شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱

چوب آمریکا لای چرخ معاملات ایران وهند

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب: 493080
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه امریکا به هند اجازه نمی دهد به راحتی وارد بازار انرژی با ما شود.
 به گزارش جهان به نقل از مهر، نوذر شفیعی در  برنامه رویداد رادیو گفتگو با اشاره به برنامه بلند مدت این کشور به منظور تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اظهار کرد: لازمه یک قدرت بین المللی، بهره مندی از تسلیحات اتمی در حوزه نظامی است و هندوستان از آن برخوردار می باشد.
 
وی عضویت دائم در شورای امنیت را دومین هدف هندوستان عنوان کرد و گفت: کشوری که می خواهد به قدرتی بین المللی تبدیل شود باید از نظر اقتصادی نیز قدرت یابد، لذا هندوستان سعی دارد در حوزه اقتصادی توانمندی های خود را ارتقا دهد.
 
شفیعی ضمن مهم بر شمردن وجه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، برای هند اظهار کرد: ایران به عنوان یک بازار برای هند مهم است و هم موقعیت ایران برای هند اهمیت دارد که بازار را فراهم می آورد.
 
وی افزود: اگر قرار است چرخ اقتصادی هند به گردش درآید، باید از منابع انرژی برخوردار باشد و این مسئله یکی از دستور کارهای این جلسه است.
 
شفیعی با اشاره به بازار اقتصادی هند برای ایران گفت: انزوای سیاسی ما قدرت ابتکار را از ما می گیرد و چون انتخاب استراتژیک ما محدود است، در نتیجه گزینه های سیاست خارجی ما محدود خواهد بود.
 
وی در چنین شرایطی به اجبار در حوزه انحصار تعاملات بین المللی با چند کشور اشاره کرد و افزود: کشور ما رقیب دارد و در حوزه انرژی نیز رقبایی داریم که گاه به ما با نگاه خصمانه می نگرند و هر بازاری که می خواهیم اشغال کنیم، آن ها با قیمت پایین تری ما را به بازیگری منفعل تبدیل می کنند.
 
وی بازار هند را بسیار وسیع و نیازمند به انرژی خلیج فارس دانست و گفت: ما می توانیم بازار خود را تعیین کنیم ولی متاسفانه امریکا به هند اجازه نمی دهد به راحتی وارد بازار انرژی با ما شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *