شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

چرا واردات دارو کاهش نیافت؟

شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 485313
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با اشاره به به واردات ۳میلیارد دلاری دارو و تجهیزات پزشکی که اغلب آنها نیز از کالاهای مصرفی است گفت: لابی واردکنندگان با برخی از پزشکان مانع از کاهش واردات است.
به گزارش جهان،‌ محمد رئیس زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر ضرورت هرچه بیشتر توجه مدیران حوزه سلامت به اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقدامات مهمی را از یک سال پیش با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای این سیاست‌ها، آغاز کرده‌ایم.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان مربوطه به صورت میانگین در سال حدود 3 میلیارد دلار (10هزار میلیارد تومان) دارو و تجهیزات پزشکی که اغلب هم کالاهای مصرفی است، وارد کشور می‌شود.

رئیس زاده تصریح کرد: طی جلساتی که با وزرای بهداشت و دفاع داشتیم طبق گفته خود وزیر بهداشت می‌توان جلوی 900میلیون دلار را راحت می توان از واردات آن جلوگیری کرد چرا که بیشتر این اقلام جزو کالاهایی است که به راحتی در کشور تولید می شود، اما لابی قدرتمندی که اغلب واردکنندگان با برخی پزشکان دارند، مانع این کار شده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای مابین وزیر بهداشت، وزیر دفاع و معاون علم و فناوری در خرداد ماه 93 با محوریت اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت منعقد شد که طبق این تفاهم نامه  مقرر شد وزارت بهداشت اولویت‌ها را مشخص کرده و وزارت دفاع مطابق با اولویت های معین شده کار ساخت تجهیزات را برعهده داشت و معاونت علمی و فناوری هم بودجه آن را تامین کند اما به اندازه سر سوزنی این تفاهم‌نامه پیش نرفت.

وی با بیان اینکه بنده از هر سه بزرگوار در وزارت خانه‌های بهداشت، دفاع و معاونت علم و فناوری رئیس جمهور موضوع تفاهم‌نامه را مطالبه کردم افزود:  باید گفت در بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت هیچ کاری صورت نپذیرفته است.

رئیس زاده با اشاره به اینکه سال گذشته  مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ  را مسئول پیگیری این موضوع کردیم افزود: کارهای خیلی مهمی را  در حوزه بهداشت و درمان می‌توان انجام داد وحجم عظیمی از اقلام و داروها را می‌توان در داخل تولید کرد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی ادامه داد:  کاهش حجم درمان‌های القایی را که مهمترین گام در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت را می توان با استفاده از حذف این نوع درمان‌های غیر ضروری در عکسبرداری‌ها، جراحی‌های زیبایی، چشم و استن‌ها برداشت.

وی با انتقاد از عدم نظارت صحیح و نداشتن اعمال قدرت بیمه‌ها در این حوزه گفت: به طور مثال در کشورهای توسعه یافته اگر پزشکی آزمایش غیر ضروری را برای بیمار نوشته باشد حتما از سوی بیمه جریمه می‌شود، اما در ایران برای تشخیص یک بیماری به راحتی برای بیمار آزمایش کامل خون نوشته و انجام می‌شود بدون آن‌‌که بیمه‌ها سوال کنند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی افزود: بنابراین کار بسیار مهمی که در جهت اجرای شدن سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان در بحث دارو و تجهیزات پزشکی و درمان های القایی است حتما با توجه به تاکیدات مقام معظم له باید توسط جامعه پزشکی عملی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *