پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
جهانگیری مطرح کرد؛

اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت

سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۷
کد مطلب: 494907
معاول اول رئیس‌جمهور با اشاره به شناسایی ۷۵۰۰ واحد نیمه‌فعال گفت: اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم از کرج، اسحاق جهانگیری در مراسم معرفی و رونمایی دستاوردهای جدید تحقیقاتی، ارقام جدید زراعی و باغی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وزیر و جمعی از مسئولان استانی در مزرعه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج برگزار شد اظهار داشت: مؤسسات تحقیقاتی کارهای ارزشمندی انجام داده و امروز شاهد رونمایی از دستاوردهای این مؤسسات هستیم.
 
وی افزود: بخش کشاورزی اگر بخواهد فعالیت مؤثری در کشور انجام دهد بخشی از این کار مرهون تلاش‌ها و زحمات مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی است.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه موسسات با تولید بذر و نهال خدمت بزرگی در جهت خودکفایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌کنند گفت: از این امکانات تحقیقاتی برای ایجاد بهره‌وری بیشتر در تولید محصولات کشاورزی در کشور استفاده می‌شود.
 
جهانگیری گفت: خوشخبتانه حرکت اقتصاد کشور در مسیر مثبت و رو به رشدی قرار گرفته و نتیجه خوبی از این اتفاق حاصل کشور می‌شود.
 
وی با بیان اینکه نقد منصفانه در راستای رفع ایرادات و نقایص مجموعه دولت مورد استقبال قرار می‌گیرد گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور از چالش رکود تورمی در شرایط تحریم روند رو به رشدی داشته و شاخص‌ها نشان می‌دهد که این وضعیت اقتصادی رو به بهبود است.
 
معاول اول رئیس‌جمهور گفت: از مجموع شاخص‌های کلان اقتصاد اینگونه به نظر می‌آید که وضعیت به نسبت گذاشته مطلوب‌تر شده است.
 
جهانگیری با بیان اینکه هم‌اکنون وضعیت اقتصادی در کشور به شرایط ثبات رسیده است، گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی مدیران خوب عمل کردند و در این راه موفق شدند ثبات و آرامش خوبی به اقتصاد متلاطم کشور برگردانند.
 
وی با بیان اینکه در شرایط گذشته ثبات اقتصادی در زمینه نرخ ارز و تورم در شرایط اقتصادی وجود نداشت گفت: اگر در حال حاضر از یک فعال اقتصادی در مورد نرخ تورم و دیگر شاخص‌های اقتصادی سوال کنید این شاخص‌ها را خوب ارزیابی میکند.
 
معاول اول رئیس‌جمهور گفت: تغییرات در سطح قیمت‌ها و شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز و نرخ تورم دارای ثبات و قابل پیش‌بینی است.
 
جهانگیری با بیان اینکه مهمترین رسالت دولت در اقتصاد کشور باید ثبات شاخص‌های اقتصادی باشد گفت: دستاوردهای دولت در این بخش قابل دفاع است و امیدواریم که بتوانیم شرایط ثبات کنونی برای سال‌های آینده نیز حفظ نماییم.
 
وی با بیان اینکه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه اقدام و عمل باید در دستور کار همه مدیران کشوری و حتی استانی قرار گیرد، گفت: دولت به همراه مردم باید بستر تولید و ایجاد اشتغال را فراهم کرده و با انجام سرمایه‌گذاری مناسب بتوانند فعالیت اقتصادی کنند.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری فرمایشاتی زبان گویا است، گفت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عمل به فرامین معظم‌له باید در فعالیت همه دستگاه‌ها خود را نشان دهد.
 
جهانگیری با بیان اینکه باید شرایط لازم برای تولیدکنندگان و واحدهایی که شرایط احیای مجدد و مشتری برای فروش کالای خود دارند فراهم شود گفت: 7500 واحد نیمه‌فعال شناسایی شده که باید برای واحدهایی که شرایط تولید و فروش کالاهای تولیدی را دارند فراهم شود.
 
وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بانکها موظف به حمایت از این واحدها هستند، گفت: دستورالعملی در این زمینه تهیه شده و بانکها مکلف به عمل به این بخشنامه هستند و باید به این واحدها بر اساس اولویت‌ها و سیاست‌های ابلاغی تسهیلات پرداخت نمایند.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه صادرات کالا و افزایش حجم تولید صادرات‌محور باید عملیاتی شود، گفت: به نسبت سال 94 در سالجاری باید 10 میلیارد دلار صادرات بیشتر داشته باشیم.
 
جهانگیری با بیان اینکه قابلیت صادرات و فروش کالاها با توجه به شرایط اقتصادی و تولیدی کشور چندان سخت نیست، گفت: بسته حمایتی صادرات در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شده و وزرای اقتصاد، خارجه، صنعت و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در این زمینه به انجام وظایف محوله می‌پردازند.
 
وی افزود: شرایط حمایت از صادرکنندگان به صورت شفاف در رسانه‌ها اعلام شده است.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع دیگر مدیریت واردات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولید داخل در راستای کاهش واردات از دیگر برنامه‌های دولت است گفت: قرار است که واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود قطع شده و بازار کشور در اختیار کالاهای مشابه خارجی قرار نگیرد.
 
جهانگیری با بیان اینکه همه کشورهای دنیا از محصولات مشابه خارجی در ورود به بازارهای خود جلوگیری می‌کنند، گفت: سیاست دولت نیز جلوگیری از واردات کالاهایی است که در داخل تولید می‌شود.
 
وی با بیان اینکه واردات باید مدیریت شده و بازار کشور در اختیار کالاهای خارجی قرار نگیرد، گفت: بازار برای دولت مهم بوده و ما باید از بازار خود محافظت کنیم و امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از برخی تجربیات این موضوع را اجرایی کنیم.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مشکلات ایران قاچاق کالا است، بیان کرد: در برخی از اقلام کالای قاچاق تعرفه در حد صفر بوده ولی واردکنندگان این کالا به صورت قاچاق با این تعرفه نیز حاضر نیستند کالا را از مرز و مبادی رسمی به کشور وارد کنند.
 
جهانگیری با بیان اینکه این افراد اعمال استاندارد و اجرای ضوابط فنی را رعایت نمی‌کنند و این یکی از دلایل قاچاق اینگونه کالاها است، تصریح کرد: این افراد با قاچاق کالا با یک برند معروف با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه برخورد با قاچاق سیستمی نیازمند همکاری و مساعدت همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی است گفت: این موضوع باید در راستای تحقق اقتصاد و عمل و اجرای آن شناسایی و با عاملان آن برخورد شود.
 
معاول اول رئیس‌جمهور گفت: اصلاح نظام بانکی از اولویت‌های دولت در سالجاری است.
 
جهانگیری همچنین در مورد فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: بخش کشاورزی که گستره وسیعی از کشور را گرفته در سالجاری و سال‌های قبل‌تر دارای اقدامات و کارکردهای مناسبی بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون رشد مثبتی در بخش کشاورزی بوده است،گفت: در برخی از این سالها برای مصرف داخلی بیش از 6 میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد و در همان مقطع ذخیره گندم در یکی از استانها به 3 روز رسیده بود.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ذخایر کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و یکی از دغدغه‌های کشور ذخایر زیاد است، افزود: در حال حاضر بیش از 200 روز ذخیره گندم در کشور داریم و ذخایر کشور در شرایط کنونی در شرایط مطلوبی قرار دارد.
 
جهانگیری با بیان اینکه حتی در زمان مذاکرات 1+5 نیز ذخیره کشور در شرایط مطلوبی قرار داشت گفت: از آنجا که می‌دانستیم با یک مجموعه زورگور روبه‌رو هستیم و هر لحظه تشدید تحریم‌ها وجود داشت با مصوبه‌ای از شورای امنیت ملی همه ذخایر را روی تناژ مطمئن بردیم که این ذخایر برای 6 ماه کشور کافی باشد.
 
وی با بیان اینکه امسال در بخش تولید گندم رشد قابل توجهی در کشور وجود دارد، گفت: با میزبان برداشت گندم فعلی و خرید تضمینی نقطه تولیدات در حد نیاز داخلی کشور وجود دارد.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم بار دیگر جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شود، گفت:‌در حوزه دانه‌های روغنی و بقیه محصولات کشاورزی نیز باید میزان تولید افزایش یابد و امیدواریم که بتوانیم در زمینه‌های مختلف بیشترین تولید و کمترین واردات را در محصولات کشاورزی داشته باشیم.
 
جهانگیری گفت: یکی از خطوط قرمز وزارت جهاد کشاورزی خاک، آب و حراست از این مواهب است.
 
وی با بیان اینکه نباید شرایط را طوری جلوه دهیم که مردم نسبت به آینده نظام بدبین شوند، گفت: رسانه‌ها در این زمینه ‌می‌توانند در اطلاع‌رسانی دستاوردهای دولت و کمک به این بخش نقش بسزایی ایفا کنند.
 
معاول اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بهره‌وری از آب و خاک کشور باید در دستور کار همه قرار گیرد گفت: میزان کشت گلخانه‌ای در کشور افزایش یافته و آبیاری‌های مدرن نیز به کمک بخش کشاورزی آمده است.
 
جهانگیری گفت:‌ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید توسعه یابد و پیش‌بینی می‌کنیم که رشد بالای 5 درصد در بخش کشاورزی که رشد قابل قبولی است در سالجاری محقق شود.
 
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و استفاده از کارشناسان و متخصصین این بخش نباید نادیده گرفته شود، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های تحقیقاتی در حوزه دانش‌بنیان باید در حوزه کشاورزی بکارگیری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *