جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
۱

پرداخت «حق آرایش» به پرستاران!

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 497218
بر اساس کدهای اخلاقی موجود در دانشگاه‌های معتبر دنیا، داشتن ناخن بلند، لاک زدن، آرایش کردن و پوشیدن لباس‌های بدن‌نما و زننده در بیمارستان‌ها خلاف است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نارضایتی در جامعه پرستاری و عدم پرداخت مطالبات این قشر، طی ماه‌های گذشته از سوی مسئولان مربوطه و مسئولان وزارت بهداشت مکرر گفته می‌شود، اما این بار در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها اخباری مبنی بر دادن «حق آرایش» به پرستاران منتشر شده است حقی که به جای پرداختی‌های به حق آنها داده می‌شود.

در این اخبار آمده است: «برخی از بیمارستان‌های خصوصی در سطح شهر تهران، با دادن مبالغی متفاوت 80، 100 و 140 هزار تومانی در فیش حقوقی پرستاران، آنها را ترغیب به آرایش کردن می‌کنند.»

در این بیمارستان‌ها، مبلغ حق آرایش با این عنوان پرداخت نمی‌شود بلکه با عنوان پاداش به حسابشان واریز شده اما تآکید می‌شود که چگونه و صرف خرید انواع لوازم آرایشی شود تا با ظاهری آراسته جوابگوی بیماران و همراهان آنها باشند.

البته تحقیقات میدانی این ادعا‌های مطرح شده در سطح فضای مجازی را به صورت عمده و در همه بیمارستان‌ها رد می‌کند و ممکن است تنها در برخی بیمارستان‌ها عده‌ای با زیر سوال بردن جایگاه پرستاران، مواردی از این دست پرداخت‌ها را به صورت غیر رسمی صورت دهند که این امر خلاف قانون است و با آن برخورد خواهد شد.

محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در این رابطه به فارس می‌گوید: قانونی تحت عنوان قانون انطباق داریم که در سال 77 در مجلس به تصویب رسید بر این اساس ارائه تمام خدمات درمانی باید منطبق با شرع باشد.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی که رعایت مسائل شرعی را ندارند یا آرایش غلیظ داشته باشند، این خلاف قانون است و اینکه گفته شده پرداختی به ازای آرایش کردن به پرستاران داده می‌شود نیز خلاف است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت ادامه داد: اما اگر از نظر اخلاق حرفه‌ای به این موضوع نگاه شود با توجه به کدهای اخلاقی که در دانشگاه‌های معتبر دنیا آمریکا و انگلیس وجود دارد نشان می‌دهد که آنها شعاری دارند که در شأن و جایگاه پرستاران نیست، بنابراین آنها اجازه نمی‌دهند اخلاق زیر پا گذاشته شود و این کار در اروپا و امریکا کار غیر عرف است.

فراهانی گفت: بر همین اساس داشتن ناخن بلند، لاک زدن، آرایش کردن و پوشیدن لباس‌های بدن‌نما و زننده خلاف قانون است.

وی تأکید کرد: در این رابطه آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای هم وجود دارد که بر این موضوع تأکید دارد. کادر درمانی باید با باطن آراسته خدمت کند، برخورد با مهر با بیماران داشته باشد و در انجام وظیفه‌ای که دارند به درستی ایفای نقش کنند و این آراستگی واقعی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: مردم و بیماران هم همین انتظار را دارند که کادر درمانی با اخلاق خوب با آنها برخورد کرده و پاسخگوی سؤالات آنها باشند و نگرانی‌هایشان را برطرف کنند. سالن‌های بیمارستان که سالن‌های مد و لباس نیستند که حالا حق آرایش هم پرداخت بشود و هر گونه دوست داشتند خود را آراسته کنند.

محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز در این‌باره می‌گوید:‌ بیمارستان های خصوصی به جای پرداخت حق آرایش، قانون ارتقا بهره وری را اجرا کنند.

وی تاکید می‌کند: مسئولان بیمارستان های خصوصی در پاسخ به اینکه چرا حاضر به اجرای قانون ارتقا بهره‌وری که از سال 89 به صورت کامل در بیمارستان های دولتی و تامین اجتماعی در حال اجراست نیستند،بار مالی و کمبود منابع را بهانه قرار می‌دهند اما حاضرند پرداخت های خارج از عرفی مانند حق آرایش داشته باشند!.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
ما شنيده بوديم برخي رستوران هاي آنچناني از دختران جوان و زيبا براي جلب مشتري براي رستورانشان سود مي برند اما نشينده بوديم بيمارستانها براي جلب بيمار از اين ويژگي خانم ها استفاده كنند !!!بي شك توطئه ايي در كار است !!!!
اگر وضع به همين منوال پيش برود ساير مراكز خدماتي هم دست به اينكار خواهند زد غلط نكنم اين قضيه زير سر انگليسي هاست نم نم مي خواهند قبح اين كارها ريخته شود و به مرور جو جامعه را تغيير دهند و لاابالي گري و ولنگاري فرهنگي بخصوص در سبك لباس و آرايش حتي در محيط هاي كاري و آموزشي و غيره را تغيير داده تا به اين ترتيب آرمانهاي انقلاب و حجاب را از زنان و دختران ايراني بزدايند .