پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰
۱

وضعیت اقتصاد مقاومتی نسبت به سال 92

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 483268
شاخص پایش اقتصاد مقاومتی نشان می دهد اقتصاد ایران در اسفند۹۴ نسبت به زمان ابلاغ سیاستهای اقتصادمقاومتی در بهمن ۹۲ اندکی مقاومتر شده است.

به گزارش جهان به نقل از الف ؛ شاخص پایش اقتصادمقاومتی که از ۸ مولفه اصلی تشکیل شده، نشان می دهد مولفه های «کاهش وابستگی بودجه به نفت»، «مصرف بهینه بودجه عمومی»، «حجم صادرات غیرنفتی» و « ثبات اقتصاد کلان» در اسفند ۹۴ نسبت به بهمن ۹۲ بهتر شده است اما وضعیت مولفه های «تنوع وارداتی» و «رشد اقتصاد دانش بنیان» و «امنیت کالاهای اساسی» در اقتصاد ایران نسبت به بهمن۹۲ بدتر شده و وضعیت مولفه « تنوع صادراتی» در این ۲۵ ماه از بهمن۹۲ تا اسفند ۹۴ تغییری نکرده است.

با گذشت ۲۵ ماه از ابلاغ سیاستهای کلی اقتصادمقاومتی، افت مولفه «رشد اقتصاد دانش بنیان» با کاهش از ۰.۷۱ در بهمن ۹۲ به ۰.۵۷ در اسفند۹۴ بیشترین افت و «ثبات اقتصاد کلان» با افزایش از ۰.۶۳ به ۰.۸۵ شاهد بیشترین رشد در این مدت بوده است.
در اسفند۹۴، بهترین مولفه شاخص اقتصادمقاومتی، « ثبات اقتصاد کلان » و بدترین مولفه نیز «تنوع صادراتی» بوده است.

شاخص پایش اقتصاد مقاومتي برمبناي سياست­هاي كلي اقتصاد مقاومتي با هدف ارزیابی مستمر با استفاده از داده های اندازه گیری شده (hard data) از روند مقاوم سازي اقتصاد ايران توسط گروه تحقیق برنامه تلویزیونی پایش تهیه شده است و قابلیت سنجش ماهانه را نیز دارد.

معیار انتخاب و معرفی مولفه­های شاخص پايش اقتصادمقاومتي، داشتن سه شرط بوده است:

اول این که تاثير مولفه­ها بر جنبه هاي مختلف اقتصاد جزيي نباشد. دوم این که اطلاعات آن ها در دسترس باشد. و سوم این که دامنه زماني توليد اطلاعات به صورت منظم و حداقل در فاصله دو ماهه منتشر شود.
بر اين مبنا برای تولید شاخص(index) پایش اقتصاد مقاومتی، ۸ مولفه(component) و ۱۵ نماگر(indicator) به این شرح تعريف شده است:

۸ مولفه اصلی و ۱۵ نماگر رصد شده برای محاسبه شاخص اقتصاد مقاومتی عبارتند از:
۱. ثبات اقتصاد کلان
۱-۱. تورم سالانه مصرف کننده
۱-۲. تورم ماهانه مصرف کننده
۱-۳. تورم سالانه تولید کننده
۱-۴. تورم ماهانه تولید کننده
۱-۵. نوسانات نرخ ارز

۲. کاهش وابستگی بودجه به نفت
۲-۱. سهم درآمدهاي مالياتي محقق شده از منابع بودجه عمومي محقق شده
۲-۲. درصد عملکرد درآمدهای مالیاتی نسبت به مصوب
۲-۳. سهم بودجه عمرانی از منایع بین نسلی (نفت)

۳. مصرفه بهینه بودجه عمومی
۳-۱. درصد عملکرد بودجه عمرانی نسبت به مصوب
۳-۲. سهم بودجه عمرانی از مصارف بودجه عمومي محقق شده

۴. حمایت از صادرات غیرنفتی
۴-۱. نسبت صادرات به کل تجارت (غیرنفتی)
۴-۲. نسبت شاخص ارزش بهای کالاهای صادراتی به کالاهای وارداتی

۵. تنوع صادراتی
۵-۱. تعداد مقاصد صادراتی دارای حداقل ۱ درصد کل صادرات

۶. تنوع وارداتی
۶-۱. تعداد مبادی وارداتی دارای حداقل ۱ درصد کل واردات

۷. رشد اقتصاد دانش بنیان
۷-۱. نسبت صادرات محصولات با فناوری بالا (دانش بنیان) از کل صادرات

۸. امنیت کالاهای اساسی
۸-۱. سهم کالاهای غیر اساسی از کل واردات

اين مولفه­ ها و نماگرها، مجموعا حدود ۷۰ درصد از سياست­هاي کلی اقتصاد مقاومتي را پوشش مي­دهند و مراجع آمارهاي استفاده شده برای محاسبه آنها نيز عبارتند از:

آمارهاي منتشره توسط مركز آمار ایران، بانك مركزي، گمرک ایران، وزارت صنعت معدن تجارت و آمارهاي دخل و خرج خزانه وزارت امور اقتصادي و دارايي

براين مبنا، شاخص تركيبی كه بر مبناي ميانگين وزني ساده مولفه­ها و نماگرهای این شاخص، عددي است بين يك تا صفر محاسبه می شود كه هر چه این شاخص به يك نزديك باشد، ‌نشان دهنده مقاوم بودن بيشتر اقتصاد است.

شاخص پایش اقتصادمقاومتی در بهمن ماه ۹۲ یعنی زمان ابلاغ سیاستهای کلی اقتصادمقاومتی، ۰.۳۸ بوده كه با گذشت ۲ سال در اسفند۹۴، به ۰.۴ رسيده است. سهم عمده بهبود مربوط به ثبات بيشتر اقتصاد كلان در اين دو سال بوده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خوبه خودتون داريد ميگيد اقتصاد مقاومتر شده پس ديگه چرا اينقدر جار و جنجال راه مي اندازيد