چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

گزارش شین‌هواازنارضایتی‌ایرانیان‌در‌پسابرجام

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 487096
خبرگزاری رسمی چین در گزارشی از پسابرجام در ایران بر ناامیدی قریب به اتفاق ایرانیان از وعده‌های تحقق نیافته اقتصادی دولت کنونی ایران اشاره کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، خبرگزاری رسمی چین «شین هوا» امروز (یکشنبه) در گزارشی از تهران تحت «عنوان انتظار ایران برای رهایی واقعی از تحریم‌ها همراه با  سرگردانی» به سخنان شهروند تهرانی به نام «سجاد خوشنام» جوان 30 ساله اشاره می‌کند.

این شهروند تهرانی که مشکلات معیشتی بسیاری دارد، با گلایه از وضعیت اقتصادی می‌گوید: «هیچ تغییری ایجاد نشده و وضعیت حتی بدتر نیز شده است.‌ آن‌ها ما را احمق حساب می‌کنند و دو سال است که می‌گویند صبر کنید وضعیت با رفع تحریم‌ها بهتر خواهد شد. اما من دیگر به ‌آن‌ها اطمینان ندارم.»

بر اساس این گزارش، اینک 100 روز  از رفع تحریم‌های غرب علیه ایران می‌گذرد اما اندک افرادی هستند که تغییر و رفع تحریم‌ها را حس کنند. اینک ناامیدی بین اقشار عادی ایرانیان  نسبت به این که تغییر و تحول در زندگی به آهستگی صورت می‌گیرد، ایجاد شده است.

شین هوا در ادامه گزارش خود با اشاره به این‌که خوشنام، شهروند تهرانی تنها یک استثنا در زمینه ناامیدی از وضعیت موجود نیست به سخنان «مهدی زارعی» دیگر جوان 28 ساله فروشنده تلفن همراه  می‌پردازد.

زارعی نیز با شکوه از وضع موجود می‌گوید: «بازار کساد است و پول‌هایمان نیز ته کشیده است. مردم اشتیاق کمی به خرید دارند. در گذشته فضای خوبی برای کار در زمینه قطعات یدکی و لوازم جانبی در بازار وجود داشت اما امروزه تاجران از واردات این گونه کالاها بیم دارند. فروش به نصف و حتی یک سوم سال قبل رسیده است. کسب و کارمان در  شب سال جدید نیز تعریفی نداشت.»

به نوشته شین هوا، آمریکا و اروپا در 16 ژانویه سال جاری میلادی تحریم‌های مالی و نفتی علیه ایران را به دنبال برجام رفع کردند و «حسن روحانی» ریس جمهور آن‌را به عنوان «عصر طلایی در تاریخ کشورش و  عرصه‌ای برای تحول اقتصادی » نام گذاشت اما امیدها به یاس مبدل شده  و انجام تراکنش‌های مالی معمول تقریبا غیر ممکن است زیرا آمریکا از دهه 80 میلادی به این سو و بسیار قبل‌تر از بحث هسته‌ای، تحریم‌هایی را به خاطر نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم علیه ایران وضع کرده بوده است. بنابراین سرمایه گذاران غربی هنوز از تجارت با ایران اکراه دارند و می‌ترسند مبادا تحریم‌ها را به طور سهوی نقض نمایند.

«سعید لیلاز» تحلیلگر و از مشاوران اقتصادی دولت روحانی معتقد است: «تجارت جهانی از ارتباط با ایران بیم دارد و این امر به خاطر مشکل تاریخی ایران با آمریکا است.»

در ادامه این گزارش آمده است: ایرانیان شاهدند که این مانع تراشی‌های آمریکا است که  به اجرای برجام لطمه می‌زند و این امر البته بر خشم اصولگرایان این کشور نیز می‌افزاید.

این چنین بود که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران از همتای آمریکایی خود در ملاقات اخیرش درخواست کرد تا مقام‌های این کشور به کشورهای دیگر این اطمینان را بدهند که بدون ترس از اتهام زنی‌های آمریکا قادر به تجارت با ایران باشند. اما دوشنبه گذشته «جان کری» وزیر خارجه آمریکا افشا نمود که ایران تاکنون تنها 3 میلیارد دلار از برجام کسب کرده است که بسیار کمتر از پیش بینی ایرانیان بود.

شین هوا در بخش دیگر این گزارش آورده است: موانع اقتصادی برای دولت حسن روحانی که مهمترین دستاورد ریاست جمهوری دو سال و نیمه اش برجام  و تاثیرگذاری آن برای احیای اقتصاد است، اخبار خوشایندی نیست. اصولگرایان ایران به رییس جمهور به عنوان فردی ساده لوح برابر آمریکا حمله می‌کنند و او را متهم به امتیاز دادن های بیش از حد نموده‌اند و حتی در مورد وصل شدن مجدد ایران به «سوئیفت» ابراز تردید دارند.

مجلس ایران نیز چهارشنبه گذشته رای به قطع یارانه 24 میلیون شهروند ایرانی داد ، اقدامی که احتمال زیاد ضربه‌ای در حمایت از دولت روحانی خواهد بود.

این خبرگزاری در بخش پایانی این گزارش با اشاره به این که ایرانیان نسلی ریشه دوانده از صبر و خوش بینی هستند، سخنان «فرشاد اسدی» استاد زبان 35 ساله یکی از آموزشگاه‌های زبان انگلیسی را انعکاس داد.

اسدی در گفت‌‌وگویی کوتاه به شین هوا می‌گوید: «ما به یقین شاهد افزایش حضور زبان آموزان در آموزشگاه نیستیم . رفع تحریم‌ها هنوز در  سطح جامع ملموس نشده است اما من هنوز خوشبین هستم. کافیست که جایگزین‌ها را تصور کنید که تنها بازگشت تحریم‌ها خواهند بود. بدون هیچ توافقی همراه با وخیم‌تر شدن اوضاع که در این حالت هیچکس پیروز نیست.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *