پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

جنتی: به آثار مطهری هم دستبرد زده شد

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 488644
حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد گفت: می کوشیم کاربران دنیای اینترنتی را از حیث رعایت حقوق مالکیت آگاه نماییم تا بیش از این شاهد نقض بی‌رویه حقوق خصوصی و عمومی در جامعه نباشیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ، سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی ایران و جمعی از کارشناسان وزارت دادگستری و وزارت ارشاد، دانشجویان و محققان در کتابخانه ملی صبح روز دوشنبه 13 اردیبهشت برگزار شد.

* حیدری: اینترنت فضایی جرم‌زا است

در ابتدای همایش حیدری مدیر کل دفتر حقوقی وزارت ارشاد سخنانش را با خیر مقدم به مدعوین آغاز کرد و گفت: پس از تأکید و رهنمودهای مقام رهبری در قالب قانون برنامه چهارم و محول کردن تکلیف تدوین لایحه قانون جامع مالکیت فکری به این وزارتخانه از اوایل دهه 80 وزارت متبوع با همفکری اساتید رشته مالکیت فکری وارد عمل شد نهایتاً با گذشت قریب 10 سال یکی از کارهای شایان توجه این وزارتخانه در قالب تدوین پیش‌نویس «قانون جامع مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» محقق شد.

وی در ادامه به نیاز بررسی چگونگی حفظ حقوق پدیده آورندگان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم در طول سالهای پیدایش اینترنت به ما ثابت شده دنیای مجازی ایجاد شده و غیرواقعی است اما واقعاً و حقیقتاً جرم‌زاست که متأسفانه از مهمترین و بیشترین جرایمی که از طریق اینترنت به وقوع می‌پیوندد نقض حقوق مالکیت فکری به ویژه مالکیت ادبی،‌ هنری و حقوق مرتبط است.

وی در ادامه تأکید کرد: دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت متبوع با توجه به این موضوع و گسترش هر روز عدم رعایت حقوق پدیدآورندگان و ذی‌نفعان حقوق مرتبط در فضای مجازی بر آن است در این همایش و با درگیر ساختن دستگاه‌های مذکور  یا ذی‌نفع و بهره‌گیری از نظرات متخصصان داخلی و خارجی کاربران دنیای اینترنتی را از حیث رعایت حقوق مالکیت آگاه نماید تا بیش از این شاهد نقض بی‌رویه این حقوق در جامعه نباشیم.

* جنتی: دستگاه قضایی حمایت‌های لازم را برای دفاع از حقوق پدیدآورندگان باید انجام دهد

در بخش دیگری از همایش مالکیت ادبی هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت حقوق مالکیت گفت: بسیاری از خالقان آثار ادبی و هنری وقت صرف می‌کنند، تحقیقات و پژوهش می‌کنند، اما متأسفانه به حقوق آنها تجاوز می‌شود. ما هنوز در داخل کشور در حوزه آثار مکتوب با مسئله کتاب‌سازی مواجه هستیم. سال گذشته 80 هزار عنوان کتاب به چاپ رسانیدم بخش عمده‌ آنها چاپ اول بود اما در عین حال مواجه با این پدیده کتاب‌سازی هستم. به طور مثال دکتر علی مطهری در جلسه‌ای عناوین کتاب‌هایی را عنوان کردند که از مقالات استاد شهید مطهری بهره‌ بردند اما توسط بنیاد نشر آثار ایشان منتشر نشده است و توسط دیگران با حسن نیت مورد دستبرد قرار گرفته است شاهد هستیم کتابی که فردی ترجمه کرده بعد از ترجمه مورد دستبرد قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آثار موسیقایی و سینمایی نیز گفت‌: متأسفانه به توجه به تبدیل شدن جهان به دهکده‌‌ای جهانی مواجه با دستبرد و تضییع حقوق خالقان آثار هستیم چه در حوزه مکتوب و چه در حوزه آثار هنری این اتفاق را شاهدیم که امیدواریم دیگر شاهد این نوع دستبردها نباشیم و حقوق مؤلفان و هنرمندان محفوظ بماند. صاحب‌ اثر، نویسنده یا هنرمند آثارش مانند فرزندش است و باید از آن محافظت کرد.

وی درباره طرح سامانه نمایش درخواستی و اجرای آن گفت:‌ در حوزه موسیقی و سینما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد تا با راه‌اندازی سامانه جدید (VOD) کل فیلم‌های سینمایی و آثار موسیقی در این سامانه قرار بگیرد و همگان با پرداخت هزینه‌ای کم از فیلم‌ها و آثار موسیقی استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه توضیح داد:‌ما در داخل کشور قوانینی داریم و لایحه‌ای مدون به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم تا بتوانیم از حقوق پدیدآورندگان دفاع کنیم. اما در حوزه فضای مجازی دچار خلاء قانونی بودیم و نمی‌توانستیم دفاع لازم را انجام دهیم. ما ناگزیر هستیم به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم همانگونه که به مرکز تجارت جهانی پس از برداشتن تحریم‌ها توانستیم بپیوندیم، زیرا در جهان نمی‌توان تافته‌ای جداگانه بود.

وی در خاتمه تأکید کرد: دستگاه قضایی حمایت‌های لازم را برای دفاع از حقوق پدیدآورندگان باید انجام دهد تا بیش از پیش بتوانیم پدیدآورندگان را حمایت مادی و معنوی کنیم.

* نوش آبادی: تلاش ارشاد برای ایجاد پایه‌های قوی حمایتی از خالقان آثار

حسین نوش‌آبادی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌گفت: چند سالی است به طرق مختلف سعی در ایجاد پایه‌های قوی حمایتی از خالقان آثار که اصلی‌ترین مخاطبان وزارت ارشاد هستند،‌ داریم و امیدواریم این همایش بتواند از محجوریت و انزوای این بخش از حقوق مالکیت فکری در کشور بکاهد و ثبت آثار ادبی هنری نیز پدیدآورندگان را به سوی دستگاه متولی بیشتر سوق دهند و آنها را به اتکا به حمایت‌های یک دستگاه حاکمیتی از حیث حقوقی دلگرم‌تر کند.

*وزیر دادگستری: امیدواریم قانون جامع مالکیت فکری تصویب شود

در بخش دیگری از همایش پورمحمدی وزیر دادگستری با اشاره به ایام بزرگداشت شهید مطهری و همزمانی همایش مالکیت حقوقی ادبی و هنری با بزرگداشت مقام این استاد برجسته گفت: آخرین آمار جهانی حکایت از رشد و سرعت مناسب تولیدات علمی در کشور دارد که ما در مقام پانزدهم جای گرفتیم این نشان از آن دارد که بیش از پیش باید از تولید دانش، علم، فناوری همچنین تولید آثار ادبی و هنری دفاع کنیم.

وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی و پس از برجام خوشبختانه بسیاری از ایرانیان حقوق معنوی و مادی آثار خود را به داخل منتقل کردند مجال خوبی برای فعالیت در عرصه‌های مختلف در فضای پس از برجام شکل گرفته و امیدواریم با رعایت حقوق مالکیت بتوانیم اعتمادسازی بیشتری صورت دهیم.

وی در ادامه گفت:‌حقوق مالکیت فکری عرصه بسیار گسترده‌ای است. تلاش بسیار وسیعی در دنیا صورت می‌گیرد تا فضای امنی برای مالکان فکری و ادبی فراهم شود و شاهد شکوفایی و نوآوری در عرصه‌های مختلف باشیم. در حوزه مالکیت ادبی و هنری فضای پیچیده‌تری وجود دارد؛ به همین منظور لایحه لازم برای دفاع از حقوق مالکیت صنعتی و ادبی و هنری به مجلس ارائه شده که امیدواریم قانون جامع مالکیت فکری به تصویب برسد و بتوانیم فضای مناسب و امنی را برای خالقان آثار در کشور فراهم کنیم.

وزیر دادگستری در ادامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد:‌ با توجه به اهمیت ایجاد فضای امن برای خالقان اثر در حوزه ادبی و هنری بهتر است وزارت ارشاد دفاتر بنگاه و امور حقوقی با پشتوانه مالی ایجاد کند تا از پدیدآورندگان آثار بتوان دفاع کرد. در این حوزه هر قدر سرمایه‌گذاری کنیم،‌ کم است زیرا حوزه اندیشه، حوزه مهمی است.

وی در خاتمه به ایجاد معاونت حقوق شهروندی در وزارت دادگستری اشاره کرد و گفت: برای حمایت بیشتر از شهروندان معاونت حقوق شهروندی در وزارت دادگستری ایجاد شده است تا بتوان بیش از پیش در خدمت مردم و دفاع از حقوقشان باشیم. همچنین با توافق صورت گرفته با مسئولان وای‌پو امیدواریم تا تابستان اولین دوره‌های آموزشی حمایت حقوق از مالکیت فکری را برگزار کنیم.

مشاور مرکز وای پو خانم لانگ در انتهای همایش در خصوص فعالیت‌های وای‌پو و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است گزارشی ارایه کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *