دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰
۴۳

مختار عبرت بود نه آرمان

دكترمحمدرضا جوادی‌یگانه
يکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 146071
تمام زندگی مختار همان لحظه‎ای بود که در مقابل ابن زیاد سکوت کرد و جان خود را خرید. مانند دیگرانی که می‎‎توانستند در حادثه کربلا حضور داشته باشند ولی لغزیدند و همه عمر پشیمانی آن لحظه را داشتند.
مختار عبرت بود نه آرمان

نقدی بر نمایش عبث رسانه‎ای مختار

تواریخ معتبر حادثه عاشورا (تاریخ یعقوبی، تاریخ طبری، انساب الاشراف، الفتوح، ارشاد)؛ به نقل از دانشنامه امام حسین و طرح و تحقیق فیلم‎نامه امام حسین (علیه‎السلام) در بیان سکوت و تسلیم مختار می‎‎نویسند: مختار در هنگام قیام مسلم در لفقا ـ زمین کشاوزی اش ـ بود و بعد از شنیدن خبر قیام، خود را با سرعت به کوفه رساند. چون نتوانست در مقابل نگهبانان شهر مقاومت کند، عقب کشید و به نمایندگان قبایل گفت که ورود شما به کوفه صلاح نیست، برگردید... خود تنها به منزل رفت، لباس جنگ از تن بیرون کرد و با لباس عادی به‎سوی دارالاماره رفت. در میدان دارالاماره چادر سرخ رنگ عمرو بن حریث بود که پرچمی بالای آن در اهتزاز بود و می‎‎گفتند: «امیر دستور داده هر کسی امروز زیر این چادر وارد شود، در امان است»... مختار همراه عبدالرحمن و زائده به چادر عمرو بن حریث رفت و با شفاعت عمرو فردای روز شهادت مسلم (ع)، به بار عام ابن زیاد رفت. ابن زیاد که کسانی را برای دستگیری مختار فرستاده بود، با دیدن او برآشفت و فریاد زد: «تو همانی که برای پسر عقیل به جمع‎آوری نیرو پرداختی؟» مختار پاسخ داد: «چنین نکردم. من دیشب را هم در زیر پرچم عمرو پناه داشتم و شب را تا صبح نزد او گذراندم. (لم افعل، و لکنی اقبلت و نزلت تحت رایه عمرو بن حریت، و بت معه و اصبحت)» (تاریخ الطبری، ج 5، ص 596)... ابن زیاد با چوب‎دستی خود به‎ صورت مختار زد که بر اثر آن پلک وی وارونه شد و خون از صورتش جاری گشت. عمرو که قول داده بود تا مختار را شفاعت کند، از جایش برخاست و شهادت داد که او راست می‎‎گوید و دیشب (شب بعد از شهادت مسلم) در پناه ما بود. ابن زیاد گفت: اگر شهادت عمرو و شفاعت او نبود، گردنت را می‎‎زدم... و دستور داد او را به زندان ببرند. مختار تا پس از شهادت امام حسین (علیه‎السلام) در زندان بود. آن‎گاه مختار از زائده بن قدامه خواست تا نزد شوهر خواهرش، عبدالله بن عمر برود و از او بخواهد نامه‎ای برای یزید بنویسد تا او را آزاد کند. ابن عمر نیز برای برادر همسرش، مختار وساطت کرد و وی از زندان آزاد شد. (همزمان با آزادی مختار، میثم تمار به دار کشیده مي‌شود.)
این مطلب در کتاب «شمشیر سرخ، ایده سبز: بررسی شخصیت و انقلاب خونین مختار ثقفی»
وقتی سریال به سرعت از لحظه لغزش مختار می‎‎گذرد، یعنی که تلویزیون نیز به فرار مختار از این لحظه، کمک می‎‎کند و لابد بعدا سعی دارد تا بر انتقام‎گیری مختار از قاتلان حسین پس از عاشورا تأکید کند و از این طریق از مختار یک قهرمان بسازد،
(نوشته نعمت‎الله صادقی و سید محمد حضرت موسوی) که در سال 1382 توسط مرکز پژوهش‎‎های اسلامی صدا و سیما منتشر شده (و احتمالا یکی از متون اصلی تحقیقی نگارش فیلم‎نامه مختار بوده) نیز آمده است و چندان اختلافی در آن نیست.

تمام داستان مختار ثقفی، در قسمت پخش شده هفته گذشته (با زندانی شدن مختار، که شرح تاریخی آن در بالا آمد) تمام شد. مختار آنگاه که باید سخن می‎‎گفت و قیام می‎‎کرد (که قطعا شهید می‎‎شد)، نگفت و نکرد. و پس از آنکه امام حسین (ع) ـ جلوی چشم کوفیان و با مشارکت ناخواسته آنان ـ کشته شد، دیگر خون تمام عالم را هم که بریزی، توفیری ندارد و این است که منتقم خون حسین، مهدی است نه مختار، و مختار فقط کشنده قاتلان آن حضرت است.

در جمعی که این قسمت سریال مختار را می‎‎دیدیم، یکی دو جوان هیأتی بودند که حق را به مختار دادند، و این‎ که مختار عمل درستی داشت که سکوت کرد و تسلیم شد تا در آینده کینه را بپراکند. این نوع استدلال مختار و رفتار وی، در زمانی است که حسین خود به خیمه زهیر بن قین می‎‎رود و دعوت می‎‎کند عبیدالله بن حر جُعفی را که با ما بیا و وقتی عبیدالله به‎جای جانش، اسبش را تقدیم می‎‎کند، حسین (جان عالمی به فدایش) می‎‎گوید که ما خواستار خون توایم، نه اسب و اموالت. مختار نفهمید (یا نخواست که بفهمد) که آن‎چه اسلام را زنده نگاه می‎‎دارد، خون شهدای کربلاست (نه کینه و انتقام)، و خون است که تا ابد جاری است.

مختار به امید انتقام‎گیری بعدی، یا به هر دلیل دیگری (از جمله قدرت طلبی)، در لحظه‎ای که باید می‎‎ایستاد، تسلیم شد و این همان تفاوت «لحظه» مختار و «لحظه» هانی است. مختار سکوت کرد و سریال در مقابل سکوت او هیچ موضعی نگرفت و این باعث می‎‎شود که مخاطب حق را به مختار بدهد، یا لااقل او را سرزنش نکند و از او و سکوت او بیزار نشود (و این امر به‎ معنای شکست سریال است).

               

در حالی‎که در حادثه کربلا، هر کس با حسین (علیه‎السلام) نبود، رستگار نشد. این مطلب حتی با احتیاط درباره شخصیتی چون محمد بن حنفیه و عبدالله ابن عباس هم صادق است. از حمزة بن حمران نقل شده که در محضر امام صادق (علیه‎السلام)، درباره قیام امام حسین (ع) و عدم همراهی محمد بن حنفیه سخن گفتیم. امام صادق (ع) فرمود: «یا حمزة، انی ساخبرک بحدیث لاتسال عنه بعد مجلسک هذا. ان الحسین (علیه‎السلام) لما فصل متوجها، دعا بقرطاس و کتب: بسم الله الرحمن الرحیم. من الحسین بن علی‎بن‎ابی‎طالب الی بنی هاشم، اما بعد، فان من لحق بی‎منکم استشهد، و من تخلف لم یبلغ مبلغ الفتح والسلام». (ای حمزه. من تو را از حدیثی آگاه خواهم کرد که بعد از این جلسه، دیگر از آن پرسش نکنی. حسین (علیه السلام) وقتی عازم حرکت شد، کاغذی خواست و در آن نوشت: بسم الله
در اندیشه شیعی، این همه تلاش به یکی از آن سی سرباز حسین نمی‎‎رسد که شب عاشورا از لشگر کوفه به لشگر حسین آمدند.
الرحمن الرحیم. از حسین بن علی بن ابی طالب به بنی هاشم، اما بعد، هر کس از شما‎ها به من ملحق شود به شهادت می‎‎رسد، و هرکس بازماند به جایگاه فتح و پیروزی نخواهد رسید. والسلام.)
         
عظمت حادثه کربلا و هنر اباعبدالله(ع) در آن است که آن‎چنان حادثه را دو قطبی کرد که هیچ‎کس در میانه نماند، یا بر حق بود یا بر باطل. و مختار در صف حق نبود و سریال نتوانست که این تردید را نشان دهد، تردیدی که منجر به سقوط شد  و سریال شاید نشان از ناخودآگاه شیعه دارد که همواره پرهیز می‎‎کند از پرداختن به سکوت کوفیان، و دستی که در خون اباعبدالله داشتند. و این همه تأکید بر شهدا و نپرداختن به مردود شدگان شیعی (چون سلیمان ابن صرد و مختار) شاید گریز از این واقعیت باشد که ما بیشتر شبیه کوفیانیم، تا اصحاب امام حسین(ع)؛ و همه قوت این سریال می‎‎توانست در این باشد که نشان دهد «وقتی که در لحظه، تصمیم نمی‎‎گیری، هر چه هم که بعد از آن شمشیر بزنی و جان‎فشانی کنی، دیگر دیر شده است». و مختار قهرمانی است که دیر رسیده است و آن‎که دیر می‎‎رسد، شجاعت او به هیچ کار نمی‎‎آید و همه عالم نیز خون‌بهای خون مقدس حسین(ع) نیست.
                
نمایش تاریخ در تلویزیون به چه دردی می‎‎خورد، اگر نشود هسته مرکزی عاشورا را نشان داد. هسته مرکزی قیام کربلا، شخصیت حسین(ع) است که تلویزیون نمی‎‎تواند به آن بپردازد. و جلوه دیگر آن، خباثت امویان است و سکوت کوفیان؛ و وقتی سریال به سرعت از لحظه لغزش مختار می‎‎گذرد، یعنی که تلویزیون نیز به فرار مختار از این لحظه، کمک می‎‎کند و لابد بعدا سعی دارد تا بر انتقام‎گیری مختار از قاتلان حسین پس از عاشورا تأکید کند و از این طریق از مختار یک قهرمان بسازد، و این گریز دیگری است از اصل ماجرا. تمام زندگی مختار همان لحظه‎ای بود که در مقابل ابن زیاد سکوت کرد و جان خود را خرید. مانند دیگرانی که می‎‎توانستند در حادثه کربلا حضور داشته باشند ولی لغزیدند و همه عمر پشیمانی آن لحظه را داشتند.
          

این «لحظه» مختار باید به صد هزار زبان بیان می‎‎شد، تا شرمساری بعدی او درست در بیاید (یا بیزاری از سکوت مختار و همراهی‎اش با ابن زیاد و عبدالله ابن عمر) و کم وزن بودن انتقام‎گیری‎اش در مقایسه با پا پس کشیدنش از همراهی با امام حسین(ع). اما این لحظه در سریال در نیامده است. یعنی به سرعت گذر کرد و حتی کسی (مثل کیان، قهرمان
اصولا چه نیازی است به ساخت سریال در باره مختار. این‎همه موضوع هست که در باره آن هیچ نمی‎‎دانیم، سلمان هست و تاریخ قرون اولیه هست و تاریخ شکست‎‎های دو سده اخیر و پیروزی درخشان امام خمینی و... و رسانه دست روی چیزی گذاشته که هیچ نمی‎‎تواند بگوید، جز برخی اطلاعات اضافی
ایرانی)، به‎عنوان وجدان جمع و سریال، مختار را سرزنش نکرد و مختار خود دچار تردید نشد، بلکه با استواری سخن گفت و نظری داد که بر ابهام‎‎ها افزود، تا ما نتوانیم با قاطعیت مختار را سرزنش کنیم و این نقص در بنیان سریالی است که بناست چند ده قسمت دیگر از مختار را نشان دهد که انتقام خون حسین(ع) را با کشتار قاتلان آن حضرت می‎‎گیرد. ولی در اندیشه شیعی، این همه تلاش به یکی از آن سی سرباز حسین(ع) نمی‎‎رسد که شب عاشورا از لشگر کوفه به لشگر حسین(ع) آمدند.

وقتی نمی‎‎توان دغدغه‎‎های یک شخصیت را نشان داد و وقتی که نتیجه سریال به‎جای عبرت، می‎‎شود قهرمان‎سازی، چه سود از این همه نمایش و هزینه. آن‎هم در زمانی که بزرگترین حماسه جمعی ایرانیان (آیین عاشورا)، سالانه با موفقیت، و بدون هرگونه دخالتي برگزار می‎‎شود. و تقلای رسانه برای همپایی با این حماسه جمعی پیشاپیش محکوم به شکست است. نگاه کنید به این روز‎ها که اندک اندک خیمه‎‎های عزا برپا می‎‎شود، و هیچ هیئتی نیست که شب اول محرم، سخنران نداشته باشد یا در مداح یا در سیستم پذیرایی و مداحی و صوتی آن نقصی باشد، و مقایسه کنید با نحوه ساخت سریال‎‎های مناسبتی سیما، که هنوز هم لحظه آخر می‎‎رسد.

و اصولا چه نیازی است به ساخت سریال درباره مختار. این‎همه موضوع هست که درباره آن هیچ نمی‎‎دانیم، سلمان(ع) هست و تاریخ قرون اولیه هست و تاریخ شکست‎‎های دو سده اخیر و پیروزی درخشان امام خمینی(ره) و... و رسانه دست روی چیزی گذاشته که هیچ نمی‎‎تواند بگوید، جز برخی اطلاعات اضافی که تأثیری در اصل ماجرا ندارند. چون اصل ماجرا تلویزیونی نیست و حتی مداحان برجسته نیز «فاش» روضه نمی‎‎خوانند.
              

و باز هم آفرین به فهم سنت مذهبی ایران که هرگز مختار را برجسته نکرده و او را در صف اصحاب و اهل بیت حسین(ع) قرار نداده است.

مقاتل از مرگ معاویه آغاز می‎‎شوند و با بازگشت اسرا به کوفه تمام می‎‎گردند. در این مقاتل، تنها کسانی در حماسه عاشورا نقش دارند، که در «این فاصله» سخن گفته‎اند و جنگیده‎اند، و این شامل کسانی هم هست که پس از عاشورا به شهادت رسیده‎اند، مانند عبدالله بن عفیف ازدی، و فرستاده قیصر روم در دربار یزید. این‎هاست که شیعه سالانه از آن‎‎ها یاد می‎‎کند. و اصل حرکت مختار برای «بعد» از این دوره است، و دوره مختار فقط بخشی از «تاریخ» است، نه «حماسه عاشورا» و چقدر میان این دو تفاوت زیاد است. و چه اهمیتی دارد تاریخ، وقتی که شیعه، حماسه عاشورا را به زیبایی برگزار می‎‎کند. مختار شهید نیست، کشته شده است.

مختار پس از این قسمت تمام شده است. به‎دنبال اتفاق تازه‎ای در زندگی مختار نگردید. از او عبرت بگیرید، او یک قهرمان نیست. می‎‎توانست «شهید» باشد، ولی در لحظه، پا پس کشید و ترسید.

منبع: هفته نامه پنجره/ شماره 70
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خيلي مقاله خوبي بود ممنون از حسن سليقه و دقتتون
برونسيان
Latvia
چرا محمد حنفیه و ابن عباس و عبد الله جعفر، حضرت حسین (علیه السلام) را یاری نکردند و به کربلا نیامدند؟

در ابتدا اشاره چند نکته شایان توجه است:



1. به طور کلى انسان ها و پیروان ادیان داراى درجات متفاوتند. برخى حق ستیزند و متناسب با ارتکاب گناه گرفتار درکات جهنم مى شوند، سزاوار عذاب و مجازاتند و برخى حق پذیرند و متناسب با عمق ایمان و پایدارى در عمل شایسته درجات بهشتند.
2. . خویشتن دارى از حرام و عمل به واجبات حداقل انتظارى است که از مسلمانان مى رود. اما بیش از آن موجب ترفیع درجات و تقرب بیشتر است ولى از دایره مسلمانى خارج نمى شوند.
3. . سرپیچى از فرمان و حکم امام معصوم(ع)جایز نیست. اما اگر امام(ع)حکم نکرده باشد، همراهى با امام(ع)واجب عینى نیست، بلکه همراهى با امام(ع) و تحمل سختى ها موجب کسب درجات ومقامات بیشترى مى شود.
4. کسانى که در صحنه مظلومیت حضور داشته باشند و به کمک نشتابند معذور نخواهند بود. بنابر آنچه گفته شد، همراهى کسانى مانند عبد الله بن جعفر و واجب نبوده ولى اگر همراهى مى کردند از مقامات عالى بهره مند مى شدند. و از این جهت امام حسین(ع) به آنها دستور همراهى نداد. اما اگر در صحنه کربلا حضور مى یافتند به طور حتم مى بایست به نداى «هل من ناصر ینصرنى» امام حسین(ع) پاسخ مى دادند.
در ادامه گفتگوى امام حسین(ع) با این افراد آورده مى شود. گفتگوى امام حسین(ع) با محمد بن حنفیه: وقتى امام حسین(ع) خواست به عراق برود محمد بن حنفیه از آن حضرت(ع) خواست به این سفر نرود. امام حسین(ع) در جواب محمد حنفیه فرمود: «من آماده حرکت به سوى مکه هستم و همه خانواده، برادران، خواهران، برادرزاده ها و شیعیانم با من همراه هستند و امر آنان به دست من است و اما تو اى برادرم لازم نیست مرا همراهى کنى بلکه تو در مدینه بمان و به عنوان چشم و خبر رسان من باش و اوضاع مدینه را به من برسان») ماهیت قیام مختار، ص 169، به نقل از بحار الانوار، ج 44، ص 823 ). پس ایشان به دستور امام حسین(ع) مانده است. گفت و گوى امام حسین(ع) با عبد الله بن عباس: عبد الله بن عباس خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت: «من در خدمت تو هستم هر چه امر مى فرمایى بفرما». امام حسین(ع) به او فرمود: «تو برو مدینه و من در مکه مى مانم. تو اخبار مدینه را به من برسان») تاریخ امام حسین(ع) ، موسوعه الامام الحسین(ع) ، ج 2، عربى، صص 6- 5 و 9 ). گفت و گوى امام حسین(ع) با عبد الله بن جعفر: عبد الله بن جعفر به علت کور شدن چشمش نتوانست به کربلا بیاید ولى دو پسرش محمد و عون را به همراه امام حسین(ع) فرستاد و هر دو در کربلا به شهادت رسیدند) زینب کبرى، الشیخ جعفر النقدى، صص 87 و 95، چاپ سوم، نجف (. محمد بن عبد الله بن جعفر ده نفر از یزیدیان را کشت و عون بن عبد الله 21 نفر از نیروهاى عمر بن سعد را کشت و هر دو به شهادت رسیدند) بحار الانوار، ج 45، ص 43 ). توجه داشته باشیم که محمد بن حنفیه، عبد الله بن عباس و عبد الله بن جعفر هر سه از شخصیت هاى بسیار برجسته و مورد اعتماد شیعه هستند و هر سه نفر به امام حسین(ع) علاقه مند بودند. این مطلب در کتب مربوط به علم رجال آمده است.
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود این مطلب یعنی عمل به موقع و مطابق خواست امام چیزی است که جامعه ما و همچنین مسئولین به آن نیاز دارند و نباید گذاشت با سیاست بازی آن را توجیه کرد و اینچنین رفتارهایی را در جامعه اشاعه داد بیشتر باید به این موصوع بپردازیم /
خدا خیرتان دهد
Iran, Islamic Republic of
وقتی کوفه خودش برای امام حسین (ع) نامه جهت جمایت برای برقراری حکومت اسلامی و علوی فرستاده یعنی همشون باید پای کار می موندن نه اینکه حالا که پای جنگ و جانفشانی رسیده حرف از واجب کفایی و عینی وسط بیاد
مختار هم طبق متن دقیقا بخاطر عدم همراهیش با راه امام حسین (ع) مقصر شناخته شده و الا اگر اون موقع می جنگید اگرم کشته می شد باکی نبود و در راه امام (ع) شهید می شد گرچه در کربلا نبود
Iran, Islamic Republic of
مختار با انتقام از قاتلان امام حسين (ع) كار بسيار بزرگي انجام داد كه كار هر كسي نيست .
Iran, Islamic Republic of
مختار انتقام از قاتلان امام حسین (ع) نگرفت بلکه عذاب وجدان خودشو تسکین داد
Iran, Islamic Republic of
سلام. به نظر من دكتر يگانه به شعور بيينده توهين نموده اند .در ادامه به مصاديق اين مهم مي پردازم:
1- داستان از زمان امامت امام حسن ع شروع مي شود و نمايش عبث!!! رسانه اي مختار نمايش مي دهد كه مختار از امام معصوم زمانخود جلوتر تصميم مي گيرد و بدون چون و چرا وي را اطاعت نمي كند.
2- در منزل سليمان با دعوت امام حسين ع مخالفتي از طرف مختار صورت مي پذيرد.
3- مختار در ماجراي مسلم در ابتدا عاقلانه تصميم گيري مي كند و به حق و درست به حمايت كوفيان مشكوك است و براي گرفتن بيعت به كوچ نشينان پناه مي برد
اما
4- مختار در برابر فرستاده ابن زياد به جاي مبارزه تسليم مي شود و اين بار دوم شد آنچه نبايد مي شد.
آنچه مختار را از فيض بزرگ شهادت در ركاب امام حسين ع محرون نمود حسابگري و غرور وي بود كه در روند سريال به خوبي براي بيننده نمايش داده مي شود
و باز اما
حال حادثه بزرگ عاشورا رخ داده است آيا بايد نشست و نگاه كرد و كاري نكرد نه هرگز . حال موسم قيام و خونخواهي است . كه سريال به پشيماني مختار و اين برهه پرداخته است.
Iran, Islamic Republic of
سریالی به این خوبی ساخته شده ودل مردم را شاد کرده.کمترین اثرش این است. من با برخی از نظرات اقای دکتر یگانه موافقم ولی بعضی حرفها ی ایشان خیلی تند روی و نا سپاسی است .بسیاری از افراد در ابتدا اشتباهات زیادی کرده اند ولی بعد به خوبی جبران کرده اند.هیچکس نمی گوید مختار شهید است ولی نمایش شخصیت مختار عبث نیست.....
Iran, Islamic Republic of
زيادي افراطي بود
Iran, Islamic Republic of
مختار يك شيعه اعتقادي نيست و گر نه در راه دفاع از امامش بايد قيام ميكرد نه به خاطر پيش بيني شكست ،تسليم مي شد.اين بر خلاف منطق امام حسين عليه السلام است.
لازم به ذكر است كه مختار مشروعيت قيام خود را از محمد بن حنفيه
فرزند اميرالمومنين مي داند نه امام سجاد عليه السلام.
با همه اين موارد خدا رحمتش كند كه انتقام خون اولياء خدا را گرفت.
Iran, Islamic Republic of
یک سکانس از فیلم مختار می ارزد به هزار تا از فیلمهای بی محتوای سینمایی در حال حاضر!
Iran, Islamic Republic of
در مورد اینکه اقدام مختار از روی پشیمانی بود، قدرت طلبی یا چیز دیگه نظری ندارم و یا اینکه واقعا توبه کرده یا نکرده و آیا این توبه مقبول بوده و یا نه. اما اونچه که مسلمه با تمام اقداماتی که در خونخواهی از امام انجام داشت این فضیلت در برابر فضیلت شهدای کربلا که در سخت ترین شرایط هم ذره ای شک و تردید در پیروی و یاری از اما معصوم در دلشون ایجاد نشد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
Iran, Islamic Republic of
خوشحالی بنده خدا
تدبیر هم جز تکلیف است
عمار یاسر هم در مکه از حضرت رسول(ص) برائت جست تا از شکنجه برهد و حضرت هم او را تایید کرد
اگر مختار نبود کشتار علنی اهل بیت(ع) رسم می شد
چرا پس از آن با وجود آنهمه سخت گیری نسبت به سادات و شهادت همه ائمه(ع) هیچ امامی با شمشیر به شهادت نرسید
کلا شما خیلی آدم خوشحالی هستی
کمی فکر کن بعد حرف بزن
Iran, Islamic Republic of
مختار از درخشان ترین چهره های تشیع است
اتفاقا صدا و سیما باید زیرکی مختار را در بارگاه ابن زیاد نشان می داد
وقتی حضرت امیر(ع) به او لقب کیّس داده است
هر کسی نباید جرات کند به راحتی او را زیر سوال ببرد
Latvia
براي من آرمان است !
در تاريخ نيامده ... اما من يقين دارم وقتي جناب مسلم ابن عقيل عازم کوفه بود به سفارش امام حسين (ع) در منزل مختار ساکن شد !
Iran, Islamic Republic of
بعضیا چقدر بی جنبه و خشک مقدسن
آخه رفیق تا تاریخ تحلیل نشه که عبرت آموز نمیشه
حرفی دارید منطقی بزنید چرا احساسی میشید
این مختار همونیه که حسنین ـ ع ـ رو تنها گذاشت ولی به لطف اهل بیت ـ ع ـ عاقبت به خیر شد و طبق روایات در قیامت شفاعت خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
نمره مختار در تشیع 100 نبود اما بسیار جلوتر از خیلی های دیگر بود .
آقای جوادی یگانه چنان تند رفته اند که انسان گمان میبرد ایشان خصومت شخصی با میرباقری یا ضرغامی دارند.؟؟؟
آقای دکتر منابع تاریخ اسلام تنها اینها نیست که شما اشاره کرده اید.

درود بر میرباقری که با این روضه نامه اش در دلها عاشورا به پا کرده است.
خدا مختار را رحمت کند (حتما اینگونه است چون دعای امام معصوم بوده است)
Iran, Islamic Republic of
"نمره مختار در تشیع 100 نبود اما بسیار جلوتر از خیلی های دیگر بود .
آقای جوادی یگانه چنان تند رفته اند که انسان گمان میبرد ایشان خصومت شخصی با میرباقری یا ضرغامی دارند.؟؟؟
آقای دکتر منابع تاریخ اسلام تنها اینها نیست که شما اشاره کرده اید.
درود بر میرباقری که با این روضه نامه اش در دلها عاشورا به پا کرده است.
خدا مختار را رحمت کند (حتما اینگونه است چون دعای امام معصوم بوده است)"

این دوستمون که همچین آمپر چسبوندن ظاهرا خودشون هم با نویسنده خصومتی دارن چون انگار خوب متنو نخوندن و با پیش فرض ذهنیشون قضاوت کردن
نویسنده هم به مختار نمره 100 نداد و در واقع علت این که نمره اون 100 نشد رو بیان کرد و دیدگاه تحلیلی خودشو بیان کرده
در ضمن شما که میگی منابع تاریخ اسلام فقط اینا نیست چرا ذکر منبع نکردی و دقیق توضیح ندادی؟
خوب معلومه اسلام منابع تاریخی زیادی داره ولی کدومش به بحث ما مربوطه به صرف اعتراف کردن به اینکه اسلام منابع تاریخی زیادی داره که نشد مستدل حرف زدن

تازه این همه تعصب برای چیه؟
این بابا که مختارو کافر اعلام نکرده که غیرتی شدید فقط گفته به این دلیل به این دلیل مختار فلان جا تصمیم درستی نگرفت و باعث قصورش شد. شما دلیلی در رد این مدعا داری ارائه کن این بچه بازیا چیه؟

والعقبة للمتقین
Iran, Islamic Republic of
موافقم
Iran, Islamic Republic of
سلام
با احترام به کلیات مقاله، عرض میکنم که در صحنه ی گفتگوی میثم و مختار نکات مهمی بیان شد
بازگشت فیلم به عقب و نشان دادن قیام میثم در زندان هم مبین تفاوت های میثم - یکی از شیعیان واقعی امام علی علیه السلام - و مختار کسی که خود اجتهاد می کرده بود.
بنده به عنوان یک بیننده در این صحنه نکته ی اصلی ماجرای مختار را که سکوت بلاجهت و اجتهاد شخصی و احتمال وجود کینه در خونخواهی امام حسین علیه السلام بود را دریافت کردم و با خانواده هم روی این نکته تأمل کردیم.
Iran, Islamic Republic of
فقط تصور كنيد اگر مختار پس از شهادت مسلم(ع) به جاي سكوت، قيام مي‌كرد و عبيدالله بن زياد و اعوان و انصارش را به درك واصل مي‌كرد، واقعه عاشورا اتفاق نمي‌افتاد. در اين‌صورت تكليف پيش‌بيني‌هاي متعدد پيامبر (ص) در مورد حسين (ع) و از همه مهمتر قائم منتقم مهدي (ع) چه مي‌شد؟
من معتقدم خداوند هركسي را با مأموريتي به اين دنيا فرستاده. مهم اين است كه مأموريتمان را به درستي انجام دهيم. به‌نظرم مأموريت مختار كشتن قاتلان حسين (ع) بود، همان‌طور كه مأموريت حسين (ع) قرباني شدن و قرباني كردن عزيزانش براي بي آبرو كردن باطل در تمام طول تاريخ پس از خويش بود. اين مأموريت به خواست خدا بايد انجام مي‌شد و حسين (ع) به بهترين شكل انجامش داد. مأموريت قائم منتقم مهدي (ع)، گرفتن انتقام حق از باطل است و برپايي حكومت حق، و وعده قطعي خداوند است كه در نهايت حق بر باطل پيروز مي‌شود. پس او نيز مأموريتش را به درستي انجام خواهد داد.
و اما مأموريت ما چيست؟
به‌نظرم مأموريت ما تأسي به حسين (ع) و ايستادن در برابر ظلم، امر به معروف و نهي از منكر است تا زمينه اجراي مأموريت مهدي (ع) فراهم شود و در آن روز جز ياري قائم منتقم، مأموريت ديگري نداريم. پيروز و سربلند باشيد
Iran, Islamic Republic of
"فقط تصور كنيد اگر مختار پس از شهادت مسلم(ع) به جاي سكوت، قيام مي‌كرد و عبيدالله بن زياد و اعوان و انصارش را به درك واصل مي‌كرد، واقعه عاشورا اتفاق نمي‌افتاد. در اين‌صورت تكليف پيش‌بيني‌هاي متعدد پيامبر (ص) در مورد حسين (ع) و از همه مهمتر قائم منتقم مهدي (ع) چه مي‌شد؟"


