شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

چرا دستمزد روزنامه‌ نگاران پایین است؟

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 496916
ماه گذشته طبق رده‌بندی سایت CareerCast روزنامه‌نگاری بدترین شغل در آمریکا شناخته شد. با دستمزد کم و امنیت شغلی پایین این حرفه در رتبه اول بدترین مشاغل قرار گرفته است.
به گزارش جهان به قنل از فرصت امروز، روزنامه‌نگاران تمایل دارند فکر کنند کاری فرهنگی انجام می‌دهند و بعضی‌ها هم معتقدند شغل‌شان مقدس است. از نظر روزنامه‌نگاران هیچ شغل دیگری نمی‌تواند جوابگوی غریزه آنها باشد.

روزنامه‌نگاران مستحق دریافت دستمزد کم هستند

روزنامه‌نگاران باید دیگران را متقاعد کنند که جایگاه واقعی آنها را بشناسند. در گذشته با توجه به محدودیت منابع خبری، کار روزنامه‌نگاران ارزش اقتصادی بیشتری تولید می‌کرد. در حالی که امروز با توجه به گسترش منابع خبری، از ارزش اقتصادی فعالیت این قشر کاسته شده است. مردم به کمک تکنولوژی به اخبار روز به‌صورت 24 ساعته دسترسی دارند، سایت‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های خبری، شبکه‌های ماهواره‌ای و گفت‌وگو‌ها و نشست‌های آن‌لاین از جمله این منابع خبری جدید هستند که عرصه را برای روزنامه‌ها تنگ کرده‌اند.

شرایط برای تمام روزنامه‌نگاران یکسان نیست

بستگی به این دارد که شما در کجا زندگی می‌کنید. بسته به اینکه کجا زندگی می‌کنید شرایط متفاوت است. طبق مطالعه‌ای که در آمریکا صورت گرفته، در 14 ایالت، روزنامه‌نگاران حقوقی متوسط دریافت می‌کنند. در 13 ایالت حقوق آنها از متوسط کمی بیشتر است و در 23 ایالت هم کمتر از حقوق متوسط دستمزد دریافت می‌کنند.

تابستان گذشته، یک خبرنگار عضو مرکز تحقیقات پیو، میزان حقوق دریافتی خبرنگاران را با کارمندان روابط عمومی مقایسه کرد. او دریافت خبرنگاران به طور قابل ملاحظه‌ای حقوق کمتری دریافت می‌کنند. آنها 35 هزار و 600 دلار در مقابل 54 هزار و 940 دلار دستمزد می‌گیرند و حتی این مقدار از دهه گذشته تاکنون کمتر هم شده است. دستمزد خبرنگاران طی 10 سال اخیر، حتی به اندازه تورم افزایش نداشته است. بازار کار وخیم روزنامه‌نگاران باعث شده برخی از آنها درباره شغل خود تجدید نظر کنند، چرا که با حرفه روزنامه نگاری نمی‌توانند از پس مسئولیت‌های زندگی خانوادگی بر آیند. روزنامه‌نگاران در قبال دستمزد پایین ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و همین آنها را از ورود به عرصه روزنامه نگاری یا ادامه دادن در آن بازمی‌دارد.

این سوال که آیا روزنامه‌نگاران به اندازه کافی درآمد دارند یا خیر، بسیار مهم است، چرا که صحبت از آینده این حرفه خواهد بود. آیا مردم هنوز هم مشتاق هستند روزنامه‌نگار شوند و اینکه آیا درآمد آنها به اندازه‌ای است که در آن شغل دوام بیاورند؟ اما معیار دستمزد «قابل قبول» و حقوق «نسبتا‌کم» چیست؟ یک روزنامه‌نگار گوگل طی تحقیقات خود، با استفاده از آمار دفتر کار، حقوق متوسط روزنامه‌نگاران را در هر ایالت مقایسه کرد.

روزنامه‌نگاران درکجا دستمزدی نسبتا کم و قابل قبول دریافت می‌کنند؟

در 14 ایالت، روزنامه‌نگاران حقوقی تقریبا برابر با حقوق تعیین شده دولت و با 5 درصد تفاوت از حقوق پایه دولت دریافت می‌کنند. در غرب ویرجینیا درآمد روزنامه‌نگاران با دستمزد پایه دولت اختلافی حدودا 0.3درصدی دارد. حقوق پایه برابر با 29 هزار و 410 دلار است و روزنامه‌نگاران 29 هزار و 310 دلار دریافت می‌کنند. پس از آن ایالت‌های آلاسکا با اختلاف 1.2درصدی، ایلینوی با 1.3درصد اختلاف، آلاباما با 1.4درصد اختلاف و تنسی با 2درصد اختلاف قرار دارند. در داکوتای شمالی هم حقوق روزنامه‌نگاران 30درصد از حقوق پایه دولتی کمتر است. آنها 25هزار و 790 دلار در مقابل 36هزار و 920 دلار دریافت می‌کنند.

از نظر موقعیت جغرافیایی، ایالت‌هایی که در آنها روزنامه‌نگاران حقوقی متوسط دریافت می‌کنند، بیشتر در مناطق جنوبی آمریکا متمرکز شده‌اند. همچنین باز هم از نقطه نظر جغرافیایی، روزنامه‌نگارانی که دریافتی‌شان بیشتر از حقوق متوسط دولت است در شمال شرقی ساکن هستند. به‌عنوان مثال در ایالت رودآیلند، روزنامه‌نگاران 58درصد بیشتر از حقوق متوسط، دستمزد دریافت می‌کنند.

حقوق پایه دولت در این ایالت 38هزار و 330 دلار است در حالی که روزنامه‌نگاران 60هزار و 750 دلار درآمد دارند. روزنامه‌نگاران در ایالت‌های نوادا تا 34درصد، یوتا تا 30درصد، جورجیا تا 27درصد و هاوایی تا 25درصد بیشتر از حقوق پایه دولتی حقوق می‌گیرند. یکی دیگر از نتایج این بررسی این است که یک پنجم مشاغل مرتبط با روزنامه‌نگاری در سال 2014 در واشنگتن دی‌سی، نیویورک و لس‌آنجلس متمرکز شده بودند. در واشنگتن دی‌سی حقوق این قشر 3درصد از متوسط حقوق دولت بیشتر است. آنها 66هزار و 680 دلار در مقابل 64هزار و 890 دلار دریافت می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *