاسی:
مدتهاست که عناصری از جریان به اصطلاح «اصلاح طلب» برای فرار از اشکالات متعدد دوران سازندگی و دوم خرداد و خطای سنگین خود در به وجود آوردن افتضاح فتنه 88 و حمایت و سکوت درباره آن، استراتژی بامزه ای را در پیش گرفته اند. این افراد دائما با بزرگنمایی برخی اشکالات خصوصا سیاه نمایی معضلات اقتصادی کنونی، خود را منجی آینده اقتصاد ایران قلمداد کرده و بهترین شعار را برای رقابت 92 نجات اقتصادی برگزیده اند. این استراتژی که از سوی سایر عناصر این جریان هم پیگیری شده است، کاملا مردود بوده و گلایه امروز ایشان درباره مشکلات اقتصادی، از جانب مردم اشک تمساح تلقی خواهد شد؛ چرا؟

اولا ـ مشکلات اقتصادی امروز چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. همچنین نمی توان سهم سوءمدیریت داخلی کنونی را در به ثمر نشاندن خواست تحریم کنندگان خارجی در نظر نگرفت، اما راه حل این مشکلات قطعا نزد اصلاح طلبان نیست؛ چراکه برخی مشکلات امروز ریشه در تصمیمات نادرست اقتصادی روزهای زمامداری کارگزاران و اصلاح طلبان دارد. رواج الگوهای غربی، مصرف زدگی و اشرافی گری از زمان دولت سازندگی آغاز شد و در دوره اصلاحات هم ادامه یافت و کوتاهی در اجرای تکلیف قانونی هدفمند کردن یارانه ها خصوصا در بخش انرژی در زمان دوم خرداد اتفاق افتاد.

مردم فراموش نکرده اند که در دولت آقای هاشمی برای پیشبرد «توسعه اقتصادی» مدنظر خود، تورم 50 درصدی به مردم تحمیل شد و برای مهار اعتراض مردم، دولتمردان در لایحه بودجه پیش بینی واردات تجهیزات سرکوب نمودند و حتی به صراحت در رادیو بیان کردند که همانطور که در جنگ عده ای شهید شدند برای توسعه اقتصادی باید عده ای زیر چرخهای توسعه فدا شوند!

مردم فرموش نکرده اند که اوج هنر اقتصادی دوران دوم خرداد این بود که در پایان عمر دوره اصلاحات بدون پیش بینی هزینه جبرانی برای مردم، تصمیم گرفتند به یکباره قیمت حاملهای انرژی را جهانی کنند و بار مشکلات ناشی از آن را به دوش دولت و مجلس بعدی بیندازند که با طرح تثبیت قیمتهای مجلس هفتم ناکام ماند.

ثانیا ـ شعار محوری جریان دوم خرداد «توسعه سیاسی» بود و عناصر محوری این جریان ضمن اذعان به معضلات متعدد اقتصادی مردم در دوران دوم خرداد، به صراحت اعتراف کرده اند که هیچگاه مشکلات اقتصادی مردم برایشان مهم نبوده است و بیشتر سیاسی کار کرده اند. به عنوان چند نمونه جملات زیر را مرور می کنیم:

* محمد خاتمی رئیس دولتهای هفتم و هشتم: «طبق نظرسنجی ها، مشكل 70 درصد مردم، معضلات اقتصادي است.» (روزنامه همبستگي: 3/4/1380)

* مهدي كروبي رييس مجلس ششم: «امروز جامعه با مشكلات زيادي همچون كمبود سرمايه‌گذاري، عدم اشتغال و بيكاري،‌كمبود دارو و درمان، ‌مسكن و مشكلات ازدواج جوانان كه اين قدر از آنان دم مي زنيم، روبروست. چون فضاي بعد از دوم خرداد 76 به گونه اي شكل گرفته كه بيشتر جناحي است، ممكن است ما در پرداختن به مسايل اصلي كاملا موفق نبوديم و در كارنامه مجلس ششم تا اينجا، موضوع هاي سياسي و مطبوعاتي بيشتر به چشم مي خورد.» (رسالت: 5/10/1379)

*محمد هاشمی رفسنجانی، عضو مرکزیت کارگزاران سازندگی: «94 درصد مطالبات و مشکلات مردم بيکاري، تورم و گراني و عدم امنيت اجتماعي است که مسئول و متولي اغلب يا همه آنها مستقيماً جناح چپ، دولت و مجلس است.» (کیهان، 15/2/1381)

*محمدرضا خاتمی دبيركل حزب منحله مشاركت: «امروز بيشترين انتقاد به دولت اقتصادي است كه در جاي خود مي تواند انتقاد بر حقي باشد.» (کيهان: 19/2/1380)

*بهزاد نبوی نایب رئیس مجلس ششم و فعال فتنه 88: «مجلس ششم و دولت اصلاحات نتوانستند خواست و نظر مردم را محقق كنند، البته اختلاف نظر من با مخالفان اصلاحات درون حاكميت و نظام اين است كه من خواستها و انتظارات مردم را آن چيزي كه آنها مي گويند، نمي دانم..... هيچ كس از خاتمي انتظار حركت‌هاي اقتصادي عظيم را نداشت؛ مردم خاتمي را به خاطر شعارهاي ديگري انتخاب كردند.» (شرق: 29/7/1382)

* رجب علي مزروعي، نماینده مجلس ششم و خارج نشین فعلی: «قرار نيست مجلس ششم، مسائل اقتصادي را دنبال كند.» (کيهان: 28/8/1379‌)

* قدرت‌الله عليخاني: «مردم امروز مشكلاتي دارند كه تحمل آنها بسيار دردآور است... آيا در چنين شرايطي مي توانيم با تصويب طرح‌هايي مانند اصلاح قانون مطبوعات پاسخگوي مردم باشيم؟!» (رسالت، 14/4/1379)

*حمیدرضا جلایی پور: «ما اصلاح طلبان یک چیز خیلی مهم را خوب ندیده بودیم. ما 10 میلیون نفر با شرایط دشوار اقتصادی در این جامعه داریم و آنها را اصلا ندیده بودیم... دولت خاتمی و مجلس ششم و روزنامه های اصلاح طلب یک طرح رفاه اجتماعی موثر برای این 10 میلیون نفر نداشتند.» (مهرنامه، بهمن 1391)

بنابراین به صراحت می توان گفت سوار شدن امروز اصلاح طلبان بر موج نارضایتی اقتصادی مردم چیزی جز فریب و نیرنگ نیست و حافظه تاریخی مردم هم به خوبی این موارد را به یاد دارند.

ثالثا ـ اصولگرایان زیادی بودند که ساکت نبوده، منتقد نحوه اجرای طرحهای اقتصادی دولت کنونی بودند. اساسا عمده انتقادهای برخی اصولگرایان منتقد دولت احمدی نژاد، از سوی عناصر اقتصادی مجلس اصولگرا مطرح می شد که ضمن تاکید بر ضرورت هدفمندی یارانه ها بر اجرای تدریجی آن تاکید داشتند و نسبت به عواقب زیانبار اجرای نادرست قانون خصوصا عدم پرداخت سهم حمایت از تولیدکننده هشدار داده بودند. به راستی اگر دولتمردان با هشدارهای اقتصادی دلسوزانه معامله سیاسی نمی کردند و قانون هدفمندی یارانه ها به درستی و مطابق نظرات کارشناسی مصوب و مصرح در قانون اجرا می شد، امروز شاهد ادعای وقیحانه نجات اقتصادی از سوی اصلاح طلبان می بودیم؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این حضرات می گفتند مردم برای مرگ موش هم صف می ایستند و اینگونه مردم را تحقیر می کردند حالا میخوان بیان نجاتشون بدن؟!
اصولگرایانی که منصفانه دولت را نقد کردند و خوب و بدش را با هم دیدند باید خودشان بیان و اصلاح کنن
تا سياست درست نشود اقتصاد درست نمي شود يعني درست شدن اقتصاد مستلزم سر كار امدن انسانهاي درست و عاقل و عادل است و اين مهم تنها با سياست درست امكان دارد
ایران
United States
واقعا کل استدلال گروه سیاسی واحد جهان نیوز برای اینکه اصلاح طلبها تو انتخابات رای نمیارن همینه ؟
حتما کلید پیش ی آقای احمدی نژاد دیگه هست ؟
آقا یعنی الان وضع مملکت خیلی بهتره ؟
...
همچین میگید انگار اصلا ما زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی زندگی نکردیم ... آقایون اون زمان وضعیت خیلی خیلی خیلی بهتر بود.
مثل اینکه شما که از طرف کل مردم ایران صحبت می کنی! اصلا متن را نخوندی؟!
خود این حضرات از خاتمی تا هاشمی از کروبی تا بهزاد نبوی می گفتند ما اقتصاد مردم برامون مهم نبوده و نیست
تازه قبول داشتند که گند زدند و مشکلات اقتصادی مردم را بیشتر کردند
محمد
United States
کاش برای آقای احمدی نژاد هم اقتصاد مهم نبود ولی وضعیت ما مثل زمان آقای خاتمی بود .

ما یادمون نرفته که تورم ما از نظر خیلی ها 15 درصد بیشتر نبودو نیست و برای اثبات این نرخ تورم همه کاری کردن ( سایت های مربوطه رو بستن ، بانک مرکزی نرخ تورم رو اصلا انتشار نداد، به دیگران انگ نفاق زدن و ... ) ولی آیا 15 درصد بود ؟؟؟
اشکالی نداره اون زمان 15 درصد بود ... الان چنده ؟
مصطفی
وضع شما بهتر بود . از وضع بقیه مردم خبر داشتید ؟ ما نمیگیم وضع اقتصادی مملکت خیلی خوبه . اما اینجوری که آقایان خاتمی و غیره سیاه نمایی میکنند نیست . ما حرف امثال خاتمی رو قبول نداریم . چون میخواهند از آب گلالود ماهی بگیرند و از فرصت ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند . چون حرفاشون از سر دلسوزی نیست
Iran, Islamic Republic of
يعني زمان خاتمي وضعيت زندگي تو از الان در آمريكا هم خيلي بهتر بود؟
يا نكنه تو هم از رانت خوار هايي بودي كه در رفتي؟
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی ..
بعضی از دوستان از وی پی ان و . . . استفاده میکنن به همین دلیل کشورشون ممکنه جای دیگه نمایش داده بشه . در ضمن کسانی که در خارج از کشور هم ساکن میشن هم جزء مملکتمونن و حق رای دارن .
دلایل رفتن به خارج ممکنه ادامه تحصیل و ... هم باشه . بهتره دیدمون رو عوض کنیم .
سرمایه گذاری سنگین در جهت توسعه اقتصادی که اظهر من الشمس است عامل تورم سنگین شده بود. تورم الان همان ریشه را دارد؟ چرا خود را گول می زنید؟
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز جهان نیوز تمام حرفهایتان درست است اما تمام صحبتهای اصلاح طلبان در آن روزها این بود که آنها یک حدی را برای وضعیت معیشت مردم قائل بودند و نگران رسیدن به آن حد بودند که استانداردها مشکل پیدا نکند مثلا دلار 1000 تومانی تابوی آنان بود یا برنج 1500 تومانی یا بنزین 300 تومانی تمام اینها را بگذارید کنار نفت 8 دلاری سال 78 تا نهایتا 30 دلاری سال 84 اما اگر آنان میدانستند که روزی استانداردها با خاک یکسان میشود و قیمت ها به وضع کنونی میرسد آنهم با نفت 140 دلاری از وضعیت آنروز نه تنها نگران نبودند بلکه به آن افتخار هم میکردند
بی نام
آقای نویسنده این نکاتی که گفتی در دوره خاتمی اتفاق افتاده حداقل استرس را به مردم وارد نکرده است مردم با آسودگی خاطر زندگی می کردند اگر بگذارید آقای خاتمی کاندید ریاست جمهوری آن وقت خواهید دید با ارای بالا انتخاب خواهد شد .
United States
مردم اون موقع هم ارامش نداشتن
دلیلش هم طرد اصلاح طلبان بود
اون موقع جو سیاسی ملتهب بود و حالا جو اقتصادی
بهنظرم مردم به عقب برنمیگردن
نه امثال هاشمی و نه امثال خاتمی و نه امثال احمدی نژاد دیگهاز سمت مردم انتخاب نمی شن چون امتحانشونو پس دادن و آزموده را آزمودن خطاست
درآینده افرادی مثل شما شخصی مانند احمدی نژاد را به مردم تحمیل می کنید.
تینا
مردم ما حافظشون ضعیفه! مثل اینکه یادشون رفته روزای آخر ریاست جمهوری خاتمی از بس بهش انقاد میکردن با چشم گریون از پشت تریبون می اومد پایین.دانشگاه امیر کبیر دانشجویان محترم یادشونه.هو کردن و ...
باز خاتمی بت شد؟!!
هشت سال از خاتمی هم دیدیم! اینا برای کسب آرا مهره چینی می کنن.خاتمی میاد .دوباره انصراف کاریها و اشرافی گری و بی توجهی به وضع مردم تا هشت سال. بعد دوباره مردم منتظر یه احمدی نژادن! و این حکایت هر هشت سال یکبار تکرار میشه...
سید حسین
آره آقای بی نام راست می گی اون زمان بقول شما بهتر بود می دونی چرا؟چون نبض اصلاح اصلاح طلبان دست امریکا ییها بود در جریان غنی سازی اورانیم 5/3 در صد که این اصلاح طلبان حتی جرآت آن را نداشتند و بعد مجبور شدند همون را هم ازش دست بردارند ایران را هم محور شرارت خواندند
مصطفی
اگه شما خودت با آسودگی خاطر زندگی میکردی به دیگران بسطش نده بی زحمت . بعدشم خود خاتمی هم میدونه که تایید نمیشه و اگر هم بشه رای نمیاره . یعنی اصلاح طلبان با خرابی ای که سال 88 درست کردن تا سالهای سال باید پیداشون نشه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
تورم دولت هاشمی با رکود،کاهش ارزش پول ملی ،تحریم و سوئ مدیریت مفرط همراه نبود بنابر این اگه 50 درصدم بود واسه مردمی که الان زیر پای دولت ... له میشن قابل تحمل بود.
United States
احتمالا دوران هاشمی فقط برای شما قابل تحمل بوده است نه آن پیرزنی که خودش را آتش زد و نه مردم اسلامشهر و قزوین و ... که اعتراضشون سرکوب شد و چند نفر مردند
راستی از باتوم و سپر وراداتی چیزی هم به شما رسیده؟!