این دوستمون ظاهرا به جبر مطلقدر خلقت اعتقاد دارن و منکر مساله جبر و اختیار در کنار هم هستن
با این استدلال خیلی ضعیف و بی جا لابد رسالت شر هم قتل امام حسین (ع) و یارانش بوده که به نحو احسن انجام داده و لابد در قیامت هم چون به وظیفه اش عمل کرده باید به بهشت بره
واقعا این منطق در قرن 21 نوبره
آنچه که از یاران حسین (ع) شهید به معنای اخص کلمه و از یاران یزید ملعون به معنای اخص کلمه ساخت همین تصمیم گرفتن ها بر سر دوراهی بود و مختار چون در بزنگاه تصمیم سخت خود راهی غیر از آنچه امام حسین برگزید را انتخاب کرد به قصور و کوتاهی متهم شد
البته این موضوع باز هم جای بحث بیشتری دارد
مثلا مختار (ره) وقتی با مسلم بیعت یعنی از او حمایت می کند که وقتی برای جمع کردن یار عازم اطراف کوفه شد به بیعتش عمل کرد ولی وقتی خبر شهادت مسلم را شنید باید به خون خواهی مسلم با ابن مرجانه (لعنة الله علیه) می جنگید که اگر هم شهید میشد به فیض اکبر رسیده بود و اگر پیروز می شد طبیعتا کوفه را در اختیار می گرفت
بحث بسیار است...
Iran, Islamic Republic of
سلام
اهل حق معمولا همیشه درطول تاریخ اندک بودند الا در زمان حضور حضرت
کلام اقای دکتر کاملا حق است در انروز تاریخ اسلام حق فقط با حسین علیه السلام بود و بقیه همه باطل بودند
و دلیل این همه مخالفت در نظرات اقایان و خانوما با کلام اقای دکتر در حقانیت و صعب بودن امر ولایت نهفته است که اگر غیر از این بود هم اکنون از نعمت حضور و ظهور حجت حق محروم نبودیم
Iran, Islamic Republic of
بابیشترمطالب نویسنده محترم موافقم.من هم قسمت اخیر را که دیدم گفتم روش درست ومورد قبول شیعه روش میثم است نه مختار.ولی با این نظر که این سریال نباید ساخته میشد مخالفم.این وقایع اگربتواند باعث عبرت بینندگان شود ومابدانیم که هر کداممان در چه رتبه ای هستیم وقیاسی بین خود و شخصیتهای داستان بکنیم ودر نهایت هم راه صحیح را بشناسیم خیلی خوب است که سریال این کار رابه خوبی انجام می دهد.ضمناکارجالب توجه صدا وسیما در نقد عملکرد قهرمانان سریال توسط مردم با سوالات هدفدار را هم نباید ازنظر دور داشت.
Iran, Islamic Republic of
واقعیت اینست که ما دقیقا نمیتوانیم درباره میزان حق و باطل بودن انسانها نظر قطعی دهیم، اما وقتی امیرالمؤمنین (ع) در مورد مختار گفته‌اند او «کیس» است، یعنی زیرک، عقل میگوید درباره او و تصمیماتش با احتیاط و تأمل بیشتری سخن برانیم.
بعدها نیز امامان معصوم ما به نیکی از او یاد کرده‌اند.
پس بهتر است در کنار نقد شخصیت او که قطعا لازم است، به پیروی از اهل بیت (ع) با نهایت احترام از او یاد کنیم.
Iran, Islamic Republic of
تحليل جالبي بود اگرچه من آن را اصلا قبول ندارم. نويسنده اين گونه القا كرده كه حتما شخص بايد در ركاب امام حسين(ع) به فيض شهادت مي رسيد تا به عنوان يك آرمان در نظر گرفته شود كه در اين صورت شهادت مسلم و فرزندانش و همچنين هاني نيز جاي سئوال پيدا مي كرد. فرض كنيم مختار در درگيري بيرون كوفه به شهادت مي رسيد و يا اينكه در دربار ابن زياد كشته مي شد خوب كه چي!!! آن وقت شما تصور مي كرديد كه در ركاب امام شهيد شده اگرچه اگر اين اتفاق هم رخ مي داد هدف همان بود ولي من معتقد هستم كه مختار راه درست را انتخاب كرد و اين راه با توجه به اينكه در مسير حق است يك آرمان است.
Iran, Islamic Republic of
حالا کی گفته که قصد این مقاله توهین بوده در ثانی یک تصمیم اشتباه گرفتن آدم رو از زیرک بودن نمیندازه اما همون یک اشتباه مختار باعث قصور شد
در ثانی این مقاله تحلیل رفتار و تصمیم مختاره برای عبرت گرفتن بعضیا چرا هی خلط مبحث می کنن و میخوان القا کنن این مقاله و امثال این مقاله توهین هست؟
واقعا این چه سبک تفکره؟!
Iran, Islamic Republic of
"تحليل جالبي بود اگرچه من آن را اصلا قبول ندارم. نويسنده اين گونه القا كرده كه حتما شخص بايد در ركاب امام حسين(ع) به فيض شهادت مي رسيد تا به عنوان يك آرمان در نظر گرفته شود كه در اين صورت شهادت مسلم و فرزندانش و همچنين هاني نيز جاي سئوال پيدا مي كرد. فرض كنيم مختار در درگيري بيرون كوفه به شهادت مي رسيد و يا اينكه در دربار ابن زياد كشته مي شد خوب كه چي!!! آن وقت شما تصور مي كرديد كه در ركاب امام شهيد شده اگرچه اگر اين اتفاق هم رخ مي داد هدف همان بود ولي من معتقد هستم كه مختار راه درست را انتخاب كرد و اين راه با توجه به اينكه در مسير حق است يك آرمان است."



اولا کی گفته هر کی تو کوفه شهید شده در رکاب امام حسین نبوده؟
ثانیا بحث سر اینه که مختار باید همونجا به جای تسلیم شدن می جنگید نه اینکه کوتاه بیاد چون اون با مسلم بیعت کرده بود و شرعا باید به خونخواهی مسلم با ابن مرجانه وارد جنگ میشد سکوت جایز نبود

ثالثا گفتید که اگر مسلم در آن درگیری کشته می شد خوب چی می شد؟
هیچی این می شد که به وظیفه شرعیش عمل می کرد و شاید با اون جنگ سرنوشت ماجرای کربلارو عوض میکرد

یه مساله:
1- مگه مختار با مسلم بیعت نکرد؟
2- مگه ابن مرجانه مسلمو ناجوانمردانه و برای زهر چشم گرفتن از امام حسین و حامیانش شهید نکرد؟
3- مگه مختار برای اون بیعت شرعا نباید از مسلم حامیت همه جانبه می کرد؟
خوب تا اینجا که دنبال جمع کردن یار رفته بود درسته اما در ادامه باید با همون تعدادی که جمع کرد می بایست می جنگید چون در اون فضا هر انسانی یا حسینی بود یا یزیدی و حد وسطی نداشت
حالا اون تصمیم مختار مبنی بر تسلیمو چطور توجیه می کنید؟

به نظرم باید دور از حب و بغض و در فضایی منطقی تحلیل کنیم نه اینکه انتقادد از تصمیم مختارو به دشمنی تعبیر کنیم
Iran, Islamic Republic of
امام باقر(ع)فرمود: «به مختار ناسزا نگویید چون او قاتلین ما را به سزای عمل ننگین آن‌ها نشاند و زن‌های بی‌شوهر ما را شوهر داد و در شرایط تنگدستی مختار ما را کمک کرد.»
اختیار معرفة الرجال، ص ۱۲۵
الله اعلم.مختار شخصيت سياه ,سفيد يا خاكستري .خدا از دل ادما ونياتشون خبر داره
Iran, Islamic Republic of
به زندان افتادن مختار زمانی رخ داده بود که هنوز واقعه کربلا رخ نداده بود و مختار در زمان واقعه کربلا در زندان بود . اینکه امام حسین (ع) برای اقامه حق و اصلاح امور از جان خود گذشتن در شان امامت است نه آدمی چون مختار . به همین دلیل جایگاه یاران امام(ع) که در کربلا شهید شدند انقدر بالاست که تصورش سخت می باشد. اما اینکه فردی از روی سیاست و یا واقعا داغ حسین(ع) بشود مختار ثقفی، چیزی نیست جز برکت اهل بیت(ع). بله مختار نامش در کنار شهدای کربلا قرار نگرفت اما از برکت نام حسین (ع) در تاریخ زنده ماند.
Iran, Islamic Republic of
"به زندان افتادن مختار زمانی رخ داده بود ... اینکه امام حسین (ع) برای اقامه حق و اصلاح امور از جان خود گذشتن در شان امامت است نه آدمی چون مختار."


این دیگه چه حرفیه شان امامت اینه که خودشو بخاطر جمعی که دعوتش کردن و بعد پاپس کشیدن قیام کنه و به بدترین وجه کشته بشه ولی بقیه شانشون اینه که برای مصلحت خود و خانوادشون سکوت کنن یا تسلیم بشن ... بله

نه آقا این حرفا چیه مختار با اون تسلیم شدن عده زیادی از یاوران حضرت رو پراکنده کرد و اگر قیام کرده بود نهایتا شهید شده بود و یا اینکه می تونست به سمت کربلا برای یاری امام حسین و پیوستن به ایشون از کوفه فرار کنه مثل حبیب ابن مظاهر(ع).
یاران امام حسین برای این پر ارج و قرب شدن چون بجای مصلحت اندیشی و منفعت پرستی خونشونو برای امام حسین دادن و پیش مرگ حضرت شدن.

اینجوری باشه همه باید ترس خودشونو یا منافعشونو با این استدلال غلط شما توجیه کنن و در مقابل شهادت اهل بیت و اولیا الله دست روی دست بذارن
Iran, Islamic Republic of
این مشیت و خواست خدا بود تا مختار
زنده بماند وانتقام امام حسین(ع) و یارانش را از یزیدیان بگیرد.
در سریال می بینیم که در مقاطع مختلف و بدلایل خاصی مختار زنده می ماند . این نیست جز خواست پروردگار .
Iran, Islamic Republic of
اگه اینطور هست که شما گفتین پس چرا امام سجاد فرمودند که مختار دل بازماندگان قیام عاشورا را شاد کرد؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مقاله بسیار خوبی بود.

قبل از پخش این سریال همواره نگران بودم که میرباقری قصد دارد از مختار قهرمان بسازد.

مثل اینکه داستان به همین منوال پیش خواهد رفت.

این باعث نگرانی است
Iran, Islamic Republic of
"اگه اینطور هست که شما گفتین پس چرا امام سجاد فرمودند که مختار دل بازماندگان قیام عاشورا را شاد کرد؟؟؟؟"


خیلی با حالید بابا
این مقاله داره اون تصمیم مختارو نقد می کنه نه اینکه منکر این بشه که مختار با اون قیام دل اهل بیتو شاد کرده
بعضی دوستان اصلن دقت نمی کنن و با این حرفاشون مطلبو شهید می کنن
مختار در بزنگاههای تاریخ اشتباهات مسلمی داشت اما نمی توان منکر این بود که این تعلل در تمام دوران تاریخ اسلام وجود داشته است حتی در زمان بعد از وفات پیامبر(ص) شما شاهدید با وجود این همه صحابی مخلص و پاک که هر کدام پیرو ناب حضرت علی(ع) بودند اما در آن تاریخ به نقل روایات از 4 تا 12 نفر با حضرت بیعت کردند چرا . چون قدرت تصمیم گیری نداشتند. مختار هم یک نمونه اما این به معنی جبران لغزش او نبوده است بلکه مختار فکر نمی کرد که روزی امام حسین(ع) را در کربلا به شهادت برسانند. و بعد از شهادت امام حسین(ع) تمام تلاش خود را برای انتقام از قاتلین امام گرفت .شما در این قسمت از تاریخ سلیمان بن صرد خزاعی را می بینید که در اینجا سکوت کرد و بعد توبه نمود در حالی که سلیمان از اکابر شیعه بوده است و... لذا نباید در مورد شخصیت مختار این طور ناجوانمردانه صحبت کرد زیرا کینه ای که تاریخ نگاران آن دوران از انتقام مختار دارند در نوشته هایی که بر علیه مختار است تاثیر فراوان دارد
Iran, Islamic Republic of
"مختار در بزنگاههای تاریخ اشتباهات مسلمی داشت اما"

بحث سر همینه که ما از این تعلل ها سر بزنگاههای حساس درس عبرت بگیریم
اما دوست عزیز اون اصحاب پیامبر (ص)چطور اصحاب مخلصی بودن که در اون شرایط حساس سلب خلافت از علی (ع) سکوت کردن و باز شما مخلص می دونیشون
دیگه پیغمبر(ص) باید چکار می کرد تا اونها بدونن در شرایط بعد از پیامبر(ص) باید دور علی(ع) رو بگیرن نه غیر اونو
نه عزیزم اونا یک مشت دنیا طلب بودن که یا از ترس جونشون یا از ترس شکسته شدن شان و مقامشون توسط غاصبان ترجیح دادن علی(ع) رو تنها بذارن و حکومت جور رو تایید کنن

اینکه درباره مختار دروغ های زیادی نسبت داده شده سرجاش اما این قصور مختار به قیمت سنگینی براش تموم شد
اما امثال سلیمان ابن صرد همون خائنین و نامردایی هستن که جاهای دیگه هم خون به دل اهل بیت(ع) کرده بودن
همین سلیمان کسی بود که به جای یاری بی چون و چرای امام حسن(ع) در جنگ با معاویه وقتی امام حسن(ع) رو بعد از صلح می دید حضرت رو با عنوان "یا مذل المومنین" خطاب می کرد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
به نظر من اولا که قضاوت در جایگاه مایی که چندین قرن بعد از مختار زندگی میکنیم نیست فقط خداست که باید قضاوت کند ثانیا دین اسلام یک دین زنده و پویا ست مهم آن است که شما تصمیم بگیری خوب باشی حالا قبلا نتونستی مهم نیست مهم این است که الان تصمیم بگیری توبه کنی و گذشته را جبران کنی. مختار تصمیم گرفت ولی بین عقل و عشق گیر کرده بود ولی بالاخره تصمیم گرفت و این تصمیم درس آموز است اینکه ایشان را بخواهیم با عمل گذشته به محکمه ببریم درست نیست آنهم در مکتب شیعه ای که مولایش علی به مالک اینگونه می نویسد :
ای مالک اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی فردا به چشم گناهکار نگاهش مکن شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی.
Iran, Islamic Republic of
اولا مختار از معصومین نبود که از اشتباه مبری باشه یک انسان عادی بود که می توانست در لحظه تصمیم گیری اشتباه کند در ثانی باید خود انسان در شرایطی باشد که بتواند در مورد دیگران قضاوت کند من حاضرم قسم بخورم بسیاری از کسانی که شخصیت مختار را زیر سوال می برند اگر در شرایط مشابهی قرار بگیرند نمره قبولی نخواهند گرفت. اگر چنین نبود تعداد یاران امام زمان (عج) 313 نفر ذکر نمی شد بلکه می گفتند تمام دکتر ها و اساتید (به خصوص ایرانی) تمام مداح ها تمام وعاظ تمام مقاله نویس ها و..... که این تعداد مسلما از 313.000.000 نفر هم بیشتر خواهد شد! برادر من بحث سر مختار نیست نمی دانم چرا برخی از هویت ایرانی خود منزجر و گریزانند! تمام کسانی که می خواهند این سریال را تخریب کنند از این ناراحتند که چرا به این موضوع پرداخته شده که بیش از نیمی از سپاه مختار و خونخواهان امام حسین (ع) ایرانی بوده اند!
Iran, Islamic Republic of
البته كه مختار آرمان و قهرمان نيست اما انصافاً‌قيام او قيام توابين قبل از او باعث شد پايه هاي حكومت امويان متزلزل شود و قيام هاي متعددي به نام خون خواهي امام حسين (ع) در سراسر سرزمين اسلامي رخ دهد و همين بود كه باعث شد حكومت مزدورانه امويان را نابود شود همين حكومت بني عباس هم به نام خون حسين بن علي (عليهما السلام) پايه ريزي شد .
نكته اينجاست كه قيام مختار فائده داشت و قابل ستايش است و اين همان مطلبي است كه بايد بفهميم اما راه انتقاد هميشه باز است ولي هر انتقادي هم درست نيست .
ويسي پور از قم
Switzerland
برادر تعداد سرداران سپاه امام زمان 313 است،نه تعداد ياران.اين 2 خيلی متفاوت اند،
Iran, Islamic Republic of
حر ف شما را تا حدودي قبول دارم كه مختار خيلي به عقل خود تكيه ميكرد و به دنبال حرف خود بود، اما نبايد فراموش بكنيم كه پس از قيام مختار بود كه مردم از جنايت يزيد آگاهتر شدند وشيعه توانست حرف خود را بزند تاجايي كه داريم قبل از خاندان پيامبر شرايط سختي را تحمل ميكردند. امام سجاد توانستند آشكارتر به بيان حوادث كربلا بپردازند. داريم در تاريخ كه از زنان بني هاشم گيسوان خود را شانه نكردند مگر بعد از قيام مختار.