شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

عملیات دریایی آمریكا علیه ۱۳ كشور

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب: 487447
وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) با انتشار گزارشی، فهرستی از چالش های این كشور در سال ۲۰۱۵ را در رابطه با كشورهای مختلف جهان منتشر كرده كه نشان می دهد بیشترین عملیات دریایی را علیه جمهوری اسلامی ایران و چین انجام داده است.
به گزارش جهان به نقل از رویترز خبر داد، در گزارش سالانه پنتاگون كه روز دوشنبه منتشر شد، آمده است: ارتش آمریكا سال گذشته عملیات موسوم به «آزادی دریانوردی» را علیه 13 كشور جهان انجام داده كه شامل چند عملیات برای به چالش كشیدن ادعای چین در رابطه با دریاهای جنوب و شرق چین بوده است.

در این فهرست از كشورهای ایران، چین، هند، اندونزی، لیبی، مالزی، مالدیو، عمان، فیلیپین و ویتنام به عنوان اهداف عملیات دریایی پنتاگون نام برده شده است.

به گزارش ایرنا، در بخش مربوط به ایران گزارش سالانه پنتاگون كه بر روی پایگاه اینترنتی این وزارتخانه قرار گرفته است، به «محدودیت حق عبور ترانزیتی از تنگه هرمز به كشورهای عضو «كنوانسیون ملل متحد درباره حقوق دریایی» و ممنوعیت فعالیت های نظامی خارجی و نیز فعالیت در منطقه انحصاری اقتصادی» اشاره می شود.

در این گزارش دو صفحه ای اشاره دقیقی به تعداد عملیات انجام شده علیه هر یك از این كشورها نشده است و تنها عنوان می كند كه عملیات هایی علیه تایوان، نیكاراگوا، آرژانتین و همه 13 كشور انجام شده است.
رویترز نوشت: عملیات آزادی دریانوردی شامل اعزام ناوهای آمریكایی و هواپیماهای نظامی این كشور به مناطق دریایی است كه سایر كشورها محدودیت هایی را در عبور و مرور از آنها اعمال كرده اند. هدف، نشان دادن این مساله است كه جامعه بین المللی چنین محدودیت هایی را نمی پذیرد.

ارتش آمریكا بارها عملیات هایی را علیه ادعاهای مالكیت دریایی چین در سالهای گذشته انجام داده است و در سال 2015 نیز به دنبال فعالیت های چین در مناطق غنی از منابع دریای جنوب چین كه تنش هایی را درمنطقه برانگیخت، عملیاتی را انجام داد.

«اشتون كارتر» وزیر دفاع آمریكا اعلام كرده است كه نیروی دریایی این كشور با وجود اقدام چین در محكوم كردن گشت زنی های دریایی آمریكا همچنان به عملیات خود در این منطقه ادامه خواهد داد.
عملیات سال گذشته آزادی دریانوردی آمریكا در رابطه با چین همچنین شامل ادعای پكن در خصوص حریم هوایی منطقه ویژه اقتصادی دریایی این كشور و نیز پرواز ممنوع در منطقه موسوم به «شناسایی دفاع هوایی» در دریای شرق چین بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، تعداد كشورهایی كه ارتش آمریكا را در سال 2015 به چالش كشیده اند، در مقایسه با سال 2014 كاهش یافته است. در سال 2014، در فهرست پنتاگون نام 19 كشور قید شده بود كه بالاترین تعداد در بیش از یك دهه بشمار می آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *