کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره شوخی های مبتذل در برنامه شب گذشته خندوانه

خطر جدی که خندوانه را تهدید می کند

7 تير 1396 ساعت 17:24

شب گذشته در برنامه خندوانه و در قالب مسابقه مردمی «خنداننده شو»، شوخی های مبتذلی از تلویزیون پخش شد که در نوع خود بی سابقه بود.


به گزارش جهان نیوز در شرایط سیاست زده کشور که مسئولان و سیاسیون بیشتر درگیر مجادله های کم ارزش سیاسی هستند، اتفاقاتی در عرصه فرهنگی کشور رقم می خورد که بی توجهی به آن می تواند اثراتی به مراتب مخرب تر از نابسامانی های سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

در همین رابطه برنامه خندوانه برخلاف روال همیشگی خود، شب گذشته محملی برای عرف شکنی های سخیف و شوخی ها جنسی و با عرض پوزش شوخی های توالتی شد، که به هیچ عنوان با سابقه این برنامه و مجری آن سنخیت نداشت.

در کمال تعجب این برنامه که به صورت ضبط شده! از شبکه نسیم پخش می شود شب گدشته با بی دقتی تمام زمینه ای را فراهم کرد که منجر به شکسته شدن حیا در بین مخاطبانش شد که عموما بصورت خانوادگی برنامه را تماشا می کنند.

شوخی های مبتذل برنامه دیشب وقتی تاسف آور تر شد که بیان استعاره ها و کنایه های رکیک از زبان یک بانوی ایرانی صرفا برای خنداندن مردم! شان و منزلت زنان و بانوان را هم مورد هجمه قرار داد تا جایی که منجر به اعتراض تعداد زیادی از مخاطبان خندوانه، در صفحات اجتماعی این برنامه شد.

این اشتباه اگرچه نافی سایر اقدامات مثبت تیم خندوانه نیست اما توجه به این نکته که صرف «خنداندن مخاطب» با هر روشی، نه تنها از ارزش این برنامه می کاهد بلکه استفاده از شوخی های بدون مبنا و تفکر، می تواند زمینه های افول فکری و فرهنگی مجریان و مخاطبان برنامه را نیز به دنبال داشته باشد .

اگرچه برنامه خندوانه با اجرای رامبد جوان از بهترین و خلاقانه ترین برنامه های تلویزیونی در سالهای اخیر بوده است که بعضا دغدغه های فرهنگی عوامل آن بر غنای این برنامه افزوده اما به عنوان یک برنامه پرمخاطب نباید از نقش الگوسازی آن برای مخاطبان و نیز سایر برنامه های تلویزیونی غافل شد.

نکته قابل تاسف و بسیار حائز اهمیت دیگر، ضعف نظارتی در چنین مواقعی است.اینکه به رغم ضبطی بودن برنامه چنین اتفاقاتی مورد غفلت ناظرین صداوسیما قرار بگیرد بسیار نگران کننده است که مبادا ناظرین هم از افرادی انتخاب شده باشند که نسبت به این موارد مخرب فرهنگی بی تفاوت باشند، آن هم در شرایطی که در مواردی بسیار جزیی و بعضا نابجا برخی برنامه های عموما سیاسی تلویزیون دچار ممیزی های غیراصولی می شوند.

این زنگ خطر را باید جدی گرفت و برای اصلاح آن تلاش کرد.


 


کد مطلب: 529829

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/529829/درباره-شوخی-های-مبتذل-برنامه-شب-گذشته-خندوانه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com