کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه رویکرد جدید صداوسیما

بی نتیجه ماندن بحث جلیلی و مطهری در برنامه "رو به فردا"

18 دی 1388 ساعت 2:25


رویکرد جدید صداوسیما در اطلاع رسانی سریع و به موقع و تلاش برای تحلیل وقایع پس از انتخابات به جهت روشنگری کاملا محسوس و قبل تقدیر است. 

به گزارش جهان پس از انتقادات مختلف نسبت به عدم پوشش اخبار و وقایع مهم که بویژه در زمان التهابات، نیاز جامعه را به اخبار پیرامون آن دو چندان کرده بود، رسانه ملی در اقدامی قابل تقدیر با پوشش صحیح وقایع، ضمن برطرف نمودن عطش خبری مردم، استقبال آنها را از رسانه های بیگانه که سعی دارند با پر کردن این خلا اطلاع رسانی با انعکاس اخبار جهت دار بدبینی مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی دنبال کنند، تا حد زیادی کاهش داد. 

در همین زمینه علاوه بر تغییر رویکر اخبار صداوسیما که نشان داد که فقط این تغییرات در ظاهر و دکور استودیوی خبر نبوده است، برنامه های تحلیلی نظیر "رو به فردا" با رویکرد روشنگرانه، بسیار حائز اهمیت بوده و خلا آن در چند ماه گذشته کاملا ملموس بود.
اما یکی از مواردی که می توان به عنوان ایرادات این گونه برنامه ها ذکر نمود دعوت از کارشناسان غیر هم جنس با اهداف اصلی این برنامه ها است. 

بدیهی است، در برنامه ای که با هدف روشن کردن فضای غبار آلود جامعه و با نیت روشنگری طراحی شده، نباید از کارشناسان مرددی استفاده نمود که با اظهارات دو پهلویشان بیش از مشخص کردن حقیقت، به فکر عرض اندام و کسب وجاهت شخصی هستند. چراکه اینگونه افراد به جای کمک کردن به درک حقیقت به فضای تردید و دو دلی دامن می زنند. 

به عنوان مثال در برنامه روز پنجشنبه به سوی فردا که با اجرای مجری خوش ذوق و متعهد آن همراه بود، علی مطهری مقابل وحید جلیلی نشست. 

صراحت و منطق موجود در سخنان وحید جلیلی که نمایندگی یک جریان فرهنگی و سیاسی را بر عهده داشت در مقابل اظهارات مبهم و دو پهلوی علی مطهری که مشخص نبود نماینده کدام جریان فکری است، نه تنها نتیجه مشخصی را در این برنامه در بر نداشت بلکه ابهامات و تردیدهای جدیدی را برای مخاطبان به ارمغان آورد. 

بهتر بود به جای استفاده از افرادی نظیردکتر مطهری که ترجیح می دهند به جای بیان حقایق مورد فهم خود ( فارغ از این جناح یا آن جناح) دو پهلو صحبت کنند و با ژست بی طرفی ابهام آفرینی کنند، نماینده طیف معترض یا مدعی تقلب در انتخابات دعوت می شدند که حداقل مردم با دلیل ادعاها و سطح تحلیلهایشان آشنا شوند. 

ضمن احترام به دکتر مطهری به نظر می رسد در این برهه زمانی حضور افراد صریح و منطقی که به روشن شدن حقیقت علاقمند ترند ـ البته از همه جریانات سیاسی ـ به جای افرادی که غیر صریح و دو پهلو اظهار نظر می کنند به عنوان صاحب نظر و کارشناس مناسب تر است. 

البته این بدان معنا نیست که یک طرف حق مطلق و طرف دیگر باطل مطلق است اما مرور اظهارات افرادی نظیر دکتر مطهری که اتفاقاً پای ثابت مباحث کارشناسی رسانه ملی در همه حوزه ها از سیاست و اقتصاد گرفته تا مباحث فرهنگی و اجتماعی و فقهی، نشان داده است که وی حتی حاضر نیست در اصول واضح و بدیهی نیز موضع گیری صریح و شفاف داشته باشد.



کد مطلب: 88239

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/88239/بی-نتیجه-ماندن-بحث-جلیلی-مطهری-برنامه-رو-فردا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com