يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

مخالفت کاخ سفید با فروش جنگنده به اعراب

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب: 489781
کاخ سفید در اجرای قرارداد فروش جنگنده به اعراب حاشیه خلیج فارس از بیم اثر منفی بر آن‌چه که حفظ برتری نظامی تل‌آویو ذکر می‌نماید، سر باز می‌زند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کاخ سفید از تصویب فروش جنگنده‌های ساخت خود به اعراب حاشیه خلیج فارس سرباز زده است، تاخیری که تهدیدی در روابط واشنگتن با آن‌ها است، در حالی‌که  آمریکا در جستجوی مشارکت اعراب در ائتلاف علیه داعش و مهار نفوذ ایران در منطقه می‌باشد.
 
به نوشته «وال استریت ژرونال»، فروش جنگنده به کشورهای کویت، قطر و بحرین دو سال است که به تاخیر افتاده و هنوز کاخ سفید اجازه انجام این معاهده را صادر نکرده است. دلیل آْمریکا در این میان بر پایه سیاست‌های بلند مدت و حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه و جلوگیری در فروش چنین تجهیزاتی است که برتری نظامی تل‌آویو را به خطر می‌افکند.
 
سناتور «جان مک کین»، «باب کورکر» و «جک رید»، «کلر مک اسکیل» ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما رییس جمهور خواهان تکمیل قرارداد صورت گرفته شده و تاکید کردند که تاخیر در اجرای این قرارداد غیر ضروری بوده و اجرای آن نیز تهدیدی علیه اسرائیل نمی‌‌باشد.
 
به نوشته این روزنامه آمریکایی، این توافق پیشنهادی به ارزش 9 میلیارد دلار و شامل جنگنده‌های «اف- 16» ساخت کارخانه لاکهید مارتین، جنگنده «اف -»15  و «اف – 18» ساخت کارخانه بوئینگ است. تاخیر در این قرارداد موجب شکایت کارخانه‌های یاد شده نیز شده و از سویی دیگر این تاخیر موجب می‌شود کشورهای یاد شده به سوی دیگر تولید کنندگان این محصولات بروند به طوری که کویت ماه گذشته قرارداد خرید 28 جنگنده «یورو فایتر» را با کنسرسیوم اروپایی امضا کرد.
 
و اما کاخ سفید در آخرین واکنش به این نامه اظهار داشته است که هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته زیرا انتقال جنگ افزارهایی چون جنگنده نیاز به مشورت با کنگره و  رایزنی های بین سازمانی دارد.
 
یک مقام ارشد دولت آمریکا در رایانامه‌ای ارسال خود در این زمینه آورده است: « قطر و کویت شرکای مهم ما به ویژه در ائتلاف علیه داعش هستند.  اما تاکنون تصمیمی در زمینه فروش جنگنده به آن‌ها اتخاذ نشده است.»
 
وبگاه صهیونیستی دبکا فایل نیز در این گزارش به نقل از منابع خود مدعی شد که سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با کنار گذاشتن اختلاف‌های قبلی چهار درخواست جدید از رییس جمهور آمریکا منطقه نموده‌اند.
 
دبکا فایل نوشت: درخواست اول اعراب از واشنگتن تقویت مواضع اکثریت سنی در عراق و میسر ساختن حضور سنی‌ها در دولت مرکزی عراق است. آن‌ها به اطلاع اوباما رسانده اند که سیاست وی در جلب حمایت «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق اشتباه است. سران منطقه همچنین از جابجایی آتی عبادی با نخست وزیر حامی ایران در آینده نزدیک خبر دادند.
 
درخواست دوم اعراب اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بابت ادامه آزمایش موشک‌های بالستیک این کشور  است. البته اوباما در این زمینه و اعلام تحریم های جدید مخالفت کرده است.
 
درخواست سوم تقاضای جنگنده های «اف- 35» ساخت آمریکا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای اقدام علیه تهدید موشکی ایران است که البته رییس جمهور آمریکا با این تقاضا نیز مخالفت کرده است.
 
دبکا فایل در خاتمه به درخواست چهارم اعراب حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و نوشت: عدم همکاری واشنگتن با روسیه و سازمان ملل متحد برای یافتن راه حل سیاسی در باره سوریه و در عوض همکاری با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ترکیه برای خاتمه دادن به نبرد و سرنگونی «بشار اسد» رییس جمهور این  کشور است . اوباما با این درخواست نیز مخالفت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *