جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

همکاری ایران و نهضت العلمای اندونزی

شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 485234
سرپرست رایزنی فرهنگی ایران با رییس انجمن قاریان و حافظان اندونزی (وابسته به سازمان نهضت العلماء اندونزی) دیدار و در خصوص فعالیت‌های قرآنی و همکاری قاریان و حافظان دو کشور بحث و گفتگو کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در این دیدار که غلامرضا شاه‌میوه، داور مسابقات مختلف قرائت و حفظ قرآن و قاری بین‌المللی کشورمان که به دعوت اتحادیه قاریان و حافظان اندونزی برای شرکت در دوره‌های تخصصی آموزش قرآن کریم، وارد شهر پِکانبارو مرکز استان ریو شد به اندونزی سفر کرده بود، کیایی توفیق الرحمان، مشاور انجمن قاریان و حافظان اندونزی، زاهد لقمان، دبیر انجمن و استاد یوکن، یکی از استادان قرآن شهر چیربون اندونزی حضور داشتند، در خصوص فعالیت‌های قرآنی و همکاری قاریان و حافظان دو کشور بحث و گفتگو شد.

امیر رحیمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی در این دیدار در سخنانی به سابقه برخی همکاری‌های این رایزنی فرهنگی با نهضت العلماء اندونزی اشاره کرد و گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی، آماده همکاری و مشارکت در فعالیت‌ها با بزرگ‌ترین سازمان اسلامی در اندونزی هستیم. در صورت تمایل می‌توانیم برای امضای تفاهم‌نامه با سازمان دارالقرآن الکریم جمهوری اسلامی ایران هماهنگی و حمایت کنیم؛ سپس می‌توانیم بر اساس مفاد تفاهم‌نامه، برنامه‌های اجرایی را در موعد مقرر به اجرا برسانیم.

وی افزود: همچنین این آمادگی از سوی ایران وجود دارد تا در برنامه‌های مشترک قرآنی اعم از پژوهش‌های قرآنی و برگزاری مسابقات قرآنی و حتی آموزش مفاهیم، حفظ، قرائت، تجوید و نغمات قرآنی، برگزاری نمایشگاه‌های علوم قرآنی در دو کشور همکاری و مشارکت عملی داشته باشیم.

پس از آن کیایی مهمین نیز در سخنانی  اظهار امیدواری کرد که دو کشور در آینده حتی بدون توافقنامه همکاری‌های خوبی در حوزه قرآن و علون قرآنی انجام دهند. وی در خصوص همکاری‌های متعدد و متداوم انجمن قاریان و حافظان اندونزی و نهادهای ایرانی، از اعزام قاری و حافظ قرآن برای انجام برنامه‌های مختلف نام برد.

وی افزود: همچنین توافقنامه‌های مختلفی نیز به امضا رسیده است؛ مانند توافقنامه انجمن قاریان و حافظان با جامعه المصطفی (ص) که 5 سال از آن می‌گذرد و  از دیگر همکاری‌های به تفاهم رسیده بین دو کشور، اعزام استاد قرآنی از ایران بود تا ما برای این استاد برنامه‌های مختلف در استان‌ها و شهرستان‌های اندونزی برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه گفت: پاسوروان، جمبر، پروبولینگا و چیربون، از جمله شهرهای اندونزی هستند که مورد هدف وهابی‌ها قرار گرفته‌اند. در این شهرها شیعیان زیادی زندگی می‌کنند و با انتشار این کتاب امیدواریم تأثیر وهابی‌ها کمتر و کمتر شود.

توفیق الرحمان ادامه داد: ایران مانند برادر بزرگتر ما می‌ماند. پدر سونان آمپل، یکی از اولیای نه‌گانه ما در سورابایا (شهری در منطقه خراسان قدیم) دفن شده است که این شهر در واقع جزیی از ایران بوده و امروز وهابی‌ها می‌خواهند ما را از اصالتمان دور سازند.

وی ادامه داد: انجمن قاریان و حافظان اندونزی در نظر دارد در نیمه شعبان، مؤسسه‌ای به نام «ایران و اندونزیِ اهل تسنن» را تأسیس کند که از جمله برنامه‌های آن برگزاری کلاس زبان فارسی و دیگر برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